اطلاعات سفر استان بوشهر بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد - اطلاعات سفر

ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، استان بوشهر بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد.

فرصت سوزی در مرزهای آبی خلیج فارس

رضوان حیدری، یک فعال حوزه گردشگری در اولین رویداد چاره جو با عنوان گردشگری دریایی عنوان کرد: اصولا در دنیای امروز گردشگری به یک مبحث جهانی و صنعتی تبدیل شده که این صنعت گسترده بخش عظیمی از درآمد سالانه کشورها را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری دریایی و کارآفرینی در این بستر و همچنین بهره برداری بیشتر از این فرصت ها عنوان کرد: صنعت توریسم یکی از گسترده ترین حرفه ها در جهان است که میلیون ها نفر در سرتاسر جهان را به کار مشغول کرده و با توجه به سر و کار داشتن با جغرافیا و مکان های مختلف به عنوان مرکزیت خود تمام جهان و کشورها را شامل می شود. حتی کشورهای جنگ زده، قحطی زده و بمب اتمی خورده هم می توانند هدفی برای جذب توریست باشند.

رئیس گروه اسبق گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اظهار کرد: این صنعت ارزآوری و درآمدزایی بسیار عظیم و مناسبی را در پی دارد و می تواند برای میلیون ها نفر اشتغال زایی کند. در بعضی موارد خود مسافر هم می تواند در کشور مقصد برای خود درآمدزایی کند و این چرخه شامل مسافران، آژانس های مسافرتی، تبلیغ کنندگان و بازاریابان مشتریان سفر، هتل ها و کارکنان آنها، فرودگاه ها و افرادی که به طور مستقیم مانند کارمندان فرودگاه های مختلف یا غیرمستقیم مانند تامین کنندگان سوخت هواپیماها و نیز افرادی که در کشورهای مقصد و گردشگرپذیر امرار معاششان به این صنعت وابسته شده و هزاران رشته و زیرمجموعه دیگر می شود.

حیدری خاطرنشان کرد: گردشگری انواع مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آنها گردشگری دریایی بوده که اتفاقا ویژه استان بوشهر و سایر استان های واقع در نوار ساحلی است.

این فعال گردشگری تاکید کرد: تعریف گردشگری دریایی کاری سهل و ممتنع است. عده ای آن را با مسافرت دریایی یکی دانسته اند و عده ای نیز آن را با گردشگری ساحلی یکسان قلمداد کرده اند. برخی از نظریه پردازان، گردشگری ساحلی و دریایی را یکی می دانند و می گویند: گردشگری دریایی خود به دو شاخه گردشگری ساحلی و گردشگری دریایی تقسیم می شود و در این میان گردشگری ساحلی بیشترین گردشگر را به خود جذب می کند.

به گفته وی سفر به سواحل و تفریحاتی مانند جت اسکی، شنا و ماهیگیری در زمره گردشگری دریایی شاخه ساحلی آورده شده و درباره شاخه دریایی گردشگری دریایی گفته اند: گردشگری دریایی یعنی آن گونه از گردشگری که از ساحل دور شده و به وسط دریا و اقیانوس منوط می شود و از دهه ۱۹۸۰ در حال گسترش است.

رضوان حیدری در ادامه بیان کرد: ایران با دارا بودن پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی که هفت استان کشور را در برمی گیرد، یک کشور دریایی محسوب می شود.

رئیس اسبق گروه گردشگری میراث فرهنگی بوشهر بیان کرد: برای استفاده از صنعت گردشگری دریایی، فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات مانند ساخت شناورها و قایق های تفریحی، ساخت اسکله های تفریحی، پارک های دریایی و زیردریایی های تفریحی در اولویت قرار دارد. در این نوع صنعت گردشگری عموما تفریحات در آبهای عمیق در فاصله ی زیاد با ساحل انجام می شود.

این فعال گردشگری اضافه کرد: جت اسکی، قایق سواری، فلای بورد، ماهیگیری در آب های کم عمق، شنا، تماشای غروب آفتاب و آفتاب گرفتن در ساحل ماسه ای، دریانوردی با کشتی های کروز، غواصی و ماهیگیری در آب های عمیق نیز بخشی از گردشگری دریایی است که در برخی از سواحل شمالی و جنوبی ایران نیز ارائه می شود.

وی توضیح داد: هم اکنون جزیره زیبای کیش یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری دریایی در ایران به شمار می رود که امکانات گردشگری ساحلی مانند فلای بورد، جت اسکی، بنانا سواری، غواصی و سایر ورزش های آبی را شامل می شود.

حیدری در ادامه بیان کرد: استان بوشهر بدلیل همجواری و دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد ولی در حال حاضر اقدامات خاصی صورت نپذیرفته است و سرمایه گذاران و کارآفرینان زیادی در این زمینه ورود نکرده اند که این خود جای چاره جویی دارد.

رئیس گروه اسبق گردشگری میراث فرهنگی بوشهر عنوان کرد: چند سال پیش کمیته ای جهت تسهیل گری و حمایت از سرمایه گذاران زمینه گردشگری دریایی در اداره کل بندر و دریانوردی استان بوشهر تشکیل شد و اقدامات خوبی هم صورت پذیرفته، ولی همچنان شاهد پیشرفت چشمگیری در راستای توسعه گردشگری دریایی در استان و شهر بوشهر نیستیم.

در ادامه علاقمندان و متخصصان حوزه گردشگری دریایی به بحث و تبادل نظر پرداختند و مشخص گردید که در زمینه گردشگری مسئله و مشکل عمده این است که هر کارآفرین و یا سرمایه گذاری بخواهد قدمی بردارد بایستی از حداقل چهار یا پنج سازمان و اداره کل مختلف که گاها با هم دارای تضاد منافع هم هستند اقدام به اخذ مجوز نمایند و این اولین و اصلی ترین مانع توسعه گردشگری دریایی در استان و شهر بوشهر است.

به نظر می رسد گردشگری دریایی مثل سایر حوزه ها از طریق خود سازمان های دولتی قابل توسعه نیست و حتما بایستی بخش خصوصی به آن وارد و موانع پیش روی سرمایه گذاران رفع شود. در این راستا بایستی تشکیل کمیته های ویژه این مهم با بازنگری و اصلاح کمیته های قبلی متشکل از صاحب نظران و ذینفعان مختلف تشکیل شود و گرنه با وجود بازیگران و سازمان های مربوطه مختلف و ذی نفع، هیچ اقدام موثری در زمینه گردشگری دریایی رخ نخواهد داد و روز به روز فرصت های سودآوری و اشتغال بیشتری را از دست می دهیم و توسعه این خوشه مهم رخ نخواهد داد.

استان بوشهر بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 132 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها