اطلاعات سفر با شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه آشنا شویم - اطلاعات سفر

کرمانشاه، شهری بوده که از نظر وسعت هفدهمین شهر بزرگ ایران نام گرفته است. کرمانشاه را می توان مرکزیت تمدن ایرانی دانست و در هر گوشه از آن، رد و نشانی از شکوه تاریخ ایران زمین را می توان مشاهده کرد. این منطقه بدلیل شرایط مساعد آب و هوایی، جاذبه های طبیعی ناب و بکری داشته که سبب جذب علاقمندان به آن شده اند. با ما در مقاله معروف ترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه همراه شوید تا شما را با تعدادی از دیدنی های معروف کرمانشاه آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با برترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه برایتان جذاب خواهد بود.

پس از اصفهان و ملایر، شناخته شده ترین منطقه پرورش گل و گیاه ایران، کرمانشاه است. در این منطقه باغ گلهای زیبا و چشم نوازی گسترده شده که نگاه ها را به خود جذب می کند. مساحت باغ گلهای کرمانشاه، چیزی در حدود ۵ هکتار برآورد شده و در دل این زمین حاصلخیر، بیش از ۴ هزار گونه گیاهی پرورش پیدا می کنند. این گلها از گونه های ایرانی، فرانسوی، ژاپنی و ایتالیایی بوده و با رنگ و لعاب خاصشان، زینت بخش این مورد از دیدنی های معروف کرمانشاه شده اند.

علاوه بر گونه های گیاهی یاد شده که همه آنها از بذرهای درجه یک هلندی پرورش یافته اند، بخش گلهای فصلی، درختچه های تزئینی، نمایشگاه کاکتوس ها و گونه های نادر گیاهی علاقمندان به گل و گیاه را به وجد می آورند و جلوه این باغ را افزایش می دهند. برکه و آبراه هایی که در دل باغ گلها یافت می شوند، این باغ را نسبت به سایر هم نوعانش خاصتر می کنند. برای اینکه از زیبایی های این مورد از معروف ترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه بهره مند شوید، باید به کمربندی غربی کرمانشاه رفته و در مقابل بیمارستان سینا آن را رویت کنید.

باغ گلهای کرمانشاه

در فاصله ۱۲ کیلومتری از شمال غربی کرمانشاه، طاق بستان واقع شده که شامل مجموعه ای است از سنگ نوشته ها، سنگ نگاره ها، کنده کاری ها و حجاری هایی که از گذشتگان برای ما به میراث مانده اند. جاذبه تاریخی طاق بستان یک طاق کوچک و یک طاق بزرگ داشته و چشمه ساری زلال و خنک در این اثر جریان دارد. در این سنگ نوشته ها و سنگ نگاره ها می توان صحنه هایی از نواختن چنگ و شکار، تاجگذاری اردشیر دوم و تاجگذاری خسرو پرویز و همچنین، تاجگذاری شاپور دوم و سوم را مشاهده کرد. پارک کوهستان نیز که در ۱۰ کیلومتری این اثر واقع شده، یک تفرجگاه طبیعی و تاریخی را در این منطقه پدیدار ساخته است.

این مورد از برترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه اگرچه در لیست آثار میراث ملی به ثبت رسیده است، ولی بوی دنده کباب و بوی کباب کرمانشاهی سبب شده تا در لیست میراث جهانی جایی نداشته باشد و یونسکو به سبب رعایت نشدن نکته حریم بو، در برابر تلاش ایرانیان برای به ثبت رساندن طاق بستان مقاومت می کند.

طاق بستان

مسجد شافعی های کرمانشاه که جز دیدنی ترین مساجد ایران بوده، بدلیل سبک معماری ترکیه ای خود شهرتی جهانی یافته است. سنگ بنای مسجد شافعی های کرمانشاه در سال ۱۳۲۴ نهاده شد و از سال ۱۳۲۶ مورد بهره برداری واقع شده و برادران و خواهران اهل تسنن منطقه کرمانشاه در این مسجد به اقامه نماز می پردازند. اگر در میدان جوانشیر کرمانشاه باشید، می توانید گلدسته های بلند و کشیده مسجد را مشاهده نمایید؛ گلدسته هایی که بدلیل سبک برش و تزئین خاص مشهور شده اند. این مورد از دیدنی های معروف کرمانشاه از یک سو به میدان جوانشیر و از طرف دیگر به تاریکه بازار ختم می شود.

مسجد شافعی های کرمانشاه

به محض اینکه نام کرمانشاه می آید، خیلی از ذهنها به سمت بیستون معطوف می شوند. جای جای مجموعه بیستون آثاری وجود دارند که نمی توان به راحتی از کنارشان عبور کرد. کوه بیستون که به اعتقاد گذشتگان جایگاه خدایان بوده و سنگ نوشته هایی که به دستور داریوش بزرگ بر روی تنه کوه نقش بسته شده اند، تنها بخشی از این زیبایی و شگفتی ها هستند. سنگ نوشته بیستون که به سه خط اکدی، عیلامی و پارسی باستان بوده، نشانه هایی از شکوه حاکمیت داریوش را دارد.

علاوه بر کوه بیستون، مجسمه ای موسوم به مجسمه هرکول نیز از شگفتی های این منطقه هست؛ مجسمه ای که علاوه بر اینکه مورد علاقه گردشگران بوده، به شدت مورد علاقه سارقان نیز هست. سر این مجسمه تا کنون دو بار به سرقت رفته و سری که الان بر روی بدن این مجسمه وجود دارد، کپی و ساخته دست هنرمندان امروزی است. در مقابل کوه بیستون، مجموعه کاروانسرای شاه عباسی بچشم می خورد که رونق بیشتری به این جاذبه بخشیده است. کاروانسرای شاه عباسی دارای چهار ایوان بوده و مساحتی در حدود ۳ هزار متر دارد. گفته می شود که کار ساخت این مورد از برترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه از دوره شاه عباس آغار شده و تا دوران سلطنت شاه سلیمان بطول انجامیده است.

بیستون

تکیه معاون الملک بدلیل کاشیکاری خاصی که دارد، در لیست آثار شاخص قرار گرفته است. تکیه معاون الملک که در سال ۱۲۸۲ بنا گشته، محلی بوده که مراسم های مذهبی و آیینی را در آنجا برپا می کردند. بعدها، بدلیل وجود اختلافات قومی و عشایری موجود در این منطقه، این محل بعنوان مکانی برای رفع اختلاف ها شناخته شد و سپس، با جوش و خروش نهضت مشروطه، پایگاه گردهمایی مشروطه خواهان گشت. سیر تغییر و تحول ها تکیه را از هدف اصلی خود که همان برگزاری مراسمهای مذهبی بود دور نساخت.

کاشیکاری های یاد شده که بعضا برجسته و نیمه برجسته هستند، با رنگهای طبیعی تصاویری را خلق کرده اند که روایتگر وقایع تاریخی مهمی هستند. غزوات حضرت محمد (ص)، نبردهای حضرت علی (ع)، واقعه کربلا، تصاویر پادشاهان هخامنشی و باستانی و عمارت تخت جشمید، تنها بخشی از تصاویر نقش بسته بر دیواره های این مورد از دیدنی های معروف کرمانشاه هستند.

تکیه معاون الملک

بعد از تکیه معاون الملک، به تکیه بیگلربیگی می رسیم که توسط عبدالله خان بیگلربیگی بنا شد و دارای آینه کاری بی نظیری هست. علاوه بر آینه کاری های بی نظیری که دور تا دور تکیه را آذین نموده، حیاط باصفا و چشم نواز درون این تکیه که حوض دارد، فضا را بیش از پیش تلطیف می کند. در قسمت غربی حیاط تکیه، تالار آینه کاری اصلی واقع شده که حسینیه خطاب می شود. در تالار آینه تکیه می توانید کتیبه هایی را مشاهده نمایید که به دوران سلطنت مظفرالدین شاه قاجار باز می گردند. در این مورد از معروف ترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه، موزه ای برپا گشته که کتابت ها و خط و نگارش ها را در طول تاریخ گردآوری کرده است.

تکیه بیگلربیگی

اگر شما نیز از زندگی شهری و آلودگی های متداول خسته شده اید و بدنبال جاذبه طبیعی بی مانندی هستید که خستگی زندگی ماشینی را از تن برهاند، سراب صحنه بهترین گزینه است؛ مکانی که بدلیل درختان سر به فلک کشیده و آبشارهای زلال و خنکش شهرتی جهانی یافته و یکه تاز جاذبه های طبیعی غرب کشور هست. سراب صحنه که در شمال شهر صحنه واقع شده را دربند کرمانشاه می خوانند. این سراب بی نظیر از چهار چشمه اصلی پدیدار گشته و به آبشاری زیبا منتهی می گردد که روزی، جایگاه استراحت پادشاهان بود.

علاوه بر سراب، چشمه ها و آبشارش، دریاچه مصنوعی و قایق های پدالیش خانواده ها را مجذوب خود می سازند و اوقات مفرحی را برایشان فراهم می آورند. در دربند کرمانشاه علاوه بر زیبایی های طبیعی، زیبایی های تاریخی نیز بچشم می خورند. گور دخمه صحنه، منطقه ای بوده که در سمت راست رود صحنه واقع شده است. اگر می خواهید ضمن بهره مندی از یک طبیعت بکر، جاذبه های تاریخی را نیز از نظر بگذرانید، سراب صحنه کرمانشاه را فراموش نکنید.

سراب صحنه
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 155 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 5 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها