اطلاعات سفر حمام شیشه سنندج؛ بنایی شگفت انگیز در بطن کردستان - اطلاعات سفر

یکی از دیدنی های بی مثال کردستان، حمام شیشه سنندج هست. در حمام شیشه در سنندج اصلا از شیشه به معنای واقعی استفاده نشده است بلکه، شیشه های رنگی برای زیبایی و تزئینات بکار برده شده اند. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه باشید تا بدانید حمام شیشه کجاست و پی به زیبایی هایش ببرید.

حمام شیشه سنندج

حمام شیشه سنندج از موادی که در حمامهای سنتی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، بنا شد. این مواد که گچ، سنگ و ملات مخصوص بوده، از مقاومت و استحکام خوبی برخوردار هستند. البته، لازم به ذکر است که تنها وجه تمایز این حمام نسبت به حمامهای تاریخی و سنتی دیگر، تزئینات داخلی بوده که با استفاده از شیشه های رنگی و آهک بری حرفه ای انجام شده اند. طراحی و معماری خاص حمام شیشه در سنندج بسیار زیباست، بگونه ای که طرحهای حیوانی، هندسی و گیاهی که در آن مورد استفاده قرار گرفته، چشم هر بازدید کننده ای را محسور خود می کنند.

معماری داخلی آن از بخشهای مختلفی مانند حمام گرم با ستونهای محکم سنگی، بینه، هشتی، سربینه، درهای ورود و خروج، آبنماهای سرد و گرم و سکوها شکل گرفته است. البته، براساس مقاله حمام شیشه کجاست ناگفته نماند که طراحی خاص این مکان به همین جا ختم نمی شود و معماری خزینه هایش بسیار زیباست. همچنین، از معماری خاص آبنماهای سرد و گرم و سکوها هم نباید غافل شد.

معماری و طراحی داخلی

در طول تاریخ، بدلیل نیاز انسانها به بهداشت فردی، اماکنی برای پاکیزگی ساخته شدند. کشور ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و اماکنی برای پاکیزگی مردم بنا گشتند. حمام شیشه ای در دوران حکومت زند و قاجار یعنی حدود ۲۰۰ سال پیش ساخته شد. در زمان معاصر نیز از این حمام زیبا و تاریخی استفاده می کردند یعنی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و شامل دو بخش زنانه و مردانه بود.

این حمام بدلیل هم مسیر شدن کانال فاضلاب و پسماند شهری در خطر نابودی هست، بگونه ای که اگر سازمانهای مرتبط به وضعیتش نرسند، نابودی این اثر تاریخی قطعی خواهد بود. بدلیل همین مسئله هم هر روز قسمتی از بخشهای مختلف این مکان فرسوده و حتی فرو می ریزند. در سال ۱۳۸۳ خورشیدی که این حمام در اختیار خانواده بابان قرار داشت، توسط سازمان میراث فرهنگی بازسازی و نوسازی شد. این مکان تاریخی برای حفظ بیشتر در فهرست آثار ملی به شماره پیوست ۲۸۳۹ به ثبت رسید و سرانجام، بدلیل اختلاف و عدم همکاری دو ارگان شهری بسته شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 170 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 5 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها