اطلاعات سفر برگزاری سنت های ماه رمضان در سایه کرونا - اطلاعات سفر

ایسنا/ این خبر پیرامون برگزاری سنت های ماه رمضان در سایه کرونا برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

داستان چیست؟

برای دومین سال متوالی، مسلمانان در سراسر جهان در میان بیماری همه گیر کووید- ۱۹ وارد ماه رمضان شده اند. در حالیکه امید برای برگزاری بهتر مراسم در این ماه بود، اما در بسیاری از کشورها مساجد تعطیل و محدودیت هایی برای کاهش شیوع این بیماری در ماه رمضان در نظر گرفته شده است.

شاید بیماری همه گیر کووید- ۱۹ منجر به تعطیلی مساجد و اجتماعات در سحر و افطار ماه رمضان شده است، اما افراد همچنان برای برگزاری این سنت دیرینه روحیه قوی دارند و با استفاده از واکسن و آگاهی بیشتر افراد نسبت به بیماری، برخی از محدودیت های شدید، اندکی کاهش یافته است.

در ماه رمضان سال گذشته بسیاری از مراسم مانند برگزاری نماز تراویح در مساجد متوقف شد. البته بعد از آن با کاهش محدودیت ها، مساجد دوباره باز شدند اما نمازگزاران فقط در زمان کوتاه در آن حضور پیدا می کردند. مراسم ماه رمضان سال جاری نیز همزمان با شیوع موجی از این بیماری همراه و با توجه به محدودیت های در نظر گرفته شده، مقررات برگزاری مراسم در این ماه در کشورهای مختلف متفاوت شده است.

در پاکستان، مقامات با وضع قوانینی که شامل ممنوعیت نمازگزاران بالای ۵۰ سال و استفاده از ماسک است اجازه می دهند مساجد در ماه رمضان باز بمانند. کشور افغانستان این امر را به عهده نمازگزاران گذاشته تا مراقب یکدیگر باشند، فاصله خود را حفظ کنند و در صورت احساس بیماری از مساجد دور بمانند. مراسم افطاری در مصر نیز برای دومین سال متوالی قربانی این ویروس شده است.

امارات متحده عربی

مراسم حق اللیله یک سنت معروف ماه رمضان در امارات متحده عربی است. در این جشنواره، کودکان با لباس روشن در محله های خود گشت وگذار می کنند و آوازهای سنتی عربی را می خوانند و آجیل و شیرینی را در کیسه های معروف به Kharyta جمع می کنند. این سنت ماه رمضان بخشی از هویت ملی این کشور است و بازگشت به روزهای گذشته را تداعی می کند و همچنین اهمیت روابط اجتماعی قوی و ارزش های خانوادگی در جامعه مدرن که بیشتر به صورت جداگانه و فردگرا شده است را نشان می دهد.

کویت

وقتی صحبت از سنت های ماه رمضان کویت می شود، آنچه درباره حق اللیله ذکر شد، در اینجا با عنوان گرگیعان یا قرقیعان است و تفاوت در زمان برگزاری مراسم است. کودکان لباس سنتی می پوشند و آوازهای سنتی می خوانند. در طول این سنت شاد ماه رمضان به کودکانی که روزه می گیرند، هدیه داده می شود.

عراق

بازی محیبس (Mheibes) از مشهورترین سنت های ماه رمضان در عراق است. محیبس از کلمه «محبس» به معنای انگشتر نام یکی از بازی های رایج شب های رمضان است. عراقی ها پس از افطار و در ساعات اولیه شب برای انجام این بازی سنتی جمع می شوند، این بازی را بیشتر مردان انجام می دهد و شامل دو گروه ۴۰ تا ۲۵۰ بازیکن است که به نوبت یک محیب یا انگشتر را مخفی می کنند. این بازی شبیه بازی گل یا پوچ است و نسل به نسل در میان مردمان عراقی منتقل شده است.

اندونزی

نیه کار (Nyekar) از بخشهای برگزاری سنت های ماه رمضان در سایه کروناست. این سنت ماه رمضان اندونزی قبل از شروع ماه مبارک انجام می شود. نیه کار راهی برای ادای احترام به اعضای خانواده ای است که از دنیا رفتند. ماه رمضان برای اندونزیایی ها زمان درون نگری و تجدید ایمان است، افراد پیش از ماه رمضان به دیدار اهل قبور رفته و با گذاشتن گل برای آنان و همچنین موفقیت یا سلامتی خودشان نیز دعا می کنند. سنت پدوسن (padusanOpens) نیز به عنوان اعتقادی بر پاکی و طهارت است و با غسل در آب دریا یا آب انجام می شود.

مصر

فانوس از رنگارنگ ترین و زیباترین سنت های ماه رمضان در جهان است. در خاورمیانه، فانوس به نمادی از ماه رمضان تبدیل شده است. مصری ها هر سال ماه رمضان را با فانوس آغاز می کنند و نشانگر وحدت و شادی در ماه مبارک است. خیابان ها، خانه ها و محله های مصر به عنوان بخشی از سنت های ماه رمضان با این فانوس های شیشه ای فلزی و رنگی تزیین می شود. براساس روایات مختلف، فانوس برای اولین بار در قرن دهم و در ماه رمضان رواج پیدا کرد.

ترکیه

ماه رمضان و بیدار شدن نیمه شب با صدای طبل های پر سروصدا موسیقی دلخوشی است و با گذشت زمان، هنوز این آیین برگزار می شود. افراد روزه دار در ماه رمضان از زمان امپراتوری عثمانی با صدای کوبیدن طبل ها صبح زود برای سحر بیدار می شوند. با وجود گذشت زمان و ظهور ساعت های زنگ دار، بیش از ۲۰۰۰ طبل هنوز در ماه رمضان در ترکیه کوبیده می شود.

آلبانی

مسلمانان آلبانی در ماه رمضان برای شروع و پایان روزه آهنگ های سنتی را اجرا می کنند. این سنت ماه رمضان به امپراتوری عثمانی برمی گردد.

برگزاری سنت های ماه رمضان در سایه کرونا
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 120 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها