اطلاعات سفر تکمیل طرح مرمت ایوان قدمگاه در ارسنجان - اطلاعات سفر

ایسنا/ براساس سخنان مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، تکمیل طرح مرمت ایوان قدمگاه در ارسنجان صورت می گیرد.

قضیه چیست؟

حمید فدایی گفت: طرح مرمت و حفاظت ایوان قدمگاه، توسط کارشناسان مجموعه میراث جهانی تخت جمشید و با سرپرستی مهندس رخشنده خو اجرایی شد و اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.

او توضیح داد: ایوان قدمگاه، یکی از آثار باستانی منحصر بفرد در شهرستان ارسنجان محسوب می شود که به چاشتخوار هم شناخته می شود و در انتهای جنوب شرقی کوه مهر و رحمت قرار دارد.

فدایی با بیان اینکه طرح مرمت و حفاظت از این اثر باستانی، به درخواست مسئولین و دوستداران میراث فرهنگی شهرستان ارسنجان اجرایی شد، گفت: اکنون تابلوی معرفی ویژگی های این اثر میراثی در محل نصب شده است و به زودی آماده بهره برداری با حضور مسئولان جامعه محلی ارسنجان خواهد بود.

او در خصوص اقدامات اجرایی شده در این اثر باستانی گفت: این اقدامات شامل پاکسازی اثر از یادگار نویسی ها، تثبیت و استحکام بخشی قطعات سست و در معرض ریزش و مرمت سنگ ها، جلوگیری از رویش درختچه ها و گیاهان، پاکسازی طاقچه ها و محوطه، نصب تابلو معرفی بوده است.

فدایی ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی هدفمند از سوی مسئولان در سطوح فرمانداری و میراث فرهنگی شهرستان ارسنجان و با همراهی دوستداران میراث فرهنگی و دیگر شهروندان ضمن معرفی این اثر ارزشمند، از آن در مسیر مطلوبی بهره مند شد.

او به مسئولیت اجتماعی که در زمینه میراث فرهنگی وجود دارد هم اشاره و اضافه کرد: میراث فرهنگی از ظرفیت های هویت بخش هر جامعه ای محسوب می شود و حفاظت و نگهداری از این میراث، وظیفه همگانی است.

فدایی گفت: شاهکارهای متعدد معماری با حجاری ها و کاربری های متنوع و منحصر بفردی در دامنه کوه مهر و همچنین در منظر فرهنگی طبیعی تخت جمشید وجود دارد که ارزش های متعددی را در خود دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: آثار میراث فرهنگی در ابعاد پژوهشی و علمی، فعالیت های گردشگری و البته مسائل فرهنگی و اجتماعی مشهود است و برای اینکه در همه این ابعاد شاهد اقداماتی تاثیرگذار باشیم، باید برنامه ریزی همه جانبه در زمینه حفاظت، نگهداری و بهره برداری فرهنگی داشته باشیم.

تکمیل طرح مرمت ایوان قدمگاه در ارسنجان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 357 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها