اطلاعات سفر چای بهار نارنج و خواص بی نظیر آن برای سلامت بدن - اطلاعات سفر

طبنا نیوز/به شکوفه درخت نارنج بهار نارنج گفته می شود که از ان در تهیه مربا، عرقیجات و دمنوش و چای استفاده می شود. در این مقاله به بررسی خواص چای بهار نارنج می پردازیم.

چای بهار نارنج

نارنج گیاهی است که از شکوفه تا میوه اش قابل استفاده می باشد. طبع بهار نارنج گرم و خشک است و برای افرادی با طبع سرد، بسیار مناسب است. این گیاه سرشار از منیزیم، منگنز، بور، کلسیم، روی، سلنیوم، سدیم، مس، پتاسیم و ویتامین های گروه B، C و D است، همچنین ترکیبات فعالی از جمله فلاونوئیدها و فورانوکومارین ها را در خود دارد. بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار باعث زیباتر شدن این درخت می شود و در پاییز و زمستان این درخت ، میوه نارنج می دهد.

طبع بهار نارنج گرم و خشک است و برای افرادی که طبع سردی دارند بسیار مناسب است. درخت نارنج در مرحله اولیه به صورت بذر کاشته می شود و عموما در مناطق کاملا شمالی یا جنوبی به عمل می آید. این درخت عموما در مناطق گرم و مرطوب سرپا می ماند.

تقویت سیستم عصبی بدن و آرامبخشی از خواص چای بهار نارنج (orange blossom) است. همچنین این چای سردردهای عصبی و میگرنی را سریعا کاهش می دهد. از دیگر خواص چای بهار نارنج میتوان به تقویت معده و رفع اضطراب و استرس و تپش نامنظم قلب اشاره کرد. چای بهارنارنج تشنج ها و همچنین حملات قلبی را کنترل می کند.

خواص بهار نارنج و چای آن

آرامش اعصاب

دمنوش بهار نارنج با ایجاد آرامش و کاهش اضطراب و تحریکات عصبی ،تاثیرات مثبتی روی سیستم عصبی می گذارد. همچنین این دمنوش برای رفع قولنج های عصبی و برطرف کردن غم و افسردگی بسیار مفید است.

بهبود دستگاه گوارش

نوشیدن دمنوش بهار نارنج به تسکین درد های پی در پی شکمی، درمان دردهای نفخ معده، اسپاسم، سوء هاضمه و سکسکه مفید است. به طورکلی مصرف منظم دمنوش بهار نارنج اشتهاآور است و تاثیر بسیاری در تقویت معده دارد.

بهبود رفتار

معمولا در روزهای گرم سال ، با افزایش دما و میزان تعریق ، رفتار و خلق و خوی بسیاری از افراد تغییر می کند. برای جلوگیری از این تغییر رفتار ،بهتر است هر روز عصر نصف لیوان عرق بهارنارنج را با نصف لیوان آب خنک و یک قاشق سکنجبین شیرین کرده و میل کنید.

بهبود خواب

برای داشتن خواب آرام و راحت شبانه مصرف دمنوش بهار نارنج راه حل خوبی است، البته نباید در مصرف آن زیاده روی شود. افرادی دچار اختلال خواب هستند ، با نوشیدن مقدار عرق بهار نارنج ۲ ساعت قبل از خواب، خواب بسیار آرامی خواهند داشت.

رفع سنگ کلیه

مصرف بهارنارنج به همراه آب کرفس، جهت استخراج سنگ های کلیه و مثانه و خرد کردن آنها بسیار مفید می باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

بهار نارنج سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری های جدی و مزمن و در نهایت موجب تقویت سیتم ایمنی بدن می شود.

درمان سردردهای میگرنی

در طب سنتی ، دمنوش بهار نارنج را برای تسکین سردرد های عصبی و میگرن استفاده می کنند.

درمان ناراحتی های معده

برای بهبود هضم غذا و کاهش ناراحتی های معده می توان ، مقداری عرق بهار نارنج به چای اضافه کرد.

رفع بزرگی طحال

برای رفع بزرگی طحال ، مصرف منظم و مداوم بهار نارنج موثر است.

کنترل حمله قلبی

پیشگیری از حمله قلبی و کنترل تشنج های عصبی از دیگر خواص دمنوش بهار نارنج در طب سنتی است. دمنوش بهار نارنج به برطرف کردن تپش نامنظم قلب کمک می کند و با تنظیم سطح فشار خون از طریق افزایش گردش خون در رگ ها از بروز سکته های ناگهانی پیشگیری می کند.

رفع یبوست

افرادی که مشکل یبوست دارند ،آب بهار نارنج را همراه با عسل میل کنند.

بهار نارنج و لاغری

این روزها که همه رعایت دستورات و رژیم غذایی را در برنامه شان جا داده اند و به دنبال راه حل هایی برای لاغری به روش های طبیعی هستند، بهار نارنج هم می تواند گزینه مناسبی باشد، چرا که به گفته بیشتر محققان داروهای شیمیایی علاوه بر اثربخشی کم عوارض نا مطلوبی هم دارند. بهار نارنج، دارای مقـادیر کمـی از آلکالوییــدها ماننــد ســینفرین و اوکتوپــامین اســت کــه آگونیستهای سمپاتومیمتیک مستقیم و غیرمستقیم دارند.

این مواد موجود در بهار نارنج که غلظت های بسیار کم دارند موجب کاهش وزن می شوند. همچنین تحقیقات نشان داده که آلکالوئید سینافین موجود در بهار نارنج باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها شده و در کنار ورزش می تواند باعث لاغری و کاهش وزن افراد شود.

عوارض مصرف بهار نارنج

عصاره بهار نارنج سبب بالا رفتن فشارخون و افزایش ضربان قلب می شود و افراد دچار بیماری قلبی باید از استفاده بیش از حد آن پرهیز کنند.

بهار نارنج در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود.

زیاده روی در خوردن عرق نارنج بی خوابی ایجاد می کند.

داروهای ضدافسردگی با خوردن دمنوش بهارنارنج تداخل دارد بنابراین بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت شود.

مواد لازم برای تهیه چای بهارنارنج

دو قاشق غذاخوری بهار نارنج خشک شده

دو لیوان آب جوش

یک قاشق عسل

مقداری چای سیاه (در صورت تمایل)

طرز تهیه این چای

برای تهیه چای بهارنارنج حدود ده گرم یا دو قاشق از گل بهار نارنج را در دو لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود بیست دقیقه به ارامی بجوشد. (در قوری روی حرارت کم) سپس ان را با صافی صاف کنید و میل کنید. برای طعم دار کردن ان میتوانید از عسل استفاده کنید. میتوانید کمی بهار نارنج خشک شده، عرق بهار نارنج یا قدری چای سیاه به آن اضافه کنید.

همچنین برای تسکین معده و تقویت آن مصرف این چای را فراموش نکنید. حتی اگر بیماری و دردی هم ندارید میتوانید به جای چای معمولی از چای بهارنارنج و دمنوش های سنتی دیگر استفاده کنید. این چای در فصل زمستان در کنار بخاری یا شومینه بسیار می چسبد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 150 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها