اطلاعات سفر معرفی تعدادی از معروف ترین جاهای دیدنی گنبد کاووس - اطلاعات سفر

گنبد کاووس یکی از شهرستانهای استان گلستان بوده که در بخش شمالیش واقع شده است. روستاهای سرسبز گنبد کاووس و سد گلستان از جمله معروف ترین جاهای دیدنی گنبد کاووس هستند. از دیگر دیدنی های معروف گنبد کاووس می توان به تالاب آلماگل، آجی گل و آلاگل اشاره کرد. در این مقاله جذاب و خواندنی با ما همراه شوید تا شما را با تعدادی از بهترین جاهای دیدنی گنبد کاووس آشنا کنیم.

گنبد قابوس یکی از دیدنی های معروف گنبد کاووس است. این برج تاریخی در نزدیکی پارک ملی این شهر و بر روی یک تپه مصنوعی به ارتفاع ۱۵ متر واقع شد. گنبد قابوس با ۵۰ متر بلندی بعنوان بلندترین برج آجری جهان شناخته شده و ارتفاعش از سطح تپه تا قاعده هرم ۳۲ متر و از آن قسمت تا نوک مخروط ۱۸ متر هست. این بنا در سال ۳۹۷ قمری به سرپرستی قابوس پسر وشمگیر شمس المعالی ساخته شد و اکنون مقبره وی است. ساخت این برج ده ضلعی ۵ سال طول کشید و معماران و کارگران ماهری در ساختش نقش داشتند.

گنبد قابوس

سد گلستان در بخش شمال شرقی شهر گنبد و بر روی رودخانه گرگان احداث شده است. منظره اطرف این سد بسیار زیبا بوده و یکی از بهترین جاهای دیدنی گنبد کاووس بشمار می آید.

سد گلستان

در فصل مهاجرت پرندگان، انواع قو، پرستوی دریایی، چنگر، فلامینگو، اردک، غاز، بالکان، آبچلیک به این تالابها مهاجرت کرده و مناظر بسیار زیبا و دیدنی را ایجاد می کنند. تالاب آلماگل که به معنی دریاچه سیب بوده، در بخش شمالی شهرستان و در شمال روستای تنگلی قرار گرفته و فاصله بسیار کمی با مرز ایران و ترکمنستان دارد. این تالاب مربعی شکل بوده و ۲۰۷ هکتار مساحت دارد. حاشیه این تالاب را نی فراگرفته و در ضلع جنوبی آن جنگلهایی پوشیده از درخت گز قرار دارند.

در بخش جنوبی روستای تنگلی، تالاب آجی گل واقع شده است. این تالاب با مساحتی حدود ۳۶۰ هکتار در حدفاصل دو تالاب آلماگل و آلاگل قرار دارد. تالاب آلاگل در بخش شمالی گنبد کاووس و ۶۰ کیلومتری آن واقع شده است. بستر این تالاب در اکثر نقاط پوشیده از جلبک سبز رنگ بوده و اطرافش را نی، جگن و درختچه های گز فرا گرفته اند. آب هر سه تالاب آلاگل، آجی گل و آلما گل از رودخانه اترک و زهکشی های طبیعی نهرهای سامان و شورجه تأمین می گردد. آلماگل سرشار از مواد مغذی بوده و آبش بدلیل نزدیکتر بودن به رودخانه اترک، شیرین تر از دو تالاب آلاگل و آجی گل هست.

تالاب آلماگل، آجی گل و آلاگل

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس مجموعه ای بزرگ شامل پارکینگ، فضای سبز، پیست اسب دوانی، سوئیت، ویلا، اصطبل زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و استخر شناست. این مجتمع در بلوار معلم و در بخش شمال شرقی شهر واقع شده و مسابقات اسب دوانی در فصلهای بهار و پاییز در این مجتمع برگزار می گردند.

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

طبیعت زیبای روستای هیوه چی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری گنبدکاووس است که مسافران و دوستداران طبیعت را به سمت خود جذب می کند. این روستا در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب غربی گنبد کاووس واقع شده و در مسیر جاده گنبد به آق قلا می توانید آن را مشاهده نمایید.

روستای هیوه چی بالا
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 204 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 5 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها