اطلاعات سفر با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای کنیا آشنا شویم - اطلاعات سفر

بسیاری از مردم کنیا عقیده دارند وقتی خوشمزه ترین غذاهای کنیا را با دست می خورید، طعم بهتری می دهد. آنها می گویند وقتی غذا خوردن را با دست انجام می دهید، انگار یک رابطه صمیمی بین شما و غذاهای معروف کنیا برقرار می شود. شهر نایروبی به سرعت در حال متحول شدن است و با آرامش بی حد و حصر نواحی غیر شهری مانند ساوانا savannah، دریاچه ها، مناطق کوهستانی و خطوط ساحلی اقیانوس هند Indian Ocean تضاد قابل توجهی دارد. مردم کنیا عقیده دارند منطقه جغرافیایی روی معروف ترین غذاهای کنیا تاثیر بسیار زیادی داشته است. مثلا می گویند کسانی که در تورکانا Turkana یا ماسای مارا Masai Mara زندگی می کنند، سنتی تر هستند و غذای آنها از سبک زندگیشان تاثیر گرفته است.

مردم نواحی ساحلی نیز غذاهایی تهیه می کنند که از تجارت پر سابقه آنها با عرب ها و هندی ها تاثیرپذیری داشته است. در این مطلب در مورد کنیا و معروف ترین غذاهای کنیا نوشته ایم. با ما همراه شوید.

کنیا و غذاهای فوق العاده اش

مردم کنیا عاشق گوشت هستند. هرگاه که جشن یا میهمانی برگزار می شود، معمولا غذایی به نام نیاما چوما nyama choma که همان گوشت کباب شده در زبان سواهیلی است، در مرکز صحنه قرار می گیرد؛ کبابی که از گوشت بز یا گاو تهیه می شود. البته این مورد از خوشمزه ترین غذاهای کنیا از منطقه به منطقه تفاوت دارد. در غرب کنیا مردم گوشت بز را به وسیله چوب اوکالیپتوس کباب می کنند؛ اما در شهر نایروبی کباب کردن به طریقه معمول صورت می گیرد و بهمراه کاچومباری kachumbari (یک نوع سالاد شبیه به سالاد شیرازی ایرانیان که فلفل و گاهی آواکادو نیز در آن قرار داده می شود) سرو می شود. کاچومباری kachumbari یا سالسا salsa با همه نوع غذایی جور در می آید.

اوگالی Ugali غذایی شبیه به پولنتا polenta است که از پختن آرد ذرت با آب تهیه می شود و یکی از غذاهای معروف کنیا بشمار می رود. گردشگران خارجی ممکن است فکر کنند این سوپ ذرت غلیظ کمی بی مزه است؛ اما برای مردم کنیا بهترین و آسان ترین غذای ممکن محسوب می شود و اگر خودتان کمی ادویه به آن اضافه کنید، متوجه می شوید که بطور کامل زنده می شود و طعم می گیرد. مردم کنیا اغلب اوگالی ugali را با سبزیجات و یک غذای گوشتی سنگین مانند تیلاپیای پخته شده یا ماتومبو matumbo سرو می کنند. ماتومبو matumbo سیاه و تیره است و به یک حوله شباهت دارد اما یکی از غذاهای معروف کنیا محسوب می شود.

در کنیا مردم به هیچ وجه مواد غذایی را هدر نمی دهند. برای مثال وقتی یک بز را می کشند تا از گوشت آن برای پخت نیاما چوما nyama choma استفاده کنند، خون آن نیز برای تهیه سوسیس موتورا mutura مورد استفاده قرار می گیرد؛ مخلوط گوشت، سیر، زنجبیل، فلفل و گشنیز که توسط این ماده سرخ رنگ بهم می چسبند، یک سوسیس خوش طعم را تشکیل می دهند.

گوشت

معمول ترین ماهی مورد استفاده در معروف ترین غذاهای کنیا، ماهی تیلاپیا است. این ماهی اغلب در روغن سرخ می شود. دریاچه بزرگ ویکتوریا Lake Victoria که بخشی از آن در کنیا و بخش های دیگر آن در اوگاندا و تانزانیا قرار دارد، اصلی ترین محل پرورش این ماهی بشمار می رود. اودووی Uduvi (میگوی ریز) و کامبا kamba (میگوی درشت) بهمراه وا کوپاکا wa kupaka که یک نوع خورشت کاری نارگیل بسیار سنگین است، بسیار خوش طعم تر می شوند. کوکو کینجئی Kuku kienjeyi (خوراک مرغ) نیز یکی دیگر از معروف ترین غذاهای کنیا بوده که بهمراه این خورشت خورده می شود.

ماهی و مرغ

نیاما چوما Nyama choma غذای محبوب میهمانی ها و جشن های کنیایی ها محسوب می شود؛ اما وقتی قرار است یک غذای هر روزه انتخاب کنند، بسیاری از خوشمزه ترین غذاهای کنیا با سبزیجات تهیه می شوند و یا مقدار بسیار زیادی از سبزیجات مختلف در آنها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از خوشمزه ترین غذاهای کنیا، سوکوما ویکی sukuma wiki است که انواع سبزیجات سبز رنگ بهمراه پیاز و ادویه جات پخته می شوند. معنی نام این غذا “آخر هفته” است؛ یک مثال عالی از فرهنگ غذایی آفریقایی که بطور سنتی در آن مقوی بودن از گرانقیمت بودن مهمتر است. مبوگا Mboga کلمه ای بوده که در زبان کنیایی ها به معنی “سبزیجات” بکار برده می شود.

سبزیجات سنتی متعددی وجود دارند که در بخش های غربی کشور معمول تر هستند. یکی از غذاهای پخته شده از سبزیجات که توصیه می کنیم حتما آن را بچشید، گیتری githeri است که مواد غذایی اصلی آن لوبیا و ذرت هستند و در کنار آن آواکادو قرار داده می شود. تقریبا بیشتر خوشمزه ترین غذاهای کنیا دارای سیب زمینی هستند؛ اما ویازی کارای viazi karai (سیب زمینی سرخ کرده) یا ویازی ویا ریو viazi via ryo (سیب زمینی در سس گوجه و نارگیل) از محبوب ترین ها بشمار می روند. موکیمو Mukimo یک نوع پوره سیب زمینی است که بهمراه سبزیجات سبزرنگ خورده می شود و ایریو irio نوع دیگر آن است که بهمراه نخود و ذرت پخته می شود. و در نهایت، ماتوکه matoke که از خانواده پلانتین بشمار می آید، کمی کم شیرین تر بوده و خورشت آن فوق العاده می شود.

سبزیجات و حبوبات

جمعیت بزرگی از هندی ها در کنیا زندگی می کنند. مهاجرت از هند به کنیا که آغاز آن به اواخر قرن نوزدهم باز می گردد؛ زمانیکه کارفرمایان از کارگران هندی تحت استعمار بریتانیا برای ساخت خط راه آهن کنیا-اوگاندا استفاده کردند. بسیاری از غذاهای کلاسیک سواهیلی با نامهایی که شبیه به نام غذاهای هندی هستند، خوانده می شوند؛ برای مثال چاپاتی chapati، ساموساس samosas، باجیا bhajia، بیریانی biryani و پیلائو pilau. البته تمامی این غذاها دچار تغییرات کوچک کنیایی شده اند تا برای مردم این کشور خوشایندتر باشند.

برای مثال، چاپاتی chapatti نوع کنیایی با آرد سفید پخته و قبل از سرو شدن در روغن گیاهی سرخ می شود. پیلائو pilau اغلب برای جشن ها پخته می شود و ماسالا فرایز masala fries سیب زمینی سرخ کرده با سس تند است. هر دوی این غذاها برای جشن ها و میهمانی ها بسیار مناسب هستند. آشپزی در سواحل شرقی کنیا تحت تاثیر ایده های جدید و مواد غذایی آورده شده از کشورهای عربی و هند تکامل یافت. مردم بخش های ساحلی بیشتر از ادویه جات در غذاهای معروف کنیا استفاده می کنند و در آشپزی بسیار شجاع و پر ریسک تر هستند. در بخش های دیگر کشور کنیا، مردم غذاهای معروف کنیا را به صورت ساده تر می پزند.

مردم این بخش ها دوست دارند طعم مواد اولیه را بطور خالص احساس کنند و حتی گاهی استفاده از ادویه جات را غیرضروری می دانند. در سمت غرب کنیا نیز مردم غذاها را به صورت ساده دوست دارند. تنها تفاوت غذاهای این بخش از کشور در این است که از نمک های سنتی برای پخت غذا استفاده می کنند. همچنین، عاشق دودی کردن گوشت هستند و با نوع خاصی از چوب، گوشت را کباب می کنند.

تاثیرات اعراب و هندی ها

مندازی Mendazi یک نوع پیراشکی خوشمزه به شکل سمبوسه است و یکی از غذاهای معروف کنیا برای صبحانه بشمار می آید. ویبیبی Vibibi نیز پنکیک برنج و نارگیل است که یک شیرینی سبک، نرم و خوشمزه و مورد علاقه مردم کنیا محسوب می شود. البته برای اینکه این شیرینی ها زودتر پایین بروند و هضم شوند، به یک نوشیدنی خوب نیاز خواهید داشت. کنیا بهترین قهوه در جهان را صادر می کند؛ اما خود مردم کنیا عاشق چای هستند. چای ماسالا Chai masala یک نوع چای مخلوط با شیر، کمی خوشبو و شیرین و مشابه چای ماسالا Chai masala در هند بوده و بخشی از صبحانه کلاسیک مردم کنیا بشمار می آید. اغلب اوقات چای صبحانه بهمراه ندوما nduma که ریشه یک گیاه است و تنها با جوشاندن و اضافه کردن کمی نمک آماده می شود، سرو می گردد.

فالودا Falooda یک نوع میلک شیک سبک هندی و یکی دیگر از خوراکی هایی است که از قاره آسیا به کنیا آورده شد. وقتی صحبت از خوراکی های شیرین به میان می آید، آبنبات چوبی یکی از خوراکی هایی است که همه جای کشور کنیا دیده می شود. مردم این کشور از پیر و جوان به آب نبات چوبی علاقه دارند و اغلب در حال مکیدن آن دیده می شوند. نوشیدنی دیگری که در میان بزرگسالان بسیار رواج دارد، بوسا busaa نامیده می شود. مردان این نوشیدنی را در یک ظرف بزرگ می ریزند و سپس، برای همه سرو می کنند.

شیرینی ها، دسرها و نوشیدنی ها

نیاما ماما Nyama Mama یکی از بهترین رستوران های کنیایی در شهر نایروبی است. این رستوران بسیار محبوبیت دارد، چرا که غذاهای کلاسیک کنیایی را با یک تغییر خاص و جالب تهیه می کند. همچنین، رستوران سواهیلی پلیت Swahili Plate در منطقه تجاری مرکزی شهر نایروبی برای چشیدن غذاهای محلی و رستوران رود هاوس گریل Roadhouse Grill و رستوران کارنیوور Carnivore برای امتحان کردن نیاما چوما nyama choma مناسب هستند. در رستوران کارنیوور Carnivore همه چیز از گوشت گاو تا گوشت کروکودیل و اردک یافت می شود؛ بنابراین تجربه بسیار جالبی خواهد بود. برای خوردن همبرگرهای سبک کنیایی بهتر است سری به رستوران ماما راکس Mama Rocks و رستوران الکمیست Alchemist بزنید.

در سفر به نایروبی کجا غذا بخوریم؟
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 229 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها