اطلاعات سفر خارش دندان؛ از دلایل تا درمان - اطلاعات سفر

زمانی که پلاک در امتداد خط لثه شکل می گیرد، این شرایط می تواند موجب احساس خارش در لثه ها شود و ممکن است این گونه احساس کنید که در دندان های خود نیز بدچار خارش شده اید.

گاهی اوقات، ممکن است با خارش در دندان های خود مواجه شوید. یا حداقل فکر کنید که چنین شرایطی شکل گرفته است و از این بابت کمی دچار اضطراب شوید. اما آیا به واقع دندان های شما دچار خارش شده اند؟

به نقل از “هلث لاین”، شما می توانید احساس مشابه دیگری مانند درد را به عنوان خارش درک کنید، یا شاید بافت های داخل یا مجاور دندان های شما دچار خارش شده باشند. خارش لثه ها ممکن است به احساس خارش در دندان ها منجر شود.

دلایل خارش دندان ها

احساس خارش در دندان ها می تواند به چند دلیل شکل بگیرد.

آلرژی ها

آلرژی ها می توانند موجب حساسیت، تورم و خارش بافت درون دهان شوند.

سندرم آلرژی دهانی یا سندرم آلرژی غذا-گرده گیاه، می تواند موجب این وضعیت ناخوشایند شود.

ممکن است متوجه شوید که سقف دهان شما دچار خارش شده یا با احساس خارش در لثه ها مواجه شوید که ممکن است موجب احساس خارش در دندان ها شود.

انباشت پلاک

زمانی که پلاک در امتداد خط لثه شکل می گیرد، این شرایط می تواند موجب احساس خارش در لثه ها شود و ممکن است این گونه احساس کنید که در دندان های خود نیز بدچار خارش شده اید.

بیماری لثه

بیماری لثه می تواند موجب حساسیت بیشتر در دندان ها شود و این حساسیت ممکن است فقط شامل احساس خارش باشد.

گاهی اوقات، باکتری ها می توانند به التهاب لثه ها منجر شوند که این شرایط به نام جینجیویت شناخته می شود. در صورت عدم درمان، جینجیویت می تواند پیشرفت کرده و به شرایط جدی تری که به نام پریوندیت شناخته می شود، تبدیل شود.

بیماری لثه می تواند به صورت پنهانی شکل بگیرد، یا ممکن است التهاب یا خونریزی کم از لثه ها را شاهد باشید. اما این شرایط می تواند به مشکلات جدی تر از جمله آسیب دیدگی دندان ها و استخوان ها و حتی از دست دادن دندان منجر شود.

عوارض جانبی اقدامات پزشکی

آیا به تازگی یکی از دندان های خود پر کرده اید یا تحت درمان ریشه دندان قرار گرفته اید؟ گاهی اوقات، پس از یک عمل دندانپزشکی، بدن این گونه درک می کند که دندان یا لثه آسیب دیده است. طی روند بهبودی، واکنش بدن به تروما یا آسیب دیدگی می تواند موجب احساس خارش شود.

آسیب ساختاری دندان

احساس خارش ممکن است در نتیجه یک آسیب دیدگی مانند ضربه خوردن دهان شکل بگیرد.

دلیل آسیب دیدگی یا تروما هرچه که باشد، اگر ساختار دندان شما مقداری آسیب دیده باشد، ممکن است موجب حسی شود که شاید آن را به عنوان خارش درک کنید. این می تواند شامل آسیب به ریشه، اعصاب، یا پالپ دندان شود.

دندان قروچه یا قفل شدن دندان ها

برخی افراد ممکن است ادعا کنند که به واسطه دندان قروچه یا قفل شدن دندان ها هنگام شب با احساس خارش در دندان های خود مواجه می شوند. در شرایطی که برخی افراد ممکن است این شرایط را تجربه کنند، اما شواهد کافی برای پشتیبانی از این ادعا وجود ندارد.

عفونت های دیگر

پژوهش ها نشان می دهد که گاهی اوقات درد و خارش می تواند همراه با عفونت ناشی از باکتری ها یا ویروس ها و همچنین پاتوژن های قارچی و انگلی شکل بگیرد.

به عنوان مثال، ویروس هرپس زوستر می تواند موجب درد، گزگز و خارش در اعصاب شود. این ویروس، که موجب زونا می شود ممکن است موجب مقداری درد و حساسیت در صورت، نزدیک دندان ها شود. این درد به نام اودنتالژی شناخته می شود.

درمان های خانگی برای خارش دندان

برخی درمان های خانگی مشابه برای خارش لثه ها ممکن است به بهبود خارش دندان ها نیز کمک کنند. به عنوان مثال، مکیدن یخ یکی از آنهاست. این می تواند موجب تسکین احساس خارش شود. همچنین، شما می توانید چرخاندن آب نمک در دهان خود را امتحان کنید.

مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان می تواند به حفظ سلامت دهان کمک کند. همچنین، این کار به دفع عفونت ها و بیماری هایی که ممکن است به احساس خارش یا آسیب جدی تر منجر شوند، کمک می کند.

ترک سیگار راهبرد دیگری است که می توانید مد نظر قرار دهید. سیگار می تواند دهان و لثه ها را تحریک کند. ترکی سیگار اغلب دشوار است، اما پزشک می تواند در ایجاد برنامه ای جامع برای تحقق این هدف به شما کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

هر زمان که با علائمی جدید مواجه می شوید، مراجعه به پزشک برای بررسی شرایط ایده خوبی است.

اگر با احساس مقداری درد و حساسیت یا خونریزی از لثه ها یا دهان خود همراه با خارش مواجه هستید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند احتمال وجود عفونت یا آسیب دیدگی و نیاز به درمان را بررسی کند.

از علائم دیگری که باید به آنها توجه داشت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تب

– تورم

– عفونت

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 129 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 5 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها