اطلاعات سفر راهنمای سفر نوروزی به یزد و کرمان؛ مناطقی هیجان انگیز در مرکز - اطلاعات سفر

یزد و کرمان از جمله شهرهای زیبای ایران بوده و بسیاری از مردم کشور و جهانگردان بدانها راغب هستند. دیدن این شهرها ممکن است خیلی زیاد از شما وقت بگیرد. پس، دیدن بافت های قدیمی، بازارها و اقامت در این شهرها ما را به راهنمای سفر نوروزی به یزد و کرمان نیازمند می کند. اگر فرض کنیم که نقطه شروع پایتخت باشد و می خواهیم نوروز را بزنیم به جاده به سمت یزد و کرمان، علاوه بر قطار و هواپیما می توانیم سفر زمینی با ماشین را هم انتخاب کنیم. ما در راهنمای سفر نوروزی به یزد و کرمان سعی کرده ایم برایتان دیدنی های معروف شهر یزد و دیدنی های معروف کرمان را عنوان کنیم تا در حین گشت و گذار گیج و سردرگم نشوید.

به سمت یزد و کرمان

پیشنهاد ما براساس راهنمای سفر نوروزی به یزد و کرمان سه مسیر هوایی، ریلی و زمینی هست. ما زمانبندی را از صبحی که می رسیم، می چینیم. برنامه یزد کجا بریم پر از جنب و جوش هست، چون دیدنی های معروف شهر یزد متحیر کننده بوده که به محض ورود، جلوه هایشان را در گوشه و کنار شهر می بینیم. پیشنهاد اول، بازدید از میدان امیرچخماق هست. حالا که در میدان امیرچخماق هستیم، بد نیست که سری هم به موزه آب در همین حوالی بزنیم. در همین حوالی هم می توانیم سوغات خود را بخریم و بی نصیب از مغازه هایی که اطراف این بخش از دیدنی های معروف شهر یزد هستند، نمانیم! بعد از اتمام مجموعه امیرچخماق و اطرافش به آتشکده زرتشتیان یزد در خیابان کاشانی می رویم.

میدان امیرچخماق

بعد از دیدن این آتشکده، وقت ناهار رسیده و احتمالا بدنبال مکانی برای غذا خوردن هستیم که می توانیم جایی را که دنبالش هستیم از اینجا پیدا کنیم. از معروف ترین غذاهای سنتی که در سفر به یزد باید امتحان کرد، آش شولی و قیمه یزدی بوده که در رستوران های سنتی این شهر پیدا می شوند. یادمان باشد که فالوده یزدی با تخم شربتی یا ماقوت را به جز یزد در هیچ شهر دیگری پیدا نمی کنیم. بعد از ناهار و کمی استراحت، زمان این رسیده است که به ایران باستان سفر کنیم.

غذاهای یزد

یزد به عنوان اولین شهر خشت خام جهان و دومین شهر تاریخی جهان به ثبت رسیده و بافت قدیمش حفظ شده است. اما قبل از رفتن به درون بافت قدیمی از مسجد جامع یزد دیدن می کنیم. این مسجد طی صد سال بنا شده و نمونه معماری دوره ساسانیان، ایلخانیان و تیموریه را در خودش جای داده است. بعد از دیدن مسجد، به بافت قدیمی می رویم. دیدن بافت قدیمی زمان زیادی از ما می گیرد. علاوه بر خانه های معمولی در بافت قدیمی، خانه هایی هم وجود دارند که تبدیل به موزه شدند و در مسیر بازدید از بافت قدیمی شهر وجود دارند.

مسجد جامع یزد

احتمالا این محله های قدیمی زمان زیادی از ما گرفته و هوا دیگه کم کم تاریک شده است. از اینجا بیرون آمده و به میدان ساعت می رویم؛ قدیمی ترین و اولین ساعت شهری در ایران. دیگر وقت شام و خواب شده و در شهر توریستی یزد پیدا کردن مکان اقامت خیلی راحت هست. عمارت خانه پدری، هتل والی، هتل مشیرالممالک از جمله بهترین محل های اقامت برایمان هستند.

هتل مشیرالممالک

روز دوم دیدنی های معروف شهر یزد را با دیدن موزه ها شروع می کنیم و به دیدن موزه قصر آینه و روشنایی، آب انبار شش بادگیر می رویم. بعد از کمی، زمان ناهار شده است. بعد از خوردن ناهار راهی بلوار دولت آباد شده و از باغ دولت آباد بسیار زیبا و ۲۶۰-۲۷۰ ساله دیدن می کنیم. بازدید این باغ و استراحت در آن، زمان خوشی را برایمان رقم می زند. در اکثر اتاق های باغ حوض وجود داشته و فضای داخل عمارت بسیار خنک هست و علتش هم علاوه بر وجود حوض، وجود بادگیر بسیار بلند و معروف این عمارت است. این بادگیر ۳۳ متر ارتفاع داشته و از بلندترین بادگیرهای دنیا هست. کم کم نزدیک شب شد، پس استراحت کنیم که برنامه یزد کجا بریم تمام شده و فردا قرار است تا دیدنی های معروف کرمان را شروع کنیم.

موزه قصر آینه و روشنایی

در سفر به کرمان مسیر پر از جاهای دیدنی هست. پیشنهاد ما سفر نوروزی زمینی با ماشین شخصی است. اگر حال و حوصله پیاده شدن از ماشین را دارید، پیشنهاد می کنیم در دو روز به کرمان برسیم و با برنامه دیدنی های معروف کرمان پیش برویم. پیشنهاد ما برای سفر، مسیر جاده ای گذر از رفسنجان هست. اگر صبح زود حرکت کنیم، ناهار را در انار می خوریم و شب را هم در رفسنجان به سر خواهیم برد.

از یزد به کرمان

از یزد که خارج می شویم، به سمت مهریز حرکت می کنیم. ۴۵ کیلومتر که از یزد دور شویم، به شهر مهریز می رسیم. این شهر تاریخی با آب و هوا و سرسبزی منحصر بفرد مثل نگینی وسط کویر هست. در این شهر قلعه مهرپادین یک ساعت از وقتمان را می گیرد. اگر وقت داشتیم، سری به مسجد جامع مهریز هم می زنیم. این مسجد فاصله زیادی با قلعه نداشته و بازدید از آن وقتی از ما نمی گیرد. بعد از مسجد می توانیم به خیابان مطهری مهریز رفته و باغ پهلوان پور را هم ببینیم. این باغ یکی از نه باغ برتر ایرانی بوده که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است. مسیر را به سمت انار ادامه می دهیم.

مهریز

در برنامه کرمان کجا بریم، شهر انار اولین شهر در مسیر ماست. این شهر تا قبل از حمله اعراب اسمش آبان بود. این شهر سر دو راهی تهران- بندرعباس قرار دارد، پر از باغات پست بوده و قدمت بلند بالایی در طول تاریخ دارد. حال، احتمالا زمان ناهار شده است. پیشنهاد می کنیم که حتما غذاهای محلی این شهر علی الخصوص آش کرمانی، آبگوشت کرمانی، کوفته های محلی و آماچو امتحان شوند. رستوران های سنتی این شهر این غذاها را ارائه می دهند و تالار رستوران فرهنگیان انار و رستوران هتل ملائکه از رستوران های معروفش هستند! ناهار را که میل کردیم، وقتش است که کمی به دیدن اماکن دیدنی این شهر برویم.

مقصد بعدی ارگ انار بسیار زیبا در خیابان رازی این شهر هست. اگه خیلی علاقمند به عکسبرداری باشیم، وقت زیادی از ما می گیرد، ولی اگر فقط بخواهیم نگاهی به همه جای ارگ بندازیم، نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه زمان لازم است. این ارگ بازمانده زمان ساسانیان هست.

انار

حیف می شد در سفر به کرمان تا انار آمدیم و سری به شهر بابک نمی زدیم. غار ایوب و روستای تاریخی و صخره ای میمند فوق العاده دیدنی هستند. روستای میمند با شهر بابک سی و شش کیلومتر فاصله داشته و چهارصد خانه در دل کوه دیده می شوند. زمان بازدید از این روستا کاملا دست خودمان بوده و می توانیم شام را هم همینجا میل کرده و یکی دیگر از غذاهای کرمانی را در میمند تجربه کنیم. غذاخوری های سنتی و قهوه خونه های این روستا پذیرای ما هستند.

شهر بابک
میمند

در برنامه کرمان کجا بریم، از میمند به سمت رفسنجان حرکت می کنیم. این دو شهر ۱۰۰ کیلومتر با هم فاصله دارند. شب را می توانیم در مکان هایی مانند هتل هیلان و هتل جهانگردی اقامت کنیم تا صبح که شد به گشت و گذار در رفسنجان بپردازیم. صبح که شد به دیدن اماکن دیدنی این شهر همچون حصار قدیم رفسنجان، موزه ریاست جمهوری در خیابان زیتون، کاروانسرای قطب آباد در خیابان معلم، خانه تاریخی حاج آقا علی در خیابان آزادی، موزه مردم شناسی رفسنجان و بازار قدیمی رفسنجان می رویم. ناهار را هم در یکی رستوران های این شهر از جمله کافه و رستوران المپیک و رستوران شمس میل می کنیم.

رفسنجان

احتمالا غروب شده و به کرمان می رسیم. اول محل اقامت را در این شهر مشخص می کنیم. شام را میل می کنیم. رستوران های خوب زیادی در کرمان وجود دارند. بسته به اینکه چه چیزی میل داریم، مکان شام را انتخاب می کنیم. شب را راحت خوابیده تا فردا برنامه کرمان کجا بریم را ادامه دهیم. اولین مکانی که همه برای دیدن در کرمان پیشنهاد می کنند، مجموعه گنجعلی خان هست. این بنا از زمان شاه عباس صفویه باقی مانده و علاوه بر مسجد، بازار، کاروانسرا و حمام شامل ضرابخانه، مدرسه، آب انبار هست. مس، پته، ادویه های سنتی، شیرینی های سنتی مثل کماج سهن، کلمپه، قطاب از سوغاتی هایی بوده که می توانیم در بازار بخریم.

حمام گنجعلی خان هم پذیرای موزه مردم شناسی کرمان هست. ضرابخانه هم در ضلع شمالی میدان بوده که ساختمان فوق العاده زیبایی دارد. بعد از دیدن این مجموعه، احتمالا زمان ناهار و استراحت شده است. بهترین رستوران نزدیک به محلی که ما قرار داریم، رستوران وکیل هست. بزقورمه ها و پالوده کرمانی این رستوران بی نظیرند. بعد از استراحت در رستوران سنتی، زمان بازدید از گنبد مشتاقیه است. این سه گنبد هر کدام متعلق به مدفن میرزا حسین خان، جد مطهر سادات میرحسینی کرمانی و مشتاق علیشاه هستند. مسجد جامع کرمان با فاصله کمی از جایی که هستیم، قرار دارد. این مسجد قدیمی و عظیم در دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر، سرسلسله آل مظفر بنا شد.

کرمان

ماهان شهری خوش آب و هوا در حدود ۳۵ کیلومتری کرمان هست. به داخل شهر که می رسیم، آرامگاه شاه نعمت الله ولی قرار دارد که در آن موزه، کتاب فروشی، سوغاتی فروشی و آرامگاه امیرنظام گروسی دیده می شوند. بعد از زیارت مقبره شاه نعمت الله زمان این رسید که به باغ شاهزاده برویم. این بخش از دیدنی های معروف کرمان در فهرست جهای یونسکو ثبت جهانی شده است. ناهار را در رستوران های دور باغ میل کرده و برنامه را ادامه می دهیم.

ماهان

هنوز زمان برای موزه گردی و گشت در بین دیدنی های معروف کرمان داریم. باغ موزه هرندی، کتابخانه ملی در خیابان خورشید، آتشکده آناهیتا (قلعه دختر ) و قلعه اردشیر منتظر ما هستند.

بازگشت به سفر نوروزی کرمان
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 159 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها