اطلاعات سفر راهنمای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد برای ایام عید - اطلاعات سفر

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد و از استانهای کم جمعیت کشور است. مناطق مرتفع و کوهستانی بیشتر مساحت این استان را تشکیل داده و بلندترین قله های رشته کوه دنا در این استان قرار دارند. مرکز این استان شهر یاسوج است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و ویژگی های اقلیمی، به پایتخت طبیعت ایران مشهور هست. با ما در راهنمای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد همراه باشید تا شما را به مناسبت نوروز با دیدنی های معروف کهگیلویه و بویراحمد آشنا کنیم.

کهگیلویه و بویراحمد

آبشار بهرام بیگی

آبشار بهرام بیگی در مسیر جاده یاسوج-اصفهان قرار دارد. آب این آبشار از ارتفاع ۳۵ متری به پایین فرو می ریزد و هنگامیکه از دور به این بخش از دیدنی های معروف کهگیلویه و بویراحمد می نگرید، شکوه و جلوه خاصی را در آن خواهید یافت.

آبشار بهرام بیگی

آبشار تامرادی

با خروج از یاسوج و حرکت به سمت بابا میدان، یک جاده فرعی در سمت راست جاده قرار دارد؛ جاده فرعی و زیبایی که شما را به ته دره ها و همچنین آبشاری به نام آبشار تامرادی می رساند. این آبشار بسیار زیبا و متشکل از ۷ آبشار بوده که به صورت طبقاتی بر روی هم قرار دارند ولی بدون تجهیزات کوهنوردی تنها ۲ یا ۳ آبشار آن در تیررس دید شما قرار خواهند گرفت. براساس راهنمای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد باید بدانید که در زیر آبشار سوم حوضچه طبیعی با چندین متر عمق ایجاد شده که آب موجود در آن به رنگ آبی فیروزه ای دیده می شود.

آبشار تامرادی

آبشار تنگ نمک

خروجی شمال شرق شهر سی سخت بصورت یک انبر است که یک یک دهانه آن جاده سی سخت به پادنا و دهانه دیگر آن جاده بن بستی بوده که به یک پاسگاه محیط زیست منتهی می گردد. از اینجا با کمتر از یک ساعت پیاده روی به آبشار تنگ نمک خواهید رسید. براساس راهنمای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد باید بدانید که در طول مسیر زمین های کوچکی را به صورت طبقاتی خواهید دید که از آنها نمک برداشت می گردد و ظاهرا، منبع تولید آنها نهر چشمه نمک در بالا دست است.

آبشار تنگ نمک

آبشار دره بن رود

این آبشار از مناطق بکر استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و در کوهپایه های رشته کوه دنا واقع شده است. راه دسترسی آن نیز از شهر سی سخت هست.

آبشار دره بن رود

آبشار و تونل آبی شهنیز

آبشار شهنیز در بخش مارگون واقع شده است. نهر جاری در یکی از دره های اطراف روستای شهنیز در مسیر خود وارد دالان طبیعی مسقفی شده که در آن سوی دالان، ریزش آب تشکیل آبشار کوچک و زیبایی را داده است.

آبشار و تونل آبی شهنیز

آبشار یاسوج

در انتهای یک جاده کوهستانی سرشار از باغ های سیب و گردو، آبشاری با ارتفاع ۱۰ متر وجود دارد که سرچشمه آن کوه های دنا هستند. متاسفانه، محوطه سازی محدوده های پایین دست و مسیر آبشار یاسوج از زیبایی های این منطقه بطور چشمگیری کاسته است.

آبشار یاسوج

یکی دیگر از شهرهای استان کهگیلویه و بویر احمد برای سفر نوروزی، دهدشت است که در منطقه گرمسیری این استان واقع شد. بافت تاریخی این شهر که در ضلع جنوبی آن واقع شده، مربوط به دوره ساسانی است. این بافت قدیمی که در قدیم به بلاد شاپور معروف بود، با وسعت ۶۰ هکتار اکنون متروکه افتاده است و بر روی تپه ای بالای بافت جدید شهر قرار دارد. بدلیل قرار داشتن ۷ امامزاده در ۷ گوشه آن به شهر هفت گنبد نیز معروف شد.

دهدشت کهگیلویه و بویراحمد

کاروانسرای دهدشت

اگر به ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت نگاهی بیندازیم، مجموعه ای را که شامل یک کاروانسرای قدیمی، حمام، امامزاده ابراهیم و امامزاده جابر بوده، خواهیم دید. این اثر مربوط به دوره صفوی و یکی از دیدنی های معروف کهگیلویه و بویراحمد است.

کاروانسرای دهدشت

مسجد چهل ستون

این بنای تاریخی در شمال بافت تاریخی دهدشت قرار دارد و از جمله آثار دوره اسلامی و صفوی و یکی از دیدنی های معروف کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

مسجد چهل ستون

تنگه لیتون

تنگه لیتون مربوط به بخش دیشموک بوده و در ۱۶۵ کیلومتری دهدشت قرار دارد. غارهای زیبا و بکر و آبشارهای گوناگون، زیبایی این منطقه را صد چندان می کند. این تنگه دارای جاده خاکی و راهی کوهستانی است که اگر علاقمند به یک کوهپیمایی عالی هستید، این مسیر برای شما گزینه مناسبی است. رودخانه پرآب آجم از این تنگه زیبا سرچشمه می گیرد و در تمام فصول سال آب این تنگه جاری است.

تنگه لیتون

دشت راق

منطقه ای با مساحت ۵۰ هزار هکتار با پوشش گیاهی غنی از جاشیر، چویل، لاله واژگون، چوک، بیلهر، قارچ، ارزن در ۸۵ کیلومتری دهدشت که زیبایی طبیعت آن مثال زدنی و بی نظیر است. این منطقه دارای چشمه های فراوان بوده که همه در پایین دست آبشار تنگ مو سرتوفال پدید آمده اند. راه دسترسی به این مکان زیبا آسفالته نیست و شاید دلیل بکر ماندن این منطقه عدم وجود همین جاده ماشین رو و دسترسی راحت است.

دشت راق

دریاچه برم الوان

حاشیه دریاچه برم الوان دارای پوشش گیاهی انواع نی، گز، زالزالک، خارشتر، پسته وحشی ، بادام کوهی و سایر گونه های نادر گیاهی هست. کمپینگ اقامتی برم الوان در کنار تالاب دارای امکانات رفاهی از جمله آلاچیق، سکوی نشیمن و سرویس بهداشتی است.

دریاچه برم الوان

نقش برجسته تنگ سروک

این نقوش در ۶ کیلومتری شهر لیکک واقع شده و مربوط به دوره اشکانی است. اگر به آثار تاریخی علاقه دارید، حتما این اثر را در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد ببینید.

نقش برجسته تنگ سروک

تنگ ماغر

قرار گرفتن باغات و چشمه های آب شیرین، تنگ ماغر را در ۱۰ کیلومتری شهر لیکک پدید آورده که در آن آثار تاریخی مربوط به دوره ساسانی هم وجود دارند و انگیزه دیدار از این منطقه زیبا را برای علاقمندان چند برابر می کنند.

تنگ ماغر

باشت شهر دیگری در استان کهگیلویه و بویر احمد است که آثار و جاذبه های طبیعی فراوانی دارد. بدون شک، ورود شما به این شهر خاطره ای فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهد زد.

باشت

آبشار خامی باشت

آبشار خامی باشت که در مسیر جاده باشت-چرام و در کنار روستای تل چگاه واقع شده، یک آبشار دائمی است. آبشار خامی در تنگه ای به نام تنگه برا قرار دارد و پوشیده از درختان زیبای بلوط، بیشه زار، چشمه سارها و رودخانه های فراوان است. پاداش شما بعد از ۳ ساعت کوهپیمایی منظره ای بی نظیر از آبشار خواهد بود.

آبشار خامی باشت

منطقه گردشگری شلالدون

در ۷ کیلومتری شهر باشت با منطقه ای سرسبز و چشم نواز مواجه خواهید شد. پوشش گیاهی جنگلی وسیع با تپه ماهورها و دره های زیبا مسئولان را بر آن داشت تا با ایجاد کمپینگ، اقدامات اولیه تفریحی را برای این منطقه فراهم کنند.

منطقه گردشگری شلالدون

اشکفت شاه پیچاب

حدود ۵۰ کیلومتری و در شمالی ترین نقطه شهرستان باشت، منحصر بفردترین آثار تاریخ را مشاهده خواهید کرد. درون غار اشکفت کتیبه ها، سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی فراوانی وجود دارند. در کنار این آثار تاریخی رود بسیار زیبا و همیشه روانی بوده که جذابیت این منطقه را دوچندان می کند.

اشکفت شاه پیچاب

پل تاریخی بریم پرین

در ۸ کیلومتری قسمت شرق شهرستان باشت به باقیمانده پلی از دوره ساسانی به روی رود همیشه جاری بریم می رسیم. پل تاریخی بریم با عظمتی که مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و مقداری از آن نیز مرمت و بازسازی گشت.

پل تاریخی بریم پرین

چشمه بلقیس چرام

چشمه بلقیس چرام که یکی از دیدنی های معروف کهگیلویه و بویراحمد بوده، در فاصله ۲ کیلومتری شرق چرام واقع شده است. دیدن این مکان خالی از لطف نخواهد بود.

چشمه بلقیس چرام

گردو

این استان یکی از استان های برتر در زمینه تولید گردو در کشور محسوب می شود و بیش از ۷ هزار هکتار باغ بارور گردو دارد. شرایط جغرافیایی باعث شده تا گردوی این استان به عنوان یکی از مرغوب ترین گردوهای کشور شناخته شود و مشتریان زیادی در بازار گردوی کشور داشته باشد.

گردو

عسل

این استان با تولید ۱۰۰۰ تن عسل در سال، یکی از قطب های تولید این محصول در کشور بشمار می آید. عسل تولید شده در استان از کیفیت بالایی برخوردار بوده و جایگاه ویژه ای در صادرات عسل به کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد. عمده دلیل مرغوبیت این عسل، تغذیه طبیعی زنبورها در بیشتر ایام سال بدلیل بهره مندی استان از پوشش گیاهی غنی در مراتع کوهستانی و جنگل های طبیعی است.

عسل

انگور

هر سال از باغ های این استان بیش از ۳۶ هزار تن انگور برداشت و حجم عمده ای از این محصول به صورت تازه به بازارهای مصرف در سایر استان های کشور ارسال می شود. کشت انگور در استان هم به صورت کشت آبی و هم به صورت دیم کاری انجام شده و مهمترین انواع انگور استان عبارتند از یاقوتی، عسگری، سیاه، ریش بابا، رجبی و رطبی.

انگور

ماهی قزل آلا

وجود منابع آبی بسیار فراوان در استان شرایط مناسبی را برای پرورش آبزیان مهیا کرده است. ماهی قزل آلا یکی از آبزیان سرد آبی بوده که بیشتر حجم تولید استان در این حوزه را به خود اختصاص داده است. این استان با تامین ۱۰ درصد از نیاز بازار داخلی، رتبه چهارم کشور را در زمینه تولید، پرورش و تکثیر ماهی قزل آلا دارد.

ماهی قزل آلا

مهمترین محصول استان در حوزه صنایع دستی، انواع گلیم است که بافت آن در بین زنان عشایر و روستایی بیشتر مناطق استان رواج دارد. از مشهورترین انواع گلیم استان، گچمه بوده که توسط عشایر قشقایی ساکن استان بافته می شود. گچمه نوعی گلیم گل برجسته است که علاوه بر زیرانداز به عنوان رویه پشتی نیز کاربرد دارد. در بافت گچمه، حاشیه و نقوش به روش قالی بافی بافته و زمینه مانند گلیم بافته می شود. یکی دیگر از گلیم های مشهور استان، گلیم مشته بوده که فقط توسط زنان روستای درغک بافته می شود. گلیم مشته، گلیمی یک رو و ضخیم است که روش بافت منحصر بفردی دارد. در بافت این نوع گلیم، نقش در یک طرف بافته و در روی دیگر گلیم نمایان می شود.

در واقع، آن طرفی که هنگام بافت روی دار است، قسمت زیرین گلیم بوده و طرفی که هنگام بافت پشت دار قرار گرفت، روی گلیم است. این نوع گلیم بدلیل رها شدن پرزهای اضافی در قسمت زیرین، نسبت به سایر انواع گلیم قطر بیشتری دارد. البته، در استان علاوه بر گلیم های گچمه و مشته، گلیم ساده هم بافته می شود.

گلیم کهگیلویه و بویراحمد
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 150 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها