اطلاعات سفر راهنمای سفر به شهر شکی؛ شهری زیبا در مسیر جاده ابریشم - اطلاعات سفر

آذربایجان قبل از اینکه بخاطر نفت شهرت پیدا کند، سرزمین ابریشم و ادویه جات بود. این کشور در تقاطع دو قاره اروپا و آسیا واقع شده، دریای خزر و کوه های قفقاز مرزهای طبیعی هستند و بخش مهمی از مسیر جاده ابریشم بشمار می رفت. شکی Sheki در شمال غربی این کشور تا قرن نوزدهم یک مرکز بین المللی برای تولید و تجارت پارچه ابریشم بود. براساس راهنمای سفر به شهر شکی باید بدانید که این شهر یکی از زیباترین شهرهای آذربایجان است. خیابان هایش سنگفرش و معماریش قرون وسطایی هست؛ تکه ای بکر، تازه و روستایی از نواحی خشک جنوب کشور. دیدنی های معروف شهر شکی خیلی شناخته شده نیستند و در رادار بیشتر گردشگران وجود ندارند؛ اما این نکته می تواند بزودی تغییر کند؛ بویژه به این دلیل که مرکز تاریخی و قصر خان به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شدند.

در راهنمای سفر به شهر شکی، شما را به سفری تاریخی و هیجان انگیز می بریم؛ سفر به دیدنی های معروف شهر شکی که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته اند.

سفر به شکی

میهمان خانه های کاروانسرایی شکی Sheki در ارتفاعات کوه های قفقاز Caucasus Mountains در حالیکه توسط کوه های پوشیده شده از جنگل های سرسبز از دنیای خارج جدا شده اند، ایستگاه توقف تاجران رهگذر و بارهای سنگینشان بوده اند؛ تاجرانی که در مسیرشان به سمت تفلیس Tbilisi یا باکو Baku در این کاروانسراها توقف می کردند و در یکی از این پنج کاروانسرا شب را به صبح می رساندند. این میهمان خانه های کاروانسرایی در گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته بودند و گردشگرانی که امروزه به کشور آذربایجان سفر می کنند، می توانند برای مثال در یک کاروانسرای اصیل قرن هجدهمی به نام هتل کاروانسرای یوخاری Yukhari Karavansaray Hotel اقامت کنند و شب را به صبح برسانند.

در سال ۲۰۱۸ کشور آذربایجان دارای رکورد ۲٫۸ میلیون گردشگر خارجی بود؛ بنابراین هرچه گردشگران بیشتری این نقاط تاریخی و هیجان انگیز را بشناسند، این کشور نزد گردشگران خارجی شناخته شده تر می گردد و بزودی به یکی از مقاصد مهم گردشگری جهان تبدیل خواهد شد. یک دژ کوچک نیز در خیابان ام اف آخوندف M.F. Axundov Street وجود دارد که هم اکنون به یک هتل تبدیل شده و ورود به آن از طریق دروازه چوبی اوریجینال انجام می گیرد. درون این دژ دو طبقه ساختمان وجود دارند که به دور حیاط پرآرامش مرکزی ساخته شده و مجموعه ای از طاق ها روی ستون های دورتادور آن قرار گرفته اند. در گذشته، تاجران شترهای خود را در این حیاط مرکزی می بستند؛ اما امروزه این حیاط پر از درخت و نقاطی برای نشستن است.

اتاق های میهمان ها در طبقه اول دژ قرار گرفته اند و قدمت مبلمان و سایر وسایل اتاق ها به دوره اتحاد جماهیر شوروی می رسد. هزینه اقامت در این دژ هجده دلار برای هر شب است که برای اقامت در یک مکان تاریخی و کسب یک تجربه اصیل مبلغ بسیار پایینی محسوب می شود. سقف های آجری طاق دار اتاق ها و پنجره های کوچک آنها به این معنی است که در فصل تابستان نیاز به هیچ دستگاه خنک کننده ای احساس نخواهد شد؛ اما در فصل زمستان ممکن است سرما کمی شما را آزار دهد. گزینه های اقامتی شیک تر و گرانقیمت تری در شکی Sheki وجود دارند؛ بخصوص اگر از آن دسته هستید که دلتان می خواهد در جای بهتر و مدرن تری اقامت کنید.

بازدیدکنندگان می توانند بین ساعت ۱۲ ظهر و هفت بعدازظهر به بازدید از کاروانسراها بیایند؛ اما میهمانان می توانند شب و روز در این مکان های تاریخی دیدنی وقت گذرانی کنند. براساس راهنمای سفر به شهر شکی باید بدانید که یک باغ رستوران بزرگ و یک چایخانه دیوار سنگی با فضای بسیار عالی در پشت کاروانسرا قرار دارند که بهتر است حتما زمانی را هم به این بخش از دیدنی های معروف شهر شکی اختصاص دهید.

میهمان خانه های کاروانسرایی کنار جاده ابریشم

چند قدم بالاتر و بالای تپه، یکی از دیدنی های معروف شهر شکی را می توانید ببینید؛ کاخ خانان شکی Palace of Sheki Khans که بین سالهای ۱۷۴۳ و ۱۸۱۹ برای خان هایی که در این گوشه قفقاز Caucasus حکومت می کردند، یک کاخ تابستانی محسوب می شد. این بنای دو طبقه که در اواخر قرن هجدهم ساخته شد، فضای داخلی خیره کننده ای دارد که به زیبایی تزئین شده و نمای خارجی آن فوق العاده است. چوب روسی، شیشه های رنگی فرانسوی، سرامیک های عثمانی و آینه کاری ایرانی همه در کنار هم قرار گرفته اند تا این شاهکار زیبا، چشم نواز و متقارن را خلق کنند و در معرض دید بازدید کنندگان قرار دهند. نمای خارجی تا حد زیادی از موزاییک هایی ساخته شده از شیشه های رنگی که در قاب چوبی قرار گرفته اند و شبکه shebeke نام دارند تشکیل شده است.

در فضای داخلی، شش اتاق کاخ تماما با نقاشی های دیواری پرجزئیات که گل ها، گیاهان، جنگ ها و صحنه های شکار را به نمایش می گذارند، پوشیده شده اند. تهاجم روس ها به آذربایجان در اوایل قرن نوزدهم ممکن است باعث کنار رفتن خان ها شده باشد؛ اما این کاخ زیبا و هنرمندانه و باغ های پرآرامش آن از تهاجم روس ها مصون مانده اند و نسل های مختلف بازدیدکنندگان را با زیبایی خود سرمست نموده اند. اگر مایل به بازدید از کاخ خانان شکی Palace of Sheki Khans هستید، تورهایی به زبان انگلیسی برای بازدید از این کاخ وجود دارند که می بایست آنها را پیشاپیش رزرو کنید. از آنجایی که شهر شکی Sheki به علت موقعیت تجاری خود بر مسیر جاده ابریشم، طبیعتی چند فرهنگی دارد، دارای تاریخچه ای طولانی از تنوع مذهبی نیز هست و بهمین دلیل، تعداد بسیار زیادی کلیسا و مسجد در کنار هم در این منطقه ساخته شده اند.

در چند کیلومتری شمال شهر شکی Sheki، کلیسای کیش Church of Kish قرار گرفته است؛ قدمت این کلیسا به قرن اول میلادی می رسد و به عنوان یکی از قدیمی ترین کلیساهای کشور آذربایجان شناخته می شود. فروشگاه های سوغاتی در سرتاسر خیابان اصلی شکی Sheki بچشم می خورند و در آنها به هنگام سفر به شهر شکی می توانید انواع سرامیک، سماور و روسری و پارچه را خریداری کنید.

کاخ خانان شکی Palace of Sheki Khans

پیتی Piti از غذاهای آذربایجانی است که از گوشت، گوجه فرنگی، سیب زمینی و نخود تشکیل شده و به آبگوشت ایرانی ها شباهت دارد. همچنین، حلوای آذربایجانی که از شکر و خشکبار تهیه می شود و بسیار لذیذ است. در خارج شکی Sheki همان جاده هایی که در مسیر جاده ابریشم قرار داشتند، هنوز هم مملو از تاجران در حال تجارت هستند. در کنار جاده ها فروشندگان آذربایجانی در حال فروختن نان سنتی، دوغ و قطاب هستند؛ دوغ بسیار سبکی که با انواع سبزیجات و سماق طعم دار شده است. گردشگران گرسنه ای که به آذربایجان و شکی Sheki سفر کرده اند، کنار جاده توقف می کنند تا چای تازه بنوشند و شیرینی ها و مخلفات همراه با آن را میل کنند.

با قوانین جدید صدور ویزا که در آذربایجان اعلام شد، مسیر به سمت قفقاز از همیشه آسانتر و هیجان انگیزتر است؛ بنابراین حتما برای سفر به این کشور تماشایی، شهر شکی Sheki و بازدید از جاذبه های گردشگری فوق العاده آن برنامه ریزی کنید.

غذا و نوشیدنی های بسیار خوش طعم
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 151 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها