اطلاعات سفر روز جهانی زنان؛ فرصتی برای آگاهی بخشی به کل جهان - اطلاعات سفر

۸ مارس را روز جهانی زنان نامگذاری کرده اند؛ روزی که آن را بسیاری از مردم جهان جشن می گیرند یا در آن به انجام کارهای فرهنگی مانند آگاهی دادن درباره انواع مختلف خشونت و توانمندی زنان می پردازند. فعالیت هایی که در این روز انجام می شوند، براساس شرایط و زندگی زنان هر کشور فرق می کند. ولی، مشخصا این روز یک روز مهم سیاسی برای اکثر زنان جهان بوده که برای برابری مبارزه کرده اند. لازم به ذکر است که در برخی از کشورها این نگاه سیاسی به روز زن کمرنگ شده است. ۸ مارس در ابتدا یک رویداد سوسیالیستی بود و به زنان کارگر تعلق داشت، اما بعدها همه زنان شاملش شدند. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید روز جهانی زنان چه روزی است و از جزئیات تاریخ روز جهانی زنان آگاهی یابید.

روز جهانی زنان

تاریخچه

در سال ۱۹۰۹ و در نیویورک، حزب سوسیالیست ایالات متحده آمریکا برای یادبود اعتصاب اعضای اتحادیه جهانی زنان کارگر صنایع پوشاک مراسمی را برگزار کرد. بعدها درباره صحت و سقم این ماجرا شبهاتی بوجود آمدند و این آغاز یک ماجرا محسوب می شود. در سال ۱۹۱۰ و در کنفرانس جهانی زنان، پیشنهاد یک روز بین المللی برای زنان مطرح شد که البته در آن کنفرانس هم بطور رسمی روزی مشخص نگشت. روسها هم در سال ۱۹۱۳ برای اولین بار روز زن را جشن گرفتند و زنان کشورهای دیگر هم به ترتیب خواستار داشتن چنین روزی در تقویم شدند.

پس از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، این روز در این کشور رسمی شد و پس از آن بود که کشورهای کمونیست یکی پس از دیگری این مراسم را برگزار کردند. در حال حاضر، این روز آنچنان فراگیر شده است که بیش از ۱۰۰ کشور جهان آن را جشن می گیرند و بیش از ۲۰ کشور این روز را تعطیل رسمی اعلام کرده اند. در واقع، ۸ مارس در غرب پس از سال ۱۹۷۷ و وقتی سازمان بین المللی رسما اعلام کرد که باید تاریخ ۸ مارس را به عنوان روز حقوق زنان و صلح جهانی بدانند، به رسمت شناخته شد و از آن پس، اروپایی ها هم این روز را جشن گرفتند.

تاریخچه

بزرگداشت ۸ مارس در ایران

در ایران هم بسیاری از زنان این روز را گرامی می دارند، بروشورهای آموزشی پخش می کنند و سعی دارند که برنامه های آگاهی بخشی را برای سایر زنان داشته باشند. به امید آن روز که در سرتاسر گیتی حقوق زنان به رسمیت شناخته شود و نابرابری و خشونت در هیچ ملتی وجود نداشته باشد.

بزرگداشت 8 مارس در ایران

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 188 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 5 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها