اطلاعات سفر اعلام پایان کاوش و بررسی های تل قلعه - اطلاعات سفر

ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، پایان کاوش و بررسی های تل قلعه صورت گرفت.

داستان چیست؟

حمید فدایی گفت: با پایان بررسی روشمند محوطه باستانی تل قلعه میتوان گفت تا به امروز این محوطه تنها محوطه ی در حوضه رودخانه کر است که توالی استقراری از دوره های مختلف پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی را در برگرفته و می توان در آینده با کاوش های باستان شناسی و کمک علوم میان رشته ای در این محوطه تغییرات فرهنگی دشت مرودشت را از دوره نوسنگی تا اسلامی مورد مطالعه قرار داد.

فدایی در ادامه گفت: با مطالعاتی که در حال حاضر از طرف این پایگاه جهانی در دشت مرودشت برنامه ریزی می شود، تلاش می کنیم پیشینه منطقه را از دوره پارینه سنگی در پناهگاه های سنگی و همچنین سابقه روشنتری از سکنا گزینی در خود دشت را از حدود هشت هزار سال قبل تا ورود اقوام پارسی به منطقه و رویدادهای پس از آن تا پایان دوره ساسانی و همچنین در دوره اسلامی بدست آوریم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر اهمیت ویژه محوطه تل آجری گفت: خوشبختانه محوطه تل قلعه به تنهایی بخش مهمی از پیشینه دشت را در خود جای داده و مطالعات گاه نگاری آن توالی سکونت در دشت را در بازه زمانی هشت هزارساله ارائه می کند.

قدمت تل قلعه به هزاره ششم قبل از میلاد باز می گردد

سرپرست پروژه بررسی روشمند باستان شناسی تل قلعه مرودشت در رابطه با موقعیت تپه و انجام مطالعات دقیق مستندنگاری این محوطه باستانی گفت: این محوطه باستانی که مساحتی ۴ هکتاری را در بر می گیرد، در فاصله ی ۵۰ متری جنوب رودخانه سیوند شکل گرفته و ارتفاع آن از سطح زمین های اطراف خود ۹ متر و متشکل از ۵ تپه کوچکتر است.

فضل الله حبیبی با بیان اینکه در این بررسی با ایجاد ۲۱۰ شبکه مربعات بر روی محوطه، یافته های شاخص متعددی مورد ثبت و ضبط و مطالعه قرار گرفت، افزود: با پایان بررسی یافته ها سفالی نشانگر اینست قدمت این محوطه به هزاره ششم قبل از میلاد بر می گردد.

این باستان شناس ادامه داد: در پایان این بررسی یافته های که مربوط به فرهنگ های نوسنگی(موشکی، بشی)، مس سنگی و آغاز ایلامی (باکون، لپویی، بانش) و ایلامی (کفتری، قلعه، شغه-تیموران)، عصر آهن ۲ و ۳، هخامنشی، ساسانی و اسلامی در تل قلعه شناسایی گردید.

حبیبی افزود: یافته های عصر آهن شناسایی شده در این محوطه، با توجه به نزدیکی آن به شهر باستانی استخر و شهر هخامنشی پارسه در ارتباط با ورود اقوام پارسی به منطقه فارس حائز اهمیت فراوان است.

سرپرست پروژه بررسی روشمند تل قلعه مرودشت در پایان در رابطه با یافته های اخیر این محدوده افزود: براساس بررسی انجام گرفته اوج گستره استقراری تل قلعه مربوط به دوره ایلام قدیم است که در این بازه زمانی از بزرگترین استقرارهای شرق دشت مرودشت بود، در این بررسی شواهدی از فعالیت های صنعتی بخصوص تولید سفال از دوره نوسنگی، باکون و ایلام شناسایی شدند.

اعلام پایان کاوش و بررسی های تل قلعه
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 152 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها