اطلاعات سفر راهنمای سفر نوروزی به استان خراسان؛ استانی دیدنی و محبوب - اطلاعات سفر

نوروز فرصت جدیدی برای دیدار از شهرهای ایران هست؛ ایرانی که همیشه مظهر تمدن و فرهنگ بوده است؛ کشور زیبایی ها، شور و اشتیاق با مردمانی پاک دل و ساده. در این بهار کدام قسمت ایران را برای سفر انتخاب کنیم؟ شرق، غرب، شمال یا جنوب؟ شما هم مثل من انتخاب مشکلی در پیش دارید، ولی من پیشنهاد می کنم راهنمای سفر نوروزی به استان خراسان که مدتش ۵ روز هست را امتحان کرده و لذت عید را برای خود و خانواده جاودانه کنید. با ما همراه شوید که برنامه جالبی برای دیدنی های معروف استان خراسان در پیش داریم.

استان خراسان

استان خراسان رضوی یکی از استان های ایران در شمال شرقی به مرکزیت مشهد است. مساحت استان ۱۱۸۸۵۴ کیلومتر مربع بوده که از این نظر پنجمین استان بزرگ کشور است. واژه رضوی در نامش به مقبره علی بن موسی الرضا اشاره دارد. خراسان رضوی به سبب وسعت زیاد، از نظر شرایط طبیعی بسیار متنوع و هر یک از نواحی مختلف آن دارای ویژگی های خاصی هست. ارتفاعات استان را میتوان به ارتفاعات شمالی و جنوبی تفکیک کرد و بلندترین نقطه استان قله بینالود است. این استان از نظر بارندگی و رطوبت دارای بارندگی نسبی و متوسط بوده و اقتصادش تا حدودی وابسته به درآمد ملی نفت هست.

استان خراسان رضوی

راهنمای سفر نوروزی به استان خراسان آغاز شده است. راهی جاده های ایران می شویم تا نوروزی شیرین داشته باشیم. در ۳ روز اول به خراسان رضوی زیبا می رویم. از تهران و از طریق بزرگراه نواب، بزرگراه شهید تندگویان، بزرگراه آزادگان، بزرگراه امام رضا، کمربندی ایوانکی، جاده بجنورد-گرمه-شاهرود، جاده شاهرود-سبزه وار، بزرگراه مشهد-نیشابور، آزادراه مشهد-باغچه و بزرگراه سلسله الذهب به خراسان رضوی می رسیم. این مسیر مدت هشت ساعت و چهل و پنج دقیقه طول می کشد که مدتش برای اصفهانی های عزیز دوازده ساعت و سی دقیقه است. ابتدا، وارد مرکز خراسان رضوی یعنی مشهد می شویم.

آغاز سفری شیرین

مشهد، کلانشهری در شمال شرقی ایران است. این شهر در زمان افشاریان پایتخت ایران بود و بواسطه وجود حرم علی بن موسی الرضا سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است. مشهد دارای آب و هوای متغیر اما معتدل و متمایل به سرد و خشک بوده و از تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد و مرطوب برخوردار هست. این شهر دارای یک فرودگاه بین المللی، یک ایستگاه راه آهن و سه پایانه بوده که ارتباط آن با شهرهای دیگر را ممکن می کند. حمل و نقل داخلی مشهد توسط سامانه تاکسیرانی، اتوبوسرانی و قطار شهری انجام می شود. اقتصاد مشهد متکی به گردشگری مذهبی با تمرکز حرم امام رضا است. در کنار آن، وجود مراکز تجاری بزرگ و امکانات پزشکی موجب رونق گردشگری تفریحی و سلامت در این شهر شد.

بعد از اینکه به مشهد وارد شدیم، به مانند تمام سفرها قبل از لذت بردن از دیدنی های معروف استان خراسان، باید به سراغ هتل مناسب برای اقامت برویم که از هتل های مناسب مشهد به هتل ترنم مشهد، هتل آپارتمان نخل مشهد، هتل مجلل درویشی مشهد و هتل بین المللی قصر طلایی مشهد اشاره می کنیم. بعد از انتخاب هتل، استراحت مختصری در سفر نوروزی به مشهد می کنیم و برای تفریح و گردش، عازم جاهای دیدنی مشهد می شویم تا در این دو روز اوج لذت را داشته باشیم. از مکان های پیشنهادی به پارک ارم مشهد، پارک وکیل آباد، باغ پرندگان مشهد، پارک کوهسنگی، غار دره آل، آبشار آبگرم، روستای پاژ و شهربازی پارک ملت اشاره می کنیم.

هتل مشهد
دیدنی های مشهد

برای صرف وعده ناهار و شام در سفر نوروزی به مشهد میتوان به رستوران های زیر سری زد و از غذاهای متنوع و خوش طعم خراسان رضوی لذت برد: سفره خانه داریوش مشهد، فست فود عطاویچ مشهد، رستوران پسران کریم (شعبه یک) و مجتمع گردشگری بابا قدرت. از غذاهایی که در سفر نوروزی به مشهد می توان از طعم و مزه آن ها بهره مند شد، به شله مشهدی، شیشلیک، کوکو شیرین مشهدی و دیگچه مشهدی اشاره می کنیم. این دو روز را به تفریح می پردازیم تا در روز سوم راهنمای سفر نوروزی به استان خراسان راهی شهرهای دیگر شویم.

غذاهای مشهد

پس از پایان یافتن سفر نوروزی به مشهد، دو روز پایانی راهنمای سفر نوروزی به استان خراسان به خراسان جنوبی اختصاص دارد. این استان در شرق ایران واقع شده و مرکزش بیرجند است. استان خراسان جنوبی تا سال ۱۳۸۳ به همراه استان خراسان شمالی و خراسان رضوی استان خراسان را تشکیل می دادند. در آن سال با مصوبه مجلس شورای اسلامی و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان در سال ۱۳۸۳ ایجاد شد. استان خراسان جنوبی رتبه اول تولید محصولات زرشک و عناب و رتبه دوم تولید زعفران و پنبه را در سطح ایران داراست.

کارخانه ها و کارگاه های تولید ماشین آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه موتوری، محصولات فلزی، تجهیزات حمل و نقل، اکسید منیزیم، محصولات لاستیکی و پلاستیک، ماشین آلات و دستگاه های برقی، محصولات کانی غیرفلزی، کاغذ و محصولات کاغذی، ابزار پزشکی و اپتیکی، ساعت، رادیو و تلویزیون، فلزات اساسی، چوب و محصولات چوبی، منسوجات، مبلمان و صنایع غذایی و آشامیدنی در سطح استان مشغول فعالیت هستند. قالی بافی، سفالگری، رنگرزی، آهنگری، مسگری، حصیربافی، سبدبافی، نمدمالی، زیلوبافی، پارچه بافی، نوغان داری، ریسندگی، گلیم بافی، زرگری، دباغی و سوزن دوزی از جمله صنایع دستی استان خراسان جنوبی بشمار می آیند.

خراسان جنوبی

از مشهد راه می افتیم و عازم بیرجند می شویم. از طریق بزرگراه سلسله الذهب، آزادراه مشهد-باغچه، بزرگراه مشهد-تربت حیدریه و جاده گناباد-تریت حیدریه به بیرجند می رسیم که مدتش پنج ساعت و سی و نه دقیقه است. در بیرجند ابتدا به سراغ هتلی مناسب برای اقامت می رویم. ما به عنوان راهنما هتل های زیر را پیشنهاد می کنیم: هتل جهانگردی بیرجند، هتل سپهر بیرجند و هتل بزرگ کوهستان بیرجند. بعد از انتخاب محل اقامت، کمی استراحت کرده و بعد از دیدنی های بیرجند عمارت و باغ اکبریه، باغ منظریه، آبشار چهارده، بازار بیرجند، روستای خور، موزه مردم شناسی بیرجند و ارگ کلاه فرنگی دیدن می کنیم. برای صرف وعده ناهار و شام می توانید به رستوران های زیر بروید و از غذاهای لذیذ این خطه لذت ببرید: فست فود رنگو بیرجند و رستوران ایتالیایی پای.

هتل های بیرجند
دیدنی های بیرجند

غذاهای لذیذ بیرجندی شامل قلور خیر، آش ابو دردا، اشکنه بلغور شیر و قوروت بادمجان هستند. بعد از تفریح به هتل بازگردید تا در روز آخر راهی شهرهای دیگر خراسان جنوبی شویم. روز پایانی سفر، بعد از گشت و تفریح در شهرهای خراسان جنوبی راهی تهران می شویم و دفترچه این سفر را می بندیم. مدت سفر برگشت ما از سفر نوروزی به استان خراسان، دوازده ساعت و سی و چهار دقیقه بوده و برای اصفهانی های عزیز ده ساعت و هشت دقیقه است.

این سفر برای نوروز هم به پایان رسید. امید است با این برنامه نوروزی، سفری لذت بخش را به دیدنی های معروف استان خراسان تجربه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 148 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها