اطلاعات سفر ثبت جهانی تپه هگمتانه در اولویت وزارت میراث فرهنگی است - اطلاعات سفر

ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ثبت جهانی تپه هگمتانه در اولویت وزارت میراث فرهنگی است.

داستان چیست؟

حجت الاسلام حسن روحانی در آیین بهره برداری از هفت پروژه میراث فرهنگی استان همدان که با دستور رئیس جمهور و حضور معاون وزارت میراث فرهنگی به صورت ویدئوکنفرانس انجام شد، بیان کرد: از اینکه شاهدیم هفت اثر مهم تاریخی در همدان احیا و مرمت می شود، بسیار خوشحال هستیم.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز ذهنیت و طراحی راهبردی وزارتخانه به سوی تصمیماتی است که نقش مردم و مسئولیت اجتماعی آنها را برجسته کند، در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ کارگاه در حوزه مرمت بنا در سراسر کشور فعال است و نوید داده می شود که برای بهره برداری از این بناها ۲۵ هزار شغل ایجاد شود.

محمدحسن طالبیان ادامه داد: طی چهار سال گذشته بیش از ۴۰۰۰ کارگاه مرمت توسط بخش خصوصی ایجاد شد که رکورد تاریخی در حوزه میراث فرهنگی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: مرمت بناهای تاریخی نه تنها سرمایه های بی بدیل و غیرقابل جایگزین را به چرخه خدمت در می آورد بلکه تنها عرصه ای است که دانش سرزمینی و معماری فرهنگی و شهرسازی را حفظ و تداوم می بخشد.

طالبیان مطرح کرد: در دولت تدبیر و امید بیش از ۲۰۰ شهر و روستای تاریخی تعیین و تکلیف محدوده شده و ضوابط حفاظت آنها ابلاغ شده است، بعد از چهار دهه از زمان الحاق ایران به کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی جهانی برای نخستین بار دو اثر طبیعی بیابان لوت و جنگل های هیرکانی در فهرست ثبت جهانی اضافه شد که از مهمترین پرونده های جهان محسوب می شوند.

وی بیان کرد: همچنین مرمت حدود ۶۱ هزار شی مهم موزه ای و راه اندازی ۱۵۸ موزه که افزون بر ۱۲۷ موزه با مشارکت بخش خصوصی انجام شده و افتتاح موزه های بزرگ و مهمی مانند موزه های منطقه ای خراسان، بوشهر و پیشرفت قابل ملاحظه موزه های متطقه ای همدان، خوزستان، یزد و شیراز که بزودی به سرانجام می رسد، نشان از توجه و عزم راسخ وزارتخانه میراث فرهنگی به موزه و اشیای موزه ای دارد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: میراث تاریخی کشور در معرض تهدید سودجویان آثار تاریخی است و کشف و ضبط ۳۳۰ دستگاه فلزیاب و کشف ۱۷ هزار و ۲۴۶ قلم شی در ۹ ماهه سال جاری نشان از عزم این دولت دارد.

وی اظهار کرد: هر چند حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی وظیفه وزارتخانه فوق است، اما بودجه میراث فرهنگی بسیار اندک ولی با برکت است به نحوی که تعداد زیادی از بناهای در معرض تخریب تحت اختیار دستگاه های دیگر به ویژه اوقاف را مرمت کرده است، حدود ۵۰۰ بنای وقفی مانند مسجد، امامزاده، حسینیه، تکیه، کاروانسرا و خانه از میان ۳۰۰۰ اثر ثبت ملی وقفی توجه این وزارتخانه به حفظ آثار شاخص را نشان می دهد.

طالبیان با اشاره به اینکه همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است و قدمت سکونت در آن به دوران مس سنگ برمی گردد، گفت: مادها نخستین پایتخت ایران را در این شهر پایه ریزی کردند و پس از ۱۰۰ سال کاوش اشیای بی نظیر و غیرقابل جایگزینی در آن وجود دارد که امروز یکی از مخازن مهم و استاندارد کشور با کارکرد منطقه غرب کشور در آن افتتاح می شود که در حفظ این آثار بسیار مهم است.

معاون وزیر میراث فرهنگی در ادامه درباره پرونده ثبت جهانی هگمتانه توضیح داد: در این پرونده سیر تحول استقرار در پایتخت مادها دیده شده است که از هگمتانه آغاز شده و به دوره معاصر می رسد که بخش زیادی از این شهر تاریخی را در برمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه پرونده منظر تاریخی هگمتانه تا همدان نخستین منظر شهری است که ثبت جهانی خواهد شد، گفت: خوشبختانه، بخش زیادی از مدارک پرونده آماده شده و تهیه نقشه ها نیز به سرعت در حال انجام است و موانع کمی که مورد نظر یونسکو است در جلسه ای با حضور استاندار همدان رفع خواهد شد و پرونده پس از تکمیل به یونسکو ارسال می شود.

طالبیان در پایان با بیان اینکه ثبت جهانی تپه هگمتانه در اولویت وزارتخانه میراث فرهنگی کشور است، اظهار کرد: پرونده هایی که به یونسکو ارسال می شوند باید فرآیند دو ساله ای را برای ثبت شدن طی کنند.

ثبت جهانی تپه هگمتانه در اولویت وزارت میراث فرهنگی است
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 140 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 5 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها