اطلاعات سفر اگر کافی میکس میخورید، بخوانید - اطلاعات سفر

درون میوه های قرمز رنگ و بدبو، دانه زرد رنگ قهوه وجود دارد که پس از خروج آن از میوه، تخمیر و خشک و سپس برشته می شد و به شکل دانه های قهوه ای تیره در می آید که به صورت دانه کامل یا پودرشده در بازاروجود دارد. قهوه با توجه به کشور کشت شده و روش یا دستگاهی که قهوه را دم می کنند و میزان شکر و شیرنام های مختلف اسپرسو، کاپوچینو، کافی میکس و… می گیرد.

کافی میکس نوشیدنی رایج بین خانواده های ایرانی در عین طعم و بوی دلپذیر اما همیشه برای مصرف مناسب نیست و بخاطر برخی عوارض از نوشیدن دایم آنها باید پرهیز کرد. دو نوع کافی میکس وجود دارد که یکی از آنها که علامت سه در یک(۱*۳) روی آن قرار دارد شکر در آن وجود دارد و علامت دو در یک (۱*۲) آن نشان از عدم وجود شکر است.

تفاوت قهوه فوری (کافی میکس ) با قهوه معمولی

دانه قهوه حاوی فیبر نامحلول است و دانه قهوه را آسیاب کرده و در آب بجوشانیم فیبر آن رسوب و رنگ قهوه در آب جوش حل می شود . اگر با صافی رسوب را حذف و محلول حاصل را تبخیر، خشک و آسیاب کنند «قهوه فوری» به دست می آید که با ریختن آن در آب جوش، قهوه، آماده می شود.

رنگ انواع قهوه فوری به نوع قهوه و روش خشک کردن آن بستگی دارد. قهوه های پودری معمولی عطر و بوی قهوه را می دهد، اما به خاطر اینکه عطر و طعم قهوه فوری طی فرآیند حرارتی از دست می رود ، برای طعم دار کردن آن از شیر، شکر، شکلات، فندق، کارامل یا کاپوچینو استفاده می کنند.

فایده کافی میکس

مصرف نوشیدنی های آماده مانند کافی میکس ها به دلیل کافئین موجود در آن، سبب رفع خستگی، رفع خواب و کسالت خواهد شد و حس نشاط، شادابی در فرد ایجاد می کند . افرادی که روزانه فعالیت های سخت از جمله ورزش و فعالیت های بدنی سنگین را به انجام می رسانند، با مصرف این نوشیدنی می توانند خستگی خود را برطرف کنند.

عوارض کافی میکس

درست است نوشیدن کافی میکس لذت بش است و سبب رفع خستگی می شود اما همیشه برای مصرف مناسب نیست و بخاطر برخی عوارض از نوشیدن دایم آنها باید پرهیز کرد.

افزایش وزن و چاقی با مصرف کافی میکس

پودر آماده کافی میکس حاوی شکر، خامه و چربی است که همه این مواد کالری بالایی دارند و خطر افزایش وزن و چاقی را به همراه دارند. کافی میکس بدون شکر هم به دلیل وجود خامه و شیر خشک کالری دارد اما قهوه خالص تقریبا بدون کالری است.

بروز حساسیت در افراد با مصرف کافی میکس

کافی میکس ها حاوی مواد نگهدارنده هستند که سبب بروز حساسیت در افرادمی شوند. مصرف دو تا سه کافی میکس نوع دو در یک برای افرادی که مشکلات گوارشی یا به ترکیبات حساسیت ندارند، اشکال ندارد.

تپش قلب و اضطراب از مضرات کافی میکس

اگر تعادل را در نوشیدن کافی میکس رعایت نکنیم ، ممکن است دچار بی قراری، برافروختگی، تپش قلب و اضطراب شویم.

اختلال در خواب با مصرف زیاد کافئین

مصرف زیاد کافئین سبب افزایش زمان به خواب رفتن شما و با کاهش کل زمان خواب شود و منجر به بی خوابی می شود پس باید توجه به مقدار و زمان کافئین در بهینه سازی خواب توجه کرد.

کم آبی بدن

کافئین سبب افزایش فشار خون، ضربان قلب و دفع ادرار را افزایش می دهد. کافئین ادرار آور است به این معنا که آب بدن را جذب و دفع می کند، بنابراین باعث کم آبی بدن می شود.

تحریک دستگاه گوارش با مصرف

قهوه می تواند باعث تحریک دستگاه گوارش شود اما دوزهای بالا باعث ایجاد اسهال و تحریک رفلاکس معده شود.

عوارض مصرف قهوه قبل از بارداری

کافیین می تواند از بالغ شدن کامل یک تخمک جلوگیری کند و به این ترتیب می تواند بروی توانایی بارداری بانوان تاثیر بگذارد. بنابرابن بهتر است اگر مشکلی برای باردار شدن دارید و یا دچار مشکلات ناباروری هستید، از مصرف کافئین صرف نظر کنید.

عوارض مصرف قهوه در بارداری

مصرف روزانه کافئین موجود در قهوه، توسط مادر باردار می تواند خطرناک باشد، زیرا این ماده می تواند موجب سقط جنین شود و در ماه های ابتدایی بارداری می تواند رشد و سلامت جنین را به خطر بیاندازد. کافئین می تواند در دوران بارداری از طریق جفت به جنین برسد و به دلیل کاهش میزان جریان خون در جفت، جنین در معرض خطر قرار می گیرد.

عوارض مصرف قهوه در شیردهی

کافئین موجود در قهوه می تواند از طریق شیر مادر به شیرخوار منتقل شود و نوشیدن بیش از یک فنجان آن موجب بروز بی خوابی، تحریک پذیری، امتناع از شیرخوردن و عصبی شدن شیرخوار شود و چون کبد نوزاد به اندازه کافی رشد نیافته و آنزیم های خاص را ندارد، کافئین مدت زیادتری برای تجزیه شدن در بدن نوزاد می ماند و عوارض بیشتری را به جا می گذارد.

عوارض مصرف قهوه درکودکان

از جمله عوارض مصرف کافی میکس ها برای کودکان به هم ریختن برنامه های خواب و بی قراری آن ها می باشد زیرا کافئین یکی از مواد محرک می باشد که به سرعت وارد خون فرد شده و در نتیجه تاثیرات خود را ایجاد می نماید.

چه افرادی نباید قهوه و نسکافه بخورند؟

مبتلایان به پرفشاری خون و تپش قلب

افراد در معرض پوکی استخوان

زنان دارای غده فیبروکیستیک در سینه

مبتلایان به پرفشاری خون

افراد دچار سردرد ها و بی خوابی های مزمن

افراد سیگاری

افراد دچار اختلالات روانی همچون استرس و اضطراب شدید

افراد با ناراحتی های گوارشی

مبتلایان به اختلالات کبدی و کلیوی

چه قهوه ای بخریم؟

دانه قهوه بزرگ تر طعم بهتری دارد برای خرید قهوه پودر شده باید روی بسته بندی اش عبارت AA درج شده باشد زیرا این عبارت نشان دهنده این است که پودر قهوه از دانه های درشت تهیه شده است.

قهوه مرغوب رنگ تیره شفاف و طعم تلخ تری دارد و در زمان دم کشیدن بکمی روغن پس می دهد. قهوه های ناخالص و بی کیفیت رنگ روشن کدر و طعم خاک و قهوه کهنه و تاریخ گذشته بوی آرد نخودچی می دهند.

برای دم کردن قهوه ، قهوه را در آب سرد حل کردید روی شعله ملایم بگذارید تا به جوش آید و کف کند. ابتدا کف روی قهوه و سپس قهوه را در فنجان ریخته و میل کنید و هیچگاه قبل از مصرف قهوه را دم نکنید زیرا مانند چای جوشیده خواهد شد.هر چه قهوه بیشتر بجوشد غلیظ تر و کافئین و رنگ بیشتری از آن خارج می شود.

مدت زمان نگهداری دانه قهوه در محیط خشک و خنک تا یک سال، ولی پودر قهوه باید سریع تر و ظرف مدت یک ماه مصرف شود.

مواد لازم برای یک فنجان کافی میکس فوری

پودر همراه قهوه :۲ قاشق مربا خوری

شکر :۱ قاشق غذا خوری

پودر قهوه کلاسیک :یک قاشق چای خوری

آب داغ :یک فنجان (۱۵۰ میلی لیتر )

طرز تهیه کافی میکس

ابتدا پودر همراه قهوه ، شکر و قهوه را با هم مخلوط کنید و آب را به آن اضافه و هم بزنید. در صورت تمایل شکررا حذف کنید و یا قهوه را اضافه یا کم نمایید .به تعداد نفرات مواد فوق را زیاد کرده و همه مواد را در مخلوط کن بریزید و ۲۰ ثانیه آنها را مخلوط و سپس سرو نمایید . در کمترین زمان ممکن کافی میکس شما آماده می شود .برای طعم دار شدن کافی میکس می توانید چند قطره وانیل به نوشیدنی خود اضافه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 151 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها