اطلاعات سفر معرفی تعدادی از معروف ترین غذاهای تاینان - اطلاعات سفر

وقتی تایپه ادعا کرد قصد دارد تا نامزدی خود را برای برگزیده شدن به عنوان شهر غذا اعلام کند، بسیاری از مردم تایوان تعجب کردند. درست است که تایپه مشهورترین مقصد گردشگری است، اما بسیاری از غذاهایی که در این شهر عرضه می شوند، ریشه در تاینان Tainan دارند. در این شهر بسیاری از غذاها در آشپزخانه های ۲۴ ساعته تهیه می شوند و غذای ارزان بویژه غذاهای دریایی بسیار محبوب هستند. چالش اصلی در سفر به تاینان این است که بهترین رستوران و غذاخوری هایش را بتوانید پیدا کنید، چرا که وسایل حمل و نقل عمومی در دسترس نیستند و بسیاری از مردمش فقط به زبان تایوانی صحبت می کنند. بنابراین، برای شناخت معروف ترین غذاهای تاینان و پیدا کردن بهترین نقاط جهت خوردن غذا نیاز به راهنما دارید. با ما در مقاله غذاهای معروف تاینان همراه شوید تا خوشمزه ترین غذاهای تاینان را بشناسید.

غذاهایی خوشمزه از تاینان

همان نقش مهمی که بروس لی Bruce Lee در کنگ فوی چینی دارد، نودل دنزایی Danzai noodles نیز در بین معروف ترین غذاهای تاینان بازی می کند. این غذا شامل نودل روغنی، گوشت چرخ شده و میگوی تازه است که در آبی نه چندان غلیظ قرار گرفته اند. این بخش از معروف ترین غذاهای تاینان که نام آن به معنی “نودل چوب دستفروش” است، در سال ۱۸۹۵ توسط هانگ یوتو Hung Yutou اختراع شد؛ ماهیگیری که این غذا را در سطل هایی ریخته بود و آن سطل ها را به وسیله یک چوب بامبو حمل می کرد. میراث این مرد دو فروشگاهی هستند که توسط خانواده اش تاسیس شده اند. یکی از این فروشگاه ها دو زیائو یو Du Xiao Yue به یکی از محبوب ترین رستوران های زنجیره ای کشور تبدیل شد. نودل دنزایی هانگ یوتو اصیل ترین نوع این غذا بین مردم تایوان بشمار می رود.

نودل دنزایی Danzai noodles

حتما تمپورا Tempura غذای ژاپنی را می شناسید؛ تمپورا یکی از معمول ترین غذاها در آشپزی ژاپنی است که از نمادهای غذای ژاپنی بشمار می آید. برای تهیه این بخش از خوشمزه ترین غذاهای تاینان، انواع خوراک های دریایی، سبزیجات و تره بار را ابتدا در مخلوطی خمیر مانند از آرد تمپورا و آب فرو می برند و سپس در روغن داغ و فراوان سرخ می کنند. رول میگو Shrimp rolls نیز چیزی شبیه به همین غذای ژاپنی است با این تفاوت که میگو قبل از سرخ شدن در چربی حیوانی پیچیده و با سبزیجات خوشبویی مانند تره فرنگی پر می شود. مشهورترین نوع این غذا به فروشگاهی به نام رول میگوهای چو Chou’s Shrimp Rolls که در سال ۱۹۶۵ تاسیس شد، تعلق دارد.

رول میگو Shrimp rolls

در زبان محلی شهر تاینان Tainan شیر برنج خوش طعم را وا گویی wa gui می نامند. این بخش از خوشمزه ترین غذاهای تاینان در یک کاسه و در ترکیب با زرده تخم اردک، شیتاکه، گوشت و میگو تهیه می شود. شیر برنج به وسیله برنج و شیر پخته و با سس سویا و روغن کنجد به آن طعم داده می شود؛ بنابراین رنگ نهایی آن قهوه ای روشن است. رستوران فو شنگ هائو Fu Sheng Hao در تاینان Tainan بهترین شیر برنج تایوانی یا همان وا گویی wa gui را به مشتریان عرضه می کند و سه دهه است این عنوان را به خود اختصاص داد. هر کاسه از این بخش از غذاهای معروف تاینان به قیمت حدود یک دلار بفروش می رسد.

شیربرنج خوش طعم یا وا گویی wa gui

پودینگ پنیر سویا یا پودینگ توفو Tofu pudding در تایوان که دوهوآ douhua نیز نامیده می شود، در انواع مختلف در سرتاسر آسیا تهیه و خورده می شود. در تاینان Tainan این غذا با یک سس شیرین که از شکر قهوه ای، لوبیای قرمز، لوبیای سبز، تارو و در تابستان یخ چرخ شده تهیه می شود، تزئین می گردد. پودینگ توفو Tofu pudding تهیه شده توسط رستوران آنپینگ بین جلی Anping Bean Jelly آنچنان محبوب است که به خودی خود و به تنهایی یک جاذبه گردشگری بشمار می رود. رستوران دیگر که این بخش از خوشمزه ترین غذاهای تاینان ارائه می دهد، ژیوآن بیاندان دوهوآ Xiuan Biandan Douhua است که ابتدا به عنوان یک فروشگاه یخ آغاز بکار کرد و هم اکنون پودینگ توفو Tofu pudding را به مشتریان خود عرضه می کند.

پودینگ پنیر سویا یا پودینگ توفو Tofu pudding

گوشت قلقلی تایوانی یا با وان ba wan یکی از غذاهای معروف تاینان بوده که بخاطر بافت سفت و جویدنی خود شهرت دارد. مواد اولیه این بخش از غذاهای معروف تاینان مقداری گوشت، شیتاکه بوده که با شاخه بامبو و یک سس شیرین و چسبناک تزئین می شود. برخی از فروشنده های غذاهای خیابانی و رستوران ها یک شاخه کوچک گشنیز را هم به تزئین آن اضافه می کنند. رستوران مارشال گاد رویوآن Martial God Rouyuan با قدمت چهل ساله نوع فوق العاده ای از با وان ba wan را عرضه می کند که بسیار محبوبیت دارد و صف های طولانی از مشتریان گرسنه روبرویش تشکیل می شوند.

گوشت قلقلی تایوانی یا با وان ba wan

خامه ماهی Milkfish یکی از معروف ترین غذاهای تاینان است. این ماهی آنچنان محبوبیت دارد که در منطقه آنپینگ موزه ای مخصوص به آن تاسیس شده و در این موزه محصولات غذایی تهیه شده از این ماهی بفروش می رسند. مزه این ماهی بین شور و شیرین است و به ماهی های دیگر شبیه نیست؛ اما همین طعم خاص است که باعث شد تا گردشگران و مردم محلی روبروی رستوران ها برای خوردن آن صف ببندند. رستوران چی کان پدلرز نودل Chih-kan Peddler’s Noodle در تاینان Tainan نوع سرخ شده و بدون استخوان خامه ماهی Milkfish را همراه با لیموترش سرو می کند، همچنین سوپ ویژه ای از خامه ماهی Milkfish که بسیار خوشمزه است.

خامه ماهی Milkfish

سوپ آبگوشت ماهی مرکب Squid potage soup که به اختصار سوپ آبگوشت Potage soup نیز نامیده می شود و در تاینان Tainanبه عنوان مخلفات کنار غذا بسیار معمول بوده، از سایر انواع این سوپ در نقاط دیگر جزیره شیرین تر است. این بخش از غذاهای معروف تاینان در تمامی فروشگاه ها و رستوران ها در سرتاسر شهر تاینان Tainan یافت می شود؛ اما چندین فروشگاه و رستوران هستند که در پخت آن تخصص دارند و مشهورتر از بقیه هستند. فوشوئی هوآژی گنگ Fushui Huazhi Geng این بخش از غذاهای معروف تاینان را با سس خامه ماهی ترکیب شده با آرد، مقداری گشنیز و شاخه بامبو تزئین می کند. همه غذاهای این رستوران از جمله این سوپ بسیار محبوب هستند.

سوپ آبگوشت ماهی مرکب Squid potage soup

حتما می دانید که تفت دادن گوشت و سبزیجات در روغن و سپس پختن آرام آنها در مقدار کمی آب را تفت آب پزی می نامند. چیزهای بسیار کمی به اندازه گوشت پرچرب، خوش طعم و محبوب هستند؛ بخصوص وقتی آن را ساعتها تفت آب پز کرده و بهمراه کمی گشنیز برای تزئین با برنج سرو کرده باشند. اگر به تاینان Tainan سفر کرده اید، به رستوران فو تائی Fu Tai مراجعه کنید و ببینید چگونه این غذا یعنی گوشت تفت آب پز شده با برنج Braised pork over rice در دهان شما آب می شود!

گوشت تفت آب پز شده با برنج Braised pork over rice

بابل تی Bubble tea یا بوبا تی boba tea در تایوان ابداع شده است؛ البته ریشه اصلی بوجود آمدن آن هنوز بر کسی مشخص نیست. برخی می گویند در جایی در تایوان مرکزی ابداع شد و برخی دیگر هم ادعا می کنند ابداع آن در تاینان Tainan اتفاق افتاده است. چای و شیر سفید تاپیوکا White tapioca milk tea نیز یک نوع از همین نوشیدنی است که در تاینان Tainan بسیار محبوبیت دارد. هانلین تی روم Hanlin Tea Room که در سال ۱۹۸۶ و توسط متخصص چای تو تسونگ هو Tu Tsung-ho تاسیس شد، یکی از بهترین نقاط شهر برای نوشیدن این چای بشمار می رود. این مرد متخصص از تاپیوکای سفید برای ساخت این بخش از معروف ترین غذاهای تاینان استفاده می کند و همین توضیح می دهد چرا این نوشیدنی را با عنوان چای مروارید می شناسند.

چای و شیر سفید تاپیوکا White tapioca milk tea

املت صدف Oyster omelet برای اولین بار در دوره قحطی و نبود مواد غذایی ابداع شد و مواد تشکیل دهنده این املت سیب زمینی شیرین، صدف، تخم مرغ و کاهو هستند. برای ترد شدن این بخش از خوشمزه ترین غذاهای تاینان به آن شاخه های لوبیا نیز اضافه می کنند و در نهایت، آن را در یک سس سرخ رنگ زیبا و شیرین قرار می دهند. صاحبان رستوران الد فورت اویستر املت Old Fort Oyster Omelet که در سال ۱۹۵۸ در تاینان Tainan تاسیس شد، ادعا می کنند اجدادشان اولین کسانی بوده اند که این بخش از خوشمزه ترین غذاهای تاینان را سرو کرده اند.

املت صدف Oyster omelet

نان کافین Coffin bread در دهه ۱۹۴۰ ابداع شده و در نقاط دیگر جهان نیز مشابه آن یافت می شود. این غذا در واقع یک تکه ضخیم نان تست است که در یک کاسه غذای دریایی با گوشت، قارچ، نخود و هویج ترکیب شد. نامش هم به این دلیل انتخاب شده است که شبیه به یک تابوت به نظر می رسد. در شهر تاینان Tainan رستورانی به نام آنپینگ گوئیجی Anping Guiji وجود دارد که نان کافین Coffin bread تهیه شده در آن فوق العاده ترد است. ضمنا، آنها برای کسانی که به تنهایی به رستوران آمده اند، یک نمونه مینیاتوری از این غذا را ارائه می دهند که تنها به اندازه یک لقمه است و همین باعث می شود تا بسیار لذیذتر باشد.

نان کافین Coffin bread

نودل تفت آب پز شده یا لو میان Lu mian یک نوع سوپ نودل است که در یک خورشت سنگین درست شده از نشاسته ذرت با تکه هایی از یک نوع قارچ، سفیده تخم مرغ و گوشت پخته می شود. این سوپ نودل بسیار خوش طعم است و در کشور تایوان محبوبیت دارد. رستوران آه می Ah Mei در انتهای بازار ایست مارکت متخصص تهیه این بخش از غذاهای معروف تاینان بوده و آن را در انواع مختلف تهیه می کند. اگر می خواهید این بخش از غذاهای معروف تاینان را امتحان کنید، حتما سری به این رستوران بزنید.

نودل تفت آب پز شده یا لو میان Lu mian

ممکن است پاچه با برنج Pig’s trotter over rice بنظر اصلا اشتها برانگیز نباشد؛ اما اتفاقا این غذا بسیار خوش طعم و محبوب است. وقتی که پاچه را داخل سس سویا و گیاهان خوشبو تفت آب پز می کنید و در نهایت روی برنج سفید قرار می دهید، بسیار خوشمزه می شود. این بخش از معروف ترین غذاهای تاینان نیز در رستوران یی دنگ پین Yi Deng Pin سرو می شود و با تخم مرغ و شاخه های بامبو تزئین می گردد.

پاچه با برنج Pig's trotter over rice

نودل مار ماهی Eel noodles در سرتاسر جزیره تایوان یافت می شود؛ اما این غذا بخصوص در جنوب کشور بسیار محبوب است. بیشتر فروشندگان خودشان مارماهی را در مزارع خود پرورش می دهند. این مارماهی ها پخته و سپس در روغن بسیار زیاد سرخ می شوند تا لایه خارجی آنها ترد شود و قبل از اینکه آن را در نودل بریزند و به آن قارچ اضافه شود، آن را با سرکه سیاه و سس سویا مخلوط می کنند. برای خوردن نودل ماهی ال Eel noodles در تاینان Tainan بهتر است به ایسترن کسل نودلز Eastern Castle Noodles مراجعه کنید.

نودل مارماهی Eel noodles

در هیچ جای دنیا ترکیب برنج و بوقلمون Turkey rice آن هم به صورتیکه بوقلمون روی برنج ریش ریش شده باشد این چنین خوش طعم نیست. این بخش از غذاهای معروف تاینان فوق العاده ترد و خوشبوست و این ویژگی ها در نتیجه ساعتها کار و تلاش بوجود می آید. سپس وقتی بوقلمون روی برنج قرار می گیرد، چربی و آب خوش طعم آن با برنج مخلوط می شود. رستوران روبو هوجی روفان Roubo Huoji Roufan حدود ۷۰ سال هست که در زمینه تهیه این غذا فعالیت دارد و یک کاسه پر از این غذای خوشمزه را در ازای کمتر از یک دلار به شما تحویل می دهد.

برنج و بوقلمون Turkey rice

رستوران آه می Ah Mei در سرتاسر شهر بخاطر غذاهای کلاسیک ویژه شهر تاینان Tainan از جمله قابلمه سوپ اردک Duck soup pot شهره هست. کلم چینی آنقدر پخته می شود تا در یک خورشت گوشت بهمراه سیر مخلوط گردد. اردک تمیز می شود، در مواد مخصوص قرار می گیرد و سپس به آرامی به مدت سه ساعت در آب مانند خورشت پخته می شود. این پخته شدن روی آتش زغال انجام می گیرد و در همان حال، سایر افزودنی ها به خورشت اضافه می شوند. این رستوران نزدیک به ۵۰ سال قدمت دارد و صندلی هایش همیشه پر هستند.

قابلمه سوپ اردک Duck soup pot

یخ در بهشت shaved ice یا بائوبینگ یک نوع دسر تایوانی است که بتازگی طعم ها و انواع مختلفی پیدا کرد. صدها نوع و طعم مختلف از این نوع دسر وجود دارد؛ اما تنها یک رستوران در تاینان Tainan این غذا را با طعم سنتی آن تهیه می کند یعنی همان سوپ/یخ در بهشت هشت گنج Eight treasure shaved ice/soup و آن رستوران شی جینگ جیو Shi Jing Jiu نام دارد. در طول فصل زمستان این غذا به صورت سوپ تهیه و در یک خورشت داغ و شیرین برای مشتریان سرو می گردد.

سوپ/یخ در بهشت هشت گنج Eight treasure shaved ice/soup

ماهی خال خالی اسپانیایی Spanish mackerel در سرتاسر شهر تاینان Tainan دیده می شود و می توانید در هر بازار روز در شهر و اطراف این ماهی را پیدا کنید. فصل فراوانی این ماهی از اواخر تابستان تا اوایل پاییز است. معمول ترین و بهترین روش برای تهیه ماهی خال خالی اسپانیایی Spanish mackerel سرخ کردن آن در ماهی تابه بهمراه چند تکه لیمو ترش بوده و رستوران فو تای Fu Tai یکی از بهترین نقاط شهر تاینان Tainan برای چشیدن ماهی خال خالی اسپانیایی Spanish mackerel است.

ماهی خال خالی اسپانیایی Spanish mackerel

زونگ زی Zong zi یک تکه چند ضلعی برنج شفته شده چسبیده بهم است که در برگ بامبو پیچیده می شود. این بخش از خوشمزه ترین غذاهای تاینان در طول فستیوال سالانه تابستانی قایق اژدها یا دراگون بوت Dragon Boat یکی از غذاهای اصلی بشمار می رود؛ همچنین بخشی معمول از صبحانه نیز محسوب می شود. اما اینطور که همه می گویند مزه و بافت این بخش از معروف ترین غذاهای تاینان بسیار بهتر است. بافت ایده آل برای زونگ زی Zong zi این بوده که ترد و در عین حال مرطوب باشد.

دلمه گوشت و دلمه سبزیجات که به ترتیب رو زونگ و کای زونگ نامیده می شوند نیز می بایست همین گونه تهیه شوند. بهترین روش سرو این دلمه های خوش طعم این است که به همراه سس سویا به مشتری ارائه شوند و این کار را رستوران یوآن هوآن دینگ کای زونگ رو زونگ Yuan Huan Ding Cai Zong Rou Zong بطور ایده آل انجام می دهد.

زونگ زی Zong zi
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 211 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها