اطلاعات سفر موزه ادبی استاد شهریار؛ یادگاری از شاعری پرآوازه - اطلاعات سفر

استاد محمد حسین بهجت تبریزی با تخلص شهریار، یکی از شاعران بلندآوازه ایرانی بوده که منظومه حیدر بابا از ارزشمندترین یادگارهای اوست. این شاعر گرانقدر در سال ۱۲۸۵ در تبریز و در محله بازارچه میرزا نصرالله بدنیا آمد؛ محله ای که به چای کنار هم شناخته می شود. خانه ای محقر و کوچک از او در تبریز به جا مانده که یادگار دوران شکوه و خاطرات زیبای این شاعر هست؛ خانه ای که زمانی محل زندگی خالق حیدر بابا بوده و در حال حاضر به موزه استاد شهریار تبریز معروف است. در ادامه مقاله موزه ادبی استاد شهریار با ما همراه باشید تا بدانید که موزه استاد شهریار کجاست و پی به اسرارش ببرید.

موزه استاد شهریار کجاست

محمد حسین بهجت، فرزند حاج میرزا آقا خشکنابی، یکی از مردان فاضل روزگار و از وکلای مبارز دادگستری تبریز و همچنین خوشنویسی متبحر بود. با این حال، کودکی شهریار در دل طبیعت و در روستای پدریش گذشت؛ روستایی که بعدها حضورش در منظومه حیدر بابا به خوبی دیده می شود و به نوعی الهام بخش آن بوده است. در سال ۱۳۰۰، شهریار موفق شد سیکل اول متوسطه خود را در تبریز دریافت کند و برای تحصیلات بالاتر راهی تهران شد. او در سال ۱۳۰۳، تحصیلات متوسطه را به اتمام رساند و بعد از آن، راهی مدرسه طب شد.

آنطور که از شنیده ها برمی آید، هفت ماه قبل از اینکه فارغ التحصیل شود، به دختری زیبا دل می بندد. اما، وقتی جواب رد می شنود، تحصیل و طبابت را رها کرده و شعر به صورت جدی وارد زندگیش می شود. زندگی ادیبانه و عاشقانه او در سال ۱۳۶۷ و بعد از یک دوره بیماری به پایان می رسد. او وصیت کرده بود که در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شود. شهریار در مدت کوتاه زندگی توانست خدمات ارزنده ای را به شعر فارسی و ترکی آذربایجانی برساند. منظومه حیدربابایه سلام که به حیدر بابا هم معروف است، از جمله مشهورترین شاهکارهای ادبیات بحساب می آید. او همچنین در سرودن انواع شعر فارسی مانند غزل، قصیده، مثنوی، رباعی و شعر نیمایی هم تبحر داشت.

گذشته استاد

موزه ادبی استاد شهریار، سومین اقامتگاه او بوده که در سال ۱۳۴۷ خرید. او بیست سال آخر زندگیش را در این خانه سپری کرد و بیشتر اشعار معروفش را نیز در همین خانه سرود. زیر بنای کل ساختمان ۲۵۰ متر مربع است که برای ساخت ۲۴۱ متر مربع از آن از مصالح ساختمان جدید استفاده شد. موزه استاد شهریار تبریز در دو طبقه ساخته شده و سازمان میراث فرهنگی آن را در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساند.

موزه شهریار

براساس مقاله موزه استاد شهریار کجاست باید بدانید که همان سالی که استاد دار فانی را وداع گفتند، شهرداری تبریز این خانه را خریداری نمود و وسایل خانه نیز بعد از توافق با خانواده ایشان، به موزه اهدا شدند؛ موزه ای که از سال ۱۳۶۷ تا به امروز زیر نظر شهرداری اداره شده و یکی از اماکن دیدنی تبریز هست. موزه استاد شهریار تبریز در سال ۱۳۷۰ افتتاح شد و شهرداری از طریق یک فراخوان از مردم خواست تا اگر اسنادی از استاد به یادگار دارند، آنها را در اختیار موزه شهریار بگذارند تا همگان بتوانند از آنها استفاده کنند.

از همین طریق، شاعران آذربایجانی و همراه استاد شهریار وسایل گرانقدری مانند کمانچه ای از کشور آذربایجان، بشقاب قدیمی شاعر زنجانی را به این موزه تقدیم کردند. مجموع همه این اشیا، حدود ۵۰۰ قطعه بوده که شامل لوازم شخصی، کتابها، کیف، عصا، دفاتر و کاغذهای دست نویس او و حتی یک نسخه قرآن که به دست خط او با خط نسخ نگارش شده هستند. همچنین، لوازم التحریر، لوازم زندگی و وسایل شخصی تر، آلبوم عکس و یادبودها و هدایای داخلی و خارجی استاد نیز در اینجا نگه داری می شوند.

خانه و موزه در چه حال است؟

آدرس: خیابان ارتش، محله مقصودیه

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۴:۳۰ و ۱۵ تا ۱۹

قیمت بلیت: ۳۰۰۰۰ ریال

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها