اطلاعات سفر با تعدادی از زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه آشنا شویم - اطلاعات سفر

ترکیه مملو از بناهای تاریخی باستانی متعلق به دوره فاتحان و جنگجویان بوده و از مناظر فوق العاده ای بهره مند هست. این کشور یک مقصد گردشگری خیره کننده است که یک پایش در آسیا و پای دیگرش در اروپا قرار دارد. فرهنگ درخشان، غذاهای مشهور و دیدنی های مشهور ترکیه شگفتی بازدید کنندگان را بر می انگیزند و مناظر باشکوه این سرزمین رویایی از سواحل آفتابی دریای مدیترانه تا کوه های مستحکم و جلگه های خشک از محبوب ترین جاذبه های دیدنی ترکیه هستند. قطعا، زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه شما را به سمت خود خواهند کشاند.

چه بخواهید از استانبول که ترکیبی باشکوه از معماری بیزانس و معماری عثمانی است دیدن کنید، چه قصد داشته باشید در سواحل وقت گذرانی کنید، چه برای گشت و گذار در ویرانه های تاریخی مانند شهر افسوس Ephesus برنامه ریزی کرده باشید، چه برای دیدن برخی از سورئال ترین مناظر پانورامایی جهان در پاموک کاله یا پاموق قلعه Pamukkale و کاپادوکیه Cappadocia به ترکیه سفر کنید، این کشور دارای جاذبه های گردشگری فراوان و متنوعی بوده که در نهایت شما را شگفت زده خواهند کرد. برای شناخت محبوب ترین جاذبه های دیدنی ترکیه، انجام یک برنامه ریزی ایده آل و داشتن یک سفر خاطره انگیز و فراموش نشدنی این مطلب را بخوانید، چرا که قصد داریم زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه را به شما معرفی کنیم.

جاذبه های گردشگری ترکیه

موزه ایاصوفیه Aya Sofya یا حاجیا صوفیه Hagia Sophia با شکوه افسون کننده معماری بیزانس خود به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه شناخته شده است. بنای کهنه و عظیم ایاصوفیه تاریخچه ای به پیچیدگی خود استانبول دارد. نمای خارجی عظیم و باشکوه این بخش از دیدنی های مشهور ترکیه با مناره های ظریفی که بعد از فتح استانبول به دست حاکمان سلسله عثمانی به آن افزوده شدند، احاطه شده است و فضای داخلی مجلل و تو در توی آن که از نقاشی های دیواری پوشانده شد، یادآور قدرت و عظمت قسطنطنیه هست. قدمت ساختمان اصلی این بخش از دیدنی های مشهور ترکیه به قرن ۳۳۷ پیش از میلاد مسیح می رسد. این بنا که زندگی خود را به عنوان کلیسای ایاصوفیه آغاز کرد، بعد از تسخیر عثمانی به مسجد تبدیل شد و هم اکنون به موزه مبدل شده است.

ایا صوفیه Aya Sofya

ویرانه های عظیم شهر افسوس Ephesus در واقع پر از بناهای غول آسا و جاده هایی با ستون های مرمری بوده و یکی از بزرگترین مجموعه های بر جای مانده از تمدن یونانیان در مدیترانه شرقی است. این بخش از زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه در زمان رومیانتا ۵۶ هزار نفر جمعیت داشت و سومین شهر بزرگ منطقه آناتولی بشمار می رفت. افسوس که یکی از کاملترین شهرهای رومی در منطقه مدیترانه بشمار می رود، مکانی است که می توانید با تماشای آن، چگونگی زندگی در طول عصر طلایی امپراطوری روم را تجربه کنید. یک سفر به این ویرانه ها و دیدن بخش های مهم این شهر حداقل نیمی از روز شما یا بیشتر را صرف خواهد کرد. اگر بطور جدی قصد گشت و گذار در این بخش از محبوب ترین جاذبه های دیدنی ترکیه را دارید، حتما از قبل برنامه ریزی کنید که مجبور به عجله بیش از حد نشوید.

افسوس Ephesus

حضور در دره های صخره ای پر شیب و سورئال کاپادوکیه Cappadocia رویای هر عکاس بشمار می رود. لبه صخره ها و نوک تپه های این منطقه بی نظیر جایگاه صخره های موجی شکل یا قله ها با اشکال غیر عادی و عجیب و غریب هستند که توسط وزش باد و جریان آب در طول مدت هزار سال شکل گرفته اند. انسانها از زمان عصر بیزانس در این منطقه سکونت گزیده اند و با دست بردن در صخره های آتشفشانی جهت ادامه زندگی اثر خود را بر این سرزمین عجیب و شگفت انگیز ثبت نموده اند. اگر خیلی به پیاده روی و صخره نوردی برای تماشای مناظر علاقمند نیستید، این منطقه ویژه بالن سواری در دنیا محسوب می شود.

اگر مناظر و چشم انداز های طبیعی برای وسوسه کردن شما به بازدید از این بخش از دیدنی های مشهور ترکیه کافی نیستند، بهتر است این نکته را بدانید که تعدادی از کلیساهای صخره ای دوره بیزانس با نقاشی های دیواری بی نظیر در این دره ها جای گرفته اند و شهرهای زیرزمینی پیچ در پیچی در این منطقه وجود دارند که مسیحیان اولیه در آنها پنهان می شدند تا از هجوم دشمنان خود محفوظ بمانند. کاپادوکیه Cappadocia یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه بوده که عاشقان به طبیعت و علاقمندان به تاریخ از وقت گذرانی در آن لذت خواهند برد.

کاپادوکیه Cappadocia

قصر توپکاپی Topkapı Palace که هم اکنون به یک موزه تبدیل شده است، جذابیت بسیار زیادی دارد و شما را با خود به درون دنیای شگفت انگیز و تجملی سلطان های عثمانی می برد. سلطان های عثمانی از همینجا امپراطوری خود را شکل دادند. فضای داخلی این قصر با کاشیکاری پر نقش و نگار و دکوراسیون فاخر تزئین شده با جواهرات، نگاهی فراموش نشدنی به اساس قدرت امپراطوری عثمانی هست. قصر توپکاپی Topkapı Palace بین شاخ طلایی Golden Horn و دریای مرمره Marmara Sea در استانبول واقع شده و چشم اندازی بسیار عالی به تنگه بسفر Bosphorus دارد. باغ های عمومی اطراف این بخش از دیدنی های مشهور ترکیه زمانی تنها به درباریان و خانواده سلطنتی تعلق داشتند، اما امروزه به روی عموم باز هستند و یک گریزگاه سرسبز و آرام بشمار می روند.

قصر توپکاپی Topkapı Palace

تراس های متشکل از تراورتین سفید خالص که در پاموک کاله یا پاموق قلعه Pamukkale قرار دارند، یکی از دیدنی های مشهور ترکیه محسوب می شوند و مانند آبشاری سفید رنگ از شیب کوه پایین می آیند. پاموک کاله یا پاموق قلعه Pamukkale که نام آن به معنی قلعه پنبه بوده، در جنوب غربی ترکیه واقع شده است. این منطقه دارای بالکن های جنس تراورتن بوده و به یک آبشار یخ زده شباهت دارد. اما، این آبشار یخ زده در واقع از صخره هایی تشکیل شده اند که توسط مواد معدنی کربناتی موجود در چشمه های آب گرم منطقه بوجود آمده اند. در این منطقه بیش از دوازده چشمه آب گرم موجود هستند که دمای آب برخی از آنها به ۱۰۰ درجه سانتیگراد می رسد.

گفته می شود آبهای شفابخش پاموک قلعه Pamukkale به افرادی که از بیماری های قلبی عروقی، بیماری های پوستی و آرتروز رنج می برند، بسیار کمک می کند. با وجود اینکه این تراورتن ها به خودی خود یکی از دیدنی های مشهور ترکیه هستند، ویرانه های هیراپولیس Hierapolis بر فراز این تپه آهکی می توانند دلیل دیگری برای بازدید از این منطقه باشند. اگر تصمیم دارید بهترین تصاویر را از این منطقه شگفت انگیز ثبت کنید، در هنگام غروب به پاموق قلعه Pamukkale بیایید.

پاموک کاله یا پاموق قلعه Pamukkale

صومعه سوملا Sumela Monastery با موقعیت فوق العاده اش به تنهایی و ساخته شده جلوی یک صخره عظیم، زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه بشمار می رود. گشت و گذار در اطراف این مجموعه مذهبی متروکه که فضای داخلی کلیساهایش پر از نقاشی های دیواری درخشان و خیره کننده هست، برای هر کسی که به شمال شرقی ترکیه سفر کرده است، یک باید محسوب می شود. صومعه سوملا Sumela Monastery در طول تاریخ طولانی خود بارها خراب و دوباره بازسازی شد و در قرن ششم میلادی دوباره مورد بازسازی قرار گرفت و گسترش پیدا کرد. در حقیقت، این صومعه در دوره بیزانس ساخته و در سال ۱۹۲۳ بسته شد. امروز، وقتی در میان سلولهای خالی این بنا قدم می زنید، تصور کردن زندگی منزوی راهب هایی که زمانی در این بنا زندگی می کردند، آسان است.

صومعه سوملا Sumela Monastery

قله کوه نمرود Mount Nemrut جایگاه بقایای شکسته مجسمه هایی غول پیکر است که در گذشته برای حفاظت از این کوه ساخته شده بودند. وزن بعضی از بلوک های سنگی بکار رفته در کوه نمرود Mount Nemrut به ۹ تن می رسد. این مکان عجیب و دور افتاده یکی از محبوب ترین جاذبه های دیدنی ترکیه هست. سرهای عظیم سنگی خدایان فراموش شده از قله به شما خیره نگاه می کنند و باعث بوجود آمدن فضایی وهم آور و ترسناک در بالای کوه هستند؛ مجسمه های عظیم و سنگینی که در مورد چگونگی ساخته شدن و جابجایی آنها هزاران سوال و تردید وجود دارند. اگر به بازدید از کوه نمرود Mount Nemrut می روید، بهترین زمان برای بازدید، زمان طلوع خورشید است که به شما اجازه می دهد تا مجسمه ها را زمانی که از دل تاریکی پدیدار می شوند، تماشا کنید.

کوه نمرود Mount Nemrut

ساختمان های متروکه شهر باستانی قدرتمند جاده ابریشم که آنی Ani نام دارد، در دشت های نزدیک به مرز امروزی بین ترکیه و ارمنستان قرار دارند. عصر طلایی شهر باستانی آنی Ani که زمانی در گذشته پایتخت ارمنستان بشمار می رفت، بعد از حمله مغول ها در قرن چهاردهم میلادی، خرابی های زلزله و نزاع ها بر سر مسیر تجاری به پایان رسید. ساختمان های زیبا با آجرهای سرخ رنگ در میان چمن های سبز تاثیر افسون کننده ای روی تمامی بازدیدکنندگان دارند. این شهر را رودخانه ها، دره ها و کوه ها احاطه کرده و به آن شکلی مثلث گونه بخشیده اند. اگر به این منطقه سفر می کنید، بازدید از کلیسای Church of the Redeemer یا کلیسای Church of St. Gregory با نماهای سنگی بسیار مجلل و بقایای نقاشی های دیواری را از دست ندهید.

شهر باستانی آنی Ani

اسپندوس Aspendos شهری باستانی یونانی رومی در آنتالیا بوده است. بنای عظیم و خیره کننده سالن تئاتر رومی اسپندوس Aspendos شکوه و آیین قوانین مارکوس آئورلیوس Marcus Aurelius را بخاطر می آورد. این بنا که به عنوان عالی ترین نمونه موجود و سرپا از دوره سالن های تئاتر کلاسیک شناخته می شود، یکی از محبوب ترین جاذبه های دیدنی ترکیه هست. این سالن تئاتر دلیل اصلی سفر به این منطقه محسوب می شود و تنها چیزی است که بیشتر بازدیدکنندگان در سفر نیم روزه خود می بینند. اما، اگر زمان کافی دارید، ویرانه های دیگری نیز روی منطقه تپه مانند آن حوالی برای تماشا یافت می شوند.

اسپندوس Aspendos

خط ساحلی مدیترانه در ترکیه دارای شکوه ویرانه های باستانی بوده و فعالیت های بسیاری میتوان در آن منطقه به انجام رساند. اما برای بیشتر افراد بهترین کاری که میتوان در آن انجام داد، آفتاب گرفتن و لذت بردن از چشم انداز های ساحلی خیره کننده است. برای بازدیدکنندگان بدروم Bodrum و فتحیه Fethiye سفر تفریحی روی یک کشتی بهترین فعالیت ممکن بشمار می رود. دامنه های پرشیب و جنگلی، تنگه های پنهان دارای سواحل ماسه ای سفید و صدها جزیره پراکنده این منطقه ایده آل ترین مکان برای گشت و گذار در دریا بشمار می روند. حتی کسانی که عاشق سفرهای زمینی هستند، تحت تاثیر زیبایی این سفر دریایی قرار خواهند گرفت.

یکی از مشهورترین سفر های دریایی این منطقه با عنوان Blue Cruise شناخته می شود که مسیر آن از فتحیه Fethiye آغاز شده و به سمت جنوب تا نزدیکی المپوس Olympus ادامه پیدا می کند. بدون شک، دریای مدیترانه و سواحل زیبای آن را میتوان یکی از بزرگترین دلایل جذب گردشگران به ترکیه دانست.

مسافرت دریایی در مدیترانه Mediterranean

ترکیه مملو از ویرانه های باستانی رومی-یونانی است، اما هیچ کدام از آنها به اندازه شهر باستانی پرگامون Pergamum جایگاهی چنین شاعرانه و رمانتیک نداشته است. پرگامون Pergamum شهری از یونان باستان بود که در شمال باختری آناتولی قرار داشت. این شهر باستانی در کاوش های باستان شناسی در ردیف یکی از غنی ترین شهرهای تاریخی قرار گرفته و پس از اسکندریه دومین کتابخانه بزرگ جهان یونان باستان به این شهر تعلق دارد. بقایای معبد پرگامون Pergamum که زمانی در گذشته جایگاه یکی از مهمترین کتابخانه های دنیای باستان بود، هم اکنون روی یک تپه قرار دارند.

این شهر با منطقه اطرافش که شبیه به آکروپلیس Acropolis بوده و سالن تئاتری که درون تپه کنده کاری شده است و چشم اندازهای پانورامایی خیره کننده آن، فضای خارق العاده ای برای گشت و گذار و کندوکاو هست. بویژه اگر می خواهید حسی واقعی از چگونگی زندگی در دوران رومی ها را پیدا کنید، این بخش از دیدنی های مشهور ترکیه یک مکان فوق العاده است.

پرگامون Pergamum

این دهکده کوچک تفریحی که نام آن اولودنیز Ölüdeniz به معنای دریای مرده است، دارای آبهایی به رنگ سبز آبی و جنگل های انبوه روی صخره هایی مشرف به سواحل ماسه ای سفید هست. این منطقه به اندازه یک سفر کوتاه با فتحیه Fethiye فاصله دارد و مشهور ترین ساحل ترکیه محسوب می شود. البته، با تماشای مناظر بی نظیری که انگار از یک کارت پستال بسیار زیبا بیرون آمده اند، به راحتی میتوان درک کرد به چه علت محبوبیت این منطقه افول نکرده است. ساحل ماسه طلایی نرم و طولانی اولودنیز Ölüdeniz در نزدیکی جنگل درختان تنومند کاج قرار گرفته که از دامنه های کوه پشتی سر بر آورده اند. آبهای این منطقه بسیار آرام هستند و مقدار نمک آنها از نقاط دیگر بیشتر است.

اگر به جمعیت و شلوغی علاقه ندارید، به آسانی می توانید از شهر فتحیه Fethiye و توسط وسایل نقلیه عمومی در طول روز به این منطقه بیایید. اگر سواحل اولودنیز Ölüdeniz به نظرتان خیلی شلوغ آمد، وقتش رسیده که به آسمان بروید و در حین سواری روی پاراگلایدر از قله کوه بابادگ Babadaǧ که پشت منطقه ساحلی قرار دارد، چشم اندازهای خارق العاده کوه های سرسبز و دریای زیبای مدیترانه را در زیر پاهایتان ببینید و سپس روی ساحل فرود بیایید تا این سفر خاطره انگیز خود را به بهترین وجه ثبت کنید. فراموش نکنید که اولودنیز Ölüdeniz یکی از برترین مقاصد گردشگری دنیا برای پاراگلایدر سوارها بشمار می رود.

اولودنیز Ölüdeniz

شهر آنتالیا در سواحل مدیترانه در کشور ترکیه قرار دارد و هر ساله انبوه گردشگران خارجی و مسافران محلی به این شهر سفر می کنند. بنابراین، یکی از مهمترین شهر های صنعت گردشگری در کشور ترکیه بشمار می رود. دو ساحل خارج این شهر در فصل تابستان مانند بهشت هستند و گردشگران از سرتاسر اروپا و سایر نقاط جهان را به سوی خود جذب می کنند. از طرفی شهر قدیم آنتالیا که دقیقا در مرکز شهر قرار گرفته، با کوچه پس کوچه های سنگفرش و عمارت های به جا مانده از دوران عثمانی، مکانی فوق العاده برای گشت و گذار است. موزه آنتالیا Antalya Museum به عنوان یکی از بهترین موزه های کشور ترکیه شناخته می شود و با کلکسیون بی نظیر مجسمه های رومی خود می درخشد.

در خارج از آنتالیا نیز جاذبه های متعددی از جمله اسپندوس Aspendos و پرگ Perge وجود دارند که باعث می شوند آنتالیا یک شهر ایده آل برای اقامت شما و انجام سفر به مناطق اطراف باشد. شهر باستانی پرگ Perge که سالن تئاتر بسیار مشهور اسپندوس Aspendos در آن واقع شده، یکی از آن شهرهای بسیار قدیمی پنهان شده در آنتالیا است که بخاطر حمام ها و فواره هایش به نام شهر آب نیز شهرت دارد. علاوه بر ویرانه ها، جاذبه مشهور این منطقه شیمایرا Chimaera، شعله دائمی طبیعی است که از درون صخره های ویژه آن ناحیه بیرون زد. با این وصف، میتوان گفت آنتالیا شهری زیباست که در آن برای همه از هر نوع سلیقه کارهای بسیاری برای انجام دادن وجود دارند.

آنتالیا Antalya

سافران بولو Safranbolu بهترین و سالم ترین شهر به جا مانده از دوران عثمانی بشمار می رود و شهری زیبا و تماشایی است که کوچه های باریک و پر پیچ و خم آن با عمارت های چوبی بازسازی شده بسیار چشم نواز پوشانده شده اند. این عمارت ها در گذشته خانه تاجران ثروتمند بوده و امروزه به بوتیک هتل و رستوران تبدیل شده اند. در این شهر کار زیادی نمیتوان انجام داد. اما مکانی است که می توانید با یک قدم زدن ساده در خیابان ها و تماشا و تحسین فضای متعلق به سالیان گذشته از زمان خود لذت ببرید. سافران بولو Safranbolu همچنین بخاطر شیرینی های سنتی و صنایع دستی خود شهرت دارد و دارای فروشگاه های متعددی است که می توانید از آنها بهترین سوغاتی ها را خریداری کنید.

اگر در حال انجام سفر زمینی از سمت استانبول به این منطقه هستید، سافران بولو Safranbolu یک نقطه عالی برای توقف، گذراندن شب و تجربه فضای تاریخی مربوط به دوران عثمانی است.

سافران بولو Safranbolu

با وجود خطوط ساحلی طولانی دریای مدیترانه در ترکیه، برای هر نوع گردشگر با هر نوع سلیقه ای یک ساحل ایده آل در این کشور وجود دارد. ساحل پاتارا از مشهورترین سواحل ترکیه بشمار می رود. پاتارا Patara که طولانی ترین ساحل ترکیه محسوب می شود، ۱۸ کیلومتر طول دارد و همیشه جایی خلوت برای دور بودن از خیل گردشگران در آن پیدا می شود. اگر از آن دسته هستید که یک روز کامل شنا و آفتاب گرفتن خسته تان می کند، می توانید به بازدید از ویرانه های پاتارا Patara بروید. این مجموعه شامل یک سالن تئاتر ۵۰۰۰ نفره، یک خیابان تزئین شده با ستون و یک ساختمان مجلس بازسازی شده است. بسیاری از بازدیدکنندگان از شهرهای نزدیک مانند کالکان Kalkan، کاس Kas یا فتحیه Fethiye برای یک سفر یک روزه به پاتارا می آیند.

پاتارا Patara
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها