اطلاعات سفر تاریخ واقعی ایران باید به دست ایرانی نگاشته شود - اطلاعات سفر

ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، تاریخ واقعی ایران باید به دست ایرانی نگاشته شود.

محمد بهرام زاده، معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی و دبیر علمی همایش «تاریخ، فرهنگ و هنر استان های کرمانشاه، کردستان و ایلام» در سخنرانی افتتاحیه با بیان اینکه بنیاد ایران شناسی در راستای انجام رسالت خود در شناخت و شناساندن همه جانبه ایران، برگزاری سلسله همایش های ملی استانها را در دستور کار قرار داده، افزود: دومین همایش ملی استانها با عنوان «تاریخ، فرهنگ و هنر استانهای کرمانشاه، کردستان و ایلام»، با تدبیر و هماهنگی بین مدیران شعب استانی برگزار شد. در این همایش ۹۰ عنوان مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید که از این تعداد ۱۸ عنوان مقاله به عنوان مقالات برتر برگزیده شد.

وی پیرامون اینکه تاریخ واقعی ایران باید به دست ایرانی نگاشته شود، گفت: از مناظر مختلف، برگزاری همایش های علمی به ویژه در حوزه ایران شناسی، مطالعات تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی واجد اهمیت است. یکی از این دلایل، ایجاد نظام تصاعد معرفتی برای افزایش دانایی و آگاهی در حوزه مطالعات ایران شناسی است. اگرچه تا امروز بخش مهمی از دانش قابل اعتنا در این حوزه به صورت نوشتاری در کتابخانه ها و منابع علمی درج شد، ولی به دلیل کثرت و تنوع مطالب و حوزه بزرگ دانش ایران شناسی، کماکان برگزاری همایش ها، مناسبات و دعوت از پژوهشگران برای ارائه آثار علمی واجد اهمیت است.

همچنین برگزاری همایش هایی از این دست، نظام تصاعد معرفتی را بهبود ببخشیده و دانایی و دانش بیشتری در حوزه مطالعات ایران شناسی ارائه می دهد. هر آنچه در ارتباط با هویت و اتحاد ملی و مولفه های پیوند اقوام بزرگ ملت ایران و باشندگان سرزمین هایی که به عنوان ایران فرهنگی می شناسیم، تقویت شود، به قوام ملی تحقق بیشتری بخشیده و توان مضاعفی در عرصه مناسبات بین المللی برای کشور، بابت تاثیرگذاری بیشتر در مناسبات را ایجاد خواهد کرد. در واقع پیوند بین حافظه تاریخی ما و ادراک جدیدی که در ارتباط با دنیا و مناسبات امروزی داریم از طریق شناخت تاریخ و فرهنگ تمدن محقق خواهد شد.

او ادامه داد: هرگز منکر کاستی ها و اتفاقات تلخ تاریخی کشور نیستیم، واقع این است که همه چیز را نه از منظر استکبار بلکه از دیدگاه افتخار به این تاریخ با تمام آنچه که در آن هست باید بشناسیم. نه اظهار می کنیم که پیراسته از مشکلات هستیم، نه اینکه هیچ گونه موردی به عنوان شائبه منفی در تاریخ ما وجود نداشته است. به هر حال هر ملتی اقسام رویدادها را در جریان زندگی پشت سر می گذارد اما آنچه که بیشتر نشان دهنده جایگاه ملت ایران است، شایستگی فرهنگی و اقتداری است که به دلیل ویژگی های خاص این تاریخ و تمدن به آن پرداخته می شود.

به واقع قدمت و کثرت مولفه های تشکیل دهنده این تمدن به گونه ای است که نمی توانیم هیچ کشور و نقطه ای را در دنیا همپای فرهنگی با آن بدانیم. آنچه در قالب جدول گاهنگاری تطبیقی ایران و جهان با دستور و حمایت حضرت آیت الله سید محمد خامنه ای، رئیس معزز بنیاد ایران شناسی اتفاق افتاد، احراز همین جایگاه شایسته، مطالعه و مقایسه این فرهنگ و تمدن و اثبات تعلق مولفه های، نخستین توسعه فرهنگ و تمدن انسانی به ایرانیان بود که بخشی از آن کار بزرگی است که باید تدبیر کنیم. همچنین باید مشربی تنظیم کنیم که مطالعات ایرانی تاریخ را خلاف برخی از مکاتب، شیوه ها و مشارب علمی دیگر دنیا خودمان تدوین کنیم. تاریخ واقعی ایران، نه تفسیری که از تاریخ ما وجود دارد، باید به دست ایرانی نگاشته شود.

وی در ادامه از تمامی دست اندرکاران برگزاری همایش تقدیر و تشکر کرده و اشاره نمود که انشاالله استان همدان موضوع همایش بعدی خواهد بود که به حق استان قابل اعتنایی در حوزه مطالعات ایران شناسی، تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران عزیز است.

در ادامه همایش محمد ابراهیم زارعی (سرپرست شعبه استان کردستان و دبیر اجرایی همایش) با اعلام وصول ۳۰ مقاله به دبیرخانه استانی افزود: در حوزه معرفی ایران اگرچه تلاش هایی صورت گرفت ولی این تلاش ها نسبت به مقیاس ایران فرهنگی بسیار اندک است. وی اعلام کرد: طی سفری که در گذشته به اسپانیا داشتم، متوجه شدم که ۷۵ تا ۸۰ درصد مردم این کشور در پاسخ به سوال در مورد شناخت از ایران، بیان کردند که هیچ اطلاعاتی از ایران ندارند و برخی دیگر ایران را با عراق یکسان می دانسته اند. این درحالیست که ایران سهم بسزایی در تمدن اندلس و اسپانیا داشته است.

وی افزود: ایران؛ فردوسی، کوروش، حافظ، مولانا و ناصرخسرو است. ما چقدر اینها را می شناسیم؟ چقدر متن کتاب تاریخ بیهقی و تاریخ بلعمی را با آن نثر شیوا و زیبا خوانده ایم. بنابراین مشکل اصلی ما شناخت خوب ایران و معرفی درست آن است. وی همچنین بیان داشت: کشور ما چند قومیتی است که نه تنها آسیب و تهدیدی نبود بلکه یک مزیت و فرصت است. لذا شناخت این قومیت ها و تاکید بر میزان اشتراکات آنها، می تواند بسیار موثر واقع شود. ما یک حوزه فرهنگی بزرگی به نام ایران داریم که از تاجیکستان، افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان تا شرق سوریه و حاشیه دریای مدیترانه ادامه دارد.

سخنران بعدی، سید ضیاءالدین خرمشاهی (سرپرست شعبه استان کرمانشاه و دبیر اجرایی همایش) با توجه به سابقه کهن و اساطیری این استان اظهار داشتند: کرمانشاهان یکی از نشان های دیرینگی ایران زمین است و در کنار همسایگان شمالی و جنوبی خود، کردستان و ایلام قسمتی از سرزمین اصلی قوم ماد را تشکیل می دهد، که در میان استان های کشور، از بیشترین تنوع قومی، نژادی، مذهبی و زبانی برخوردار است و جز برترین ها در گونه، گونه اقلیم است.

این مهم از چشم جهانگردان نیز دور نمانده و برخی از آنان کرمانشاه را هندوستانی در دلی ایران نام نهاده اند. وی در ادامه افزود: برای نشان دادن میزان تفاهم بین اقوام و نژادها و پیروان ادیان مختلف در استان، بهترین نمونه، رابطه زوجیت بین افراد و کسب و کار بدون ملاحظه در مذهب و آیین است. این تعدد اقلیمی، نژادی، عقیدتی و زبانی سرمایه ای بیکران و ظرفیتی بی همتا برای مطالعات مردم شناسی، جامعه شناسی و پژوهش های تاریخی دینی می باشد.

در ادامه، مسعود شادمان (سرپرست شعبه بنیاد ایران شناسی استان ایلام و دبیر اجرایی همایش) ضمن اشاره به پیشینه تاریخی و تعدد آثار و محوطه پیش از تاریخی منطقه و بیان اینکه منطقه دهلران به عنوان قطب فرهنگی در دوران پیش از تاریخ به ویژه دوران نوسنگی مطرح بوده، اعلام کرد: جای تاسف دارد که این همه قدمت و سابقه تاریخی در حال فراموشی است. وی برگزاری همایش هایی از این دست را موجب یادآوری و رونق توجه به این استان پر سابقه کشور دانست، و اضافه کرد که ۲۵ مقاله به دبیرخانه همایش ایلام ارسال شده است.

محسن جان جان مقاله «مطالعه آیکونوگرافی مهرها و اثر مهرهای پیش از تاریخ حوزه فرهنگی زاگرس مرکزی»؛ داود جمینی، مقاله «سنجش نابرابری منطقه ای در برخورداری از شاخص های اشتغال در سکونتگاه های روستایی ایران (مطالعه موردی: استان کردستان)»؛ سید محمد طاهری مقدم، مقاله «اختلاف ایران و عثمانی بر سر اراضی صیفی و ملخطاوی»؛ زهره شیرین بخش، مقاله «موقعیت تجاری کرمانشاه در دوره قاجار (از ابتدا تا پیش از انقلاب مشروطه)» و نعیمه چوبانی، مقاله «بررسی تطبیقی نقش زن در بیت ها و آثار نقاشان معاصر کردستان» را به صورت حضوری و بر خط ارائه کردند.

گفتنی است مقالات این همایش بزودی در پایگاه سیویلیکا و پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) از طریق بنیاد ایران شناسی در دسترس عموم پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

تاریخ واقعی ایران باید به دست ایرانی نگاشته شود
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 160 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 4 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.