اطلاعات سفر راهنمای کامل گشت و گذار در موزه باستان شناسی استانبول - اطلاعات سفر

موزه باستان شناسی استانبول بزرگترین موزه باستان شناسی ترکیه و یکی از غنی ترین موزه های جهان است. بخشهای موزه باستان شناسی استانبول حاوی بیش از یک میلیون شی مربوط به تمام دوره های تمدن بشری هست؛ دارای کلکسیون مهم و زیبایی از موارد قدیمی و آنتیک مربوط به دوره ما قبل تاریخ، دوره یونانی ها، دوره رومی ها و دوران بیزانس. براساس مقاله موزه باستان شناسی استانبول کجاست باید بدانید که همگی این آثار که تک به تک آنها پراهمیت، تماشایی و منحصر بفرد هستند، از قصر توپکاپی Topkapi Palace جمع شده و در این مکان گرد هم آورده شده اند. این موزه همراه با موزه هنرهای ترکی و اسلامی که در نزدیکی هم قرار دارند، برترین و مهمترین موزه های استانبول بشمار می روند و می بایست درصدر فهرست مهمترین فعالیت هایی که گردشگران انجام می دهند، قرار بگیرند.

موزه باستان شناسی Istanbul’s Archaeological Museum در پارک گلخانه Gülhane Park و در جنوب قصر توپکاپی Topkapi Palace قرار دارد و دارای سه ساختمان مجزا از هم است؛ یکی موزه باستان شناسی Archaeology Museum، دیگری موزه شرق باستان Museum of the Ancient Orient و سومی موزه هنرهای اسلامی Tiled Pavilion که همگی بخشی مهم و قابل توجه از این موزه خارق العاده هستند. این نوشتار راهنمای کامل گشت و گذار در موزه باستان شناسی استانبول Istanbul’s Archaeological Museum است. با ما همراه باشید تا این جواهر ارزشمند را بشناسید و در مورد ویژگی و بخشهای مختلفش اطلاعات کسب کنید.

موزه باستان شناسی استانبول

ساختمان اصلی موزه با نمای نئوکلاسیک و باشکوه خود جایگاه به نمایش درآمدن گنجینه های اصلی این موزه است. در میان نمایشگاه های اصلی میتوان به آثار یافته شده از لبنان که توسط نقاش، هنرشناس و باستان شناس دوره عثمانی، عثمان حمدی بیگ Osman Hamdi Bey به ترکیه آورده شدند، اشاره داشت. او از پیشگامان نمایشگاه گردانی در ترکیه و بنیانگذار این موزه نیز بوده است. گنجینه غنی این بخش یک تابوت سنگی آراسته به سنگ تراشی و کتیبه بوده که او آن را از سیدان Sidon و از مجموعه تاریخی نکروپلیس Necropolis از زیر خاک در آورد.

بطور خاص، تابوت سنگی باشکوه اسکندر Alexander Sarcophagus با کتیبه ای که جنگ بین ارتش مقدونیه با پارسی ها را به نمایش می گذارد و تابوت سنگی عزاداران Sarcophagus of the Mourners که ۱۸ زن عزادار را نشان می دهد، نمونه های فوق العاده ای از هنر غنی مربوط به قرن چهارم پیش از میلاد مسیح هستند. این کلکسیون همچنین شامل تابوت های سنگی دیگر مربوط به دوران امپراطوری عثمانی است. زیباترین و استثنایی ترین نمونه های این تابوت ها، تابوت ساتراپ Sarcophagus of the Satrap مربوط به قرن پنجم پیش از میلاد مسیح، تابوت لیکیائی ها Lycian Sarcophagus مربوط به سال ۴۰۰ پیش از میلاد مسیح و تابوت قرن سومی سیدامارا Sidamara Sarcophagus از قونیه هستند.

براساس مقاله موزه باستان شناسی استانبول کجاست باید بدانید که علاوه بر این آرامگاه ها، نمایشگاه هایی در مورد تروآ، آناتولی، قبرس و سوریه و همچنین یک کلکسیون گسترده از سکه در این بخش از موزه موجود هستند. بخشهای موزه باستان شناسی استانبول در ابتدا در سال ۱۸۸۱ توسط عثمان حمدی بیگ Osman Hamdi Bey ساخته شد تا این مجموعه قیمتی و منحصر بفرد را در بر گیرد. اما، در سال ۱۹۰۸ بود که شکل کنونیش را بدست آورد. خود بنای موزه به عنوان مهمترین و برجسته ترین نمونه معماری نئوکلاسیک شهرت دارد و با نمای زیبا و جزئیاتی که دارد، می تواند هر عاشق معماری را به خود مجذوب و او را ساعتها با خود درگیر کند.

کلکسیون اصلی موزه

این نمایشگاه عالی که در بنای اصلی مجموعه قرار دارد، بطرزی فوق العاده تاریخچه طولانی و پیچیده استانبول را به نمایش گذاشته است. یافته های به نمایش گذاشته شده در این بخش، داستان شهر را از زمان تاسیس تا دوره عثمانی به خوبی بازگو می کنند. بازدید از این نمایشگاه یک روش عالی برای دانستن تاریخچه این شهر و شناختن ویژگی هایش است. همانطور که حتما می دانید، نام قدیم استانبول قسطنطنیه بود که معادل نام یونانی این شهر در زمان سلطه یونانیان یعنی کنستانتینوپول به معنای شهر کنستانتین هست. استانبول بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر در ترکیه و مرکز فرهنگی، اقتصادی و گردشگری آن کشور بوده که از دوران باستان، دوره بیزانس، امپراطوری روم شرقی، امپراطوری عثمانی و سالهای جمهوریت تاکنون عبور نموده و هنوز هم اهمیت تاریخی و جغرافیایی خود را با خود دارد.

نمایشگاه استانبول در طول عصرهای مختلف

آن طرف حیات و در نقطه ای دیگر جدا از بخشهای موزه باستان شناسی استانبول، این بخش به نمایشگاه های آثار هنری پیش از اسلام اختصاص دارد. آثار هنری این بخش به خاورمیانه اختصاص دارند و از کتیبه های دارای خط میخی مربوط به دوره آشوری ها و هیتی ها تا مجسمه های دوران فرعون ها در مصر را در بر می گیرد. مهمترین و جالب ترین قسمت این نمایشگاه به عقیده بسیاری از بازدید کنندگان، قسمتی است که به شهر بابل باستان تعلق دارد. این قسمت شامل پنل های آجری از دروازه ایشتار Ishtar در بابل است. خود بنای این بخش از موزه در سال ۱۸۸۳ ساخته شد و در ابتدا، به عنوان مدرسه هنرهای عالی استانبول مورد استفاده قرار می گرفت.

موزه هنر شرق باستان

سومین بنا از کل مجموعه موزه، پاویون کاشی کاری شده Tiled Pavilion یا Cinili Kösk است که یکی از قدمی ترین بناهای به جا مانده از دوران عثمانی در استانبول محسوب می شود. این بنا در سال ۱۴۷۲ ساخته شد و تاثیر آشکار معماری زیبا و باشکوه پارسی در سبک ساخت آن بچشم می خورد. پاویون کاشی کاری شده Tiled Pavilion در حقیقت برای سلطان محمد فاتح ساخته شد تا او بتواند مسابقات ورزشی و بازی های مختلف را در آن تماشا کند. سرامیک کاری فوق العاده باشکوه این بنا و تزئینات منحصر بفرد متعلق به قرن دوازدهم تا نوزدهم میلادی به خوبی حفاظت شده اند و در بهترین حالت خود هستند.

پاویون کاشی کاری شده

بعد از اینکه بازدیدتان از هر سه بخش موزه به پایان رسید، کمی بیشتر زمان بگذارید و در پارک گلخانه Gülhane Park که در گذشته از باغ های سلطان های عثمانی بشمار می رفت، قدم بزنید. این باغ ها یک تکه بسیار زیبا و پر آرامش از سرسبزی درست در قلب شهر قدیم استانبول هستند، با باغچه های تزئین شده و طراحی شده از گل های لاله و رز، درختان بلند و پر شاخ و برگ و چشم اندازهای عالی از شاخ طلایی Golden Horn.

براساس مقاله موزه باستان شناسی استانبول کجاست باید بدانید که در این بخش می توانید چندین موزه تخصصی کمتر بازدید شده را پیدا کنید. موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام Museum of the History of Science and Technology in Islam و موزه ادبیات احمد حمدی تانپینار Ahmet Hamdi Tanpinar Literature Museum هر دو موزه های متنوع و متفاوتی هستند که اگر زمان کافی داشته باشید، بهتر است به بازدید از آنها بروید. در نهایت، اگر به اندازه کافی در مورد موزه ها، تاریخ و استانبول اطلاعات کسب کرده اید و تمامی روزتان را پر کرده اند، سری به باغ چای بزنید تا بهترین چشم اندازهای پانورامایی آن را تماشا کنید و از زمان خود در استانبول لذت ببرید.

اطراف موزه
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 184 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها