اطلاعات سفر آشنایی با شماری از معروف ترین غذاها و نوشیدنی های آذربایجان - اطلاعات سفر

تاریخچه معروف ترین غذاها و نوشیدنی های آذربایجان بسیار طولانی است و قدمت بیشترشان به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش باز می گردد. این کشور بین شرق و غرب و در موقعیتی فوق العاده عالی در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته بود؛ بنابراین تاجران طی قرنهای متمادی از این کشور عبور می کردند و انواع ادویه، مواد اولیه غذایی و تاثیرات غذایی از کشورهای مختلف را با خود به ارمغان می آوردند. امروزه، غذاهای آذربایجان ویژگی های شرقی دارند و به غذاهای بسیار خوش طعم از کشورهای همسایه شبیه هستند. کباب و غذاهای گوشتی آذربایجان بسیار خوشمزه بنظر می رسند. اما، فراوانی میوه و سبزیجات تازه و سالم نیز می بایست به فهرست غذاهای کبابی و گوشتی عالی کشور افزوده شود. در این مطلب قصد داریم غذاها و نوشیدنی های معروف آذربایجان را به شما معرفی کنیم. پس، با ما همراه شوید.

غذاها و نوشیدنی های خوش طعم آذربایجان

ممکن است این نکته کاملا دور از عقل به نظر برسد؛ اما مردم آذربایجان حتی در گرمای تابستان هم عاشق این هستند که چای داغ بنوشند، چرا که اعتقاد دارند چای به بدن کمک می کند تا بطور طبیعی خنک شود. حتی با وجود شکوفا شدن فرهنگ نوشیدن قهوه در این کشور در سالهای اخیر، بیشتر آذربایجانی ها هنوز هم روز خود را با چای شروع می کنند. چای نوشیدنی ملی مردم آذربایجان محسوب می شود و بخشی جدانشدنی از تجربه فرهنگ آذربایجانی بشمار می رود. در بسیاری از مناطق آذربایجان چای تقریبا همیشه بهمراه پونه کوهی یا دارچین دم می شود و زمانیکه آب در سماور روی بوته های آتش گرفته در حال جوشیدن است، طعم آب با بوی خوش سوختن چوب ها ترکیب می گردد.

در مناطق روستایی، سینی چای تقریبا همیشه با یک ظرف مربای لذیذ از میوه های محلی برایتان آورده می شود و در چایخانه های مرکز شهر باکو آن را با باقلوا و شیرینی های دیگر سرو می کنند.

چای Tea

طرز تهیه معروف ترین غذاها و نوشیدنی های آذربایجان در سرتاسر منطقه یکسان نیست و دارای تنوع بسیار است، چرا که مردم محلی اغلب تغییرات خاص خود را در غذاها اعمال می کنند؛ اما صبحانه در تمامی مناطق آذربایجان یکسان است. عناصر متنوع و رنگارنگی به دور ستاره این نمایش که همان نان تازه تنور یا تندوری tandir است، چیده می شوند. این نان ترد و تازه بهمراه انواع خوردنی ها مانند عسل و قیماق، پنیر بز، کره، املت گوجه سرو می شود و حقیقتا ستاره این نمایش بزرگ بشمار می آید. برای درست کردن املت گوجه، گوجه های رنده شده را ابتدا سرخ می کنند تا زمانیکه غلیظ شود. سپس، تخم مرغ ها افزوده می شوند و قبل از اینکه املت کاملا سفت گردد، آن را از روی گاز بر می دارند.

املت گوجه در یک ماهی تابه کوچک سرو می شود و آن را به همراه نان تازه می خورند. پنیر بی نمک بز برای کم کردن نمک صبحانه و ایجاد تعادل بین غذاها روی میز قرار دارد. کوکو هم یک نوع دیگر غذا بوده که در صبحانه های آذربایجان قرار داده می شود؛ یک گزینه بسیار عالی برای کسانی که عاشق خوردن سبزیجات هستند. انواع سبزی خرد شده با چند عدد تخم مرغ و کمی ادویه جات ترکیب شده و در ماهی تابه ریخته می شوند تا ماده ترکیب شده خودش را بگیرد و کوکوی تردی را بسازد. اما باز هم تاکید می کنیم، ستاره اصلی نمایش در صبحانه های آذربایجان نان تازه است.

صبحانه آذربایجانی

وقتی صحبت از غذاها و نوشیدنی های معروف آذربایجان به میان می آید، همه این کشور را با کبابهای دونر، ساندویچ گوشت سبک ترکی می شناسند؛ اما قطاب Qutab یک خوراکی خوش طعم و در عین حال سبک است که در این کشور بسیار دیده می شود. قطاب Qutab کلاسیک با نان لواش درست می شود و گوشت چرخ کرده درون آن قرار می گیرد. نوع سبزیجات آن شامل کدو یا سبزیجات تازه مانند اسفناج، گشنیز و پیاز می شود. سپس، ماده تهیه شده به شکل ماه درون نان پیچیده شده و در یک ماهی تابه بدون روغن سرخ می گردد. بخش بیرونی قطاب Qutab ترد بوده و ماده درونی آن نرم و خوشمزه است.

روی قطاب Qutab اغلب سماق ریخته می شود و گاهی هم با دانه های تازه انار تزئین می گردد. هر دوی قطاب Qutab گوشت و سبزیجات بهمراه آیران (دوغ) سرو می شوند؛ ترکیب ماست ترش، آب و نمک. این غذا یکی از خوش طعم ترین غذاهای خیابانی آذربایجان بوده و در سرتاسر این کشور پخته و خورده می شود.

قطاب Qutab

یکی از خوراکی های آذربایجان که می بایست حتما مورد توجه قرار گیرد سالاد مانگال Mangal است. نام این سالاد از مخلفات آن می آید؛ بادمجان، فلفل، گوجه روی یک دستگاه گریل سبک قفقازی که مانگال Mangal نامیده می شود، کباب و با هم مخلوط می شوند. بعد از اینکه سبزیجات کباب شده تکه تکه و با هم ترکیب می شوند، این سالاد را می سازند. سالاد مانگال Mangal اغلب در کنار کباب گوشت سرو شده و مردم اعتقاد دارند باعث هضم شدن گوشت سنگین کباب می گردد.

سالاد مانگال Mangal

دوغا Dovgha یک نوع سوپ ترش درست شده از شیر و یکی از معروف ترین غذاها و نوشیدنی های آذربایجان است که می تواند هم به صورت داغ و هم سرد سرو گردد و اینکه کدام را انتخاب کنید، به فصلی که در آن بسر می برید بستگی دارد. این سوپ همچنین شامل برنج، کمی نخود و چند نوع سبزی می شود. مواد اولیه سوپ دوغا Dovgha آسان و در دسترس هستند؛ اما تهیه آن به همان اندازه آسان نیست، چرا که آشپز می بایست بطور مداوم سوپ را هم بزند تا لعاب برنج تکه تکه نشود و بهم نچسبد.

دوغا Dovgha

لونگی Levengi یکی از غذاهای ملی جمهوری آذربایجان است که در دو نوع لونگی ماهی و لونگی مرغ تهیه می شود. لونگی مرغ از بیرون مانند مرغ کباب شده بنظر می رسد؛ اما رازی خوش طعم را در درونش مخفی نگاه داشته است. درون این مرغ موادی قرار می گیرند که شامل پیاز سرخ شده، گردوی چرخ شده، کشمش، آلوی خشک، گیلاس خشک می شوند. تمامی اینها چرخ شده و مانند یک خمیر درون مرغ قرار می گیرند. سنگین بودن گردو و سبک بودن آلو یک ترکیب فوق العاده است که باعث می شود تا این غذا بسیار خوشمزه و در عین حال متعادل باشد. لونگی ماهی نیز دقیقا به همین روش تهیه می شود.

لونگی Levengi

کتاب آشپزی مردم آذربایجان مملو از انواع خوشمزه دلمه Dolma است؛ اما یارپاق yarpaq (برگ انگور) و اوچ باجی uch baji (سه خواهر) مهمترین و پرطرفدارترین انواع دلمه Dolma بشمار می روند. یارپاق yarpaq از گوشت چرخ کرده همراه با برنج و سبزیجات، پیچیده شده در برگ های انگور تهیه شده و روی آتش ملایم پخته می شود. سپس، آن را بهمراه ماست و سیر می خورند. اوچ باجی uch baji (سه خواهر) از بادمجان، گوجه و فلفل سبز درست می شود. به این صورت که درون این سبزیجات با مخلوط گوشت چرخ کرده و برنج و سبزیجات پر شده و سپس آب خود این سبزیجات به خورد دلمه Dolma می رود و به آن طعم می دهد. این بخش از غذاها و نوشیدنی های معروف آذربایجان را اغلب با ماست و سیر می خورند، چرا که اعتقاد دارند ترکیب ماست و سیر به هضم کمک می کند.

دلمه Dolma

محبوب ترین و خوش طعم ترین شیرینی های کشور آذربایجان بطور سنتی در ماه مارس (اول بهار) پخته می شوند؛ یعنی ماهی که جشن بهاره نوروز در آن برگزار می گردد. باقلوا یک نوع شیرینی به شکل الماس است که در سرتاسر خاورمیانه پخته می شود و از محبوب ترین شیرینی های این منطقه بشمار می رود. نوع آذربایجانی باقلوا بخصوص نوعی که در منطقه شکی Sheki تهیه می شود، از انواع دیگر چرب و نرم تر است و محبوبیت بسیار زیادی دارد. شورقوغال Shorgoghal یک نوع نان ترد مملو از ادویه جات است که در طعم های شیرین، ترش و شور تهیه می شود. شیرین چورک نیز یک نوع نان شیرین است که با آجیل و انگور خشک شده پر می شود و یکی از محبوب ترین دسرهای کشور آذربایجان بشمار می آید.

ترشی گردو نیز یکی از عجیب ترین دسرهای آذربایجانی است که بهمراه چای سرو می شود. گردوها در زمانیکه هنوز سبز و نرم هستند، از درخت چیده و در طول پروسه آماده شدن به تدریج تیره می شوند تا در نهایت، به رنگ قهوه ای بسیار تیره برسند. بافت گردو و شیرینی شربت استفاده شده در این دسر آن را به یک دسر بسیار خوش طعم و بیادماندنی تبدیل می کند که حتما دلتان خواهد خواست مقدار بسیار زیادی از آن را داشته باشید. در نهایت، عجیب ترین ترکیب خوراکی ها با هم که در این کشور بسیار معمول است، ترکیب هندوانه، پنیر بز و نان تندوری tandir است. ممکن هست شنیدن در مورد برخی از خوراکی های این فهرست عجیب بنظر بیاید، اما قطعا وقتی آنها را بچشید، از آنها بسیار خوشتان خواهد آمد.

دسرهای آذربایجانی
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 161 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها