اطلاعات سفر روز جهانی کارگر، روز قشر پرتلاش جامعه گرامی باد - اطلاعات سفر

همه ساله، روز اول می مصادف است با روز جهانی کارگر. اما، آیا درباره پیشینه و تاریخ روز کارگر چیزی می دانید؟ با مقاله روز کارگر چه روزی است همراه باشید تا با هم مروری داشته باشیم بر پیشینه روز کارگر. اول ماه می سال ۱۸۸۶ میلادی، پلیس شیکاگو به کارگرانی که برای احقاق حق مسلم “هشت ساعت کار در روز” و “حق تشکیل اتحادیه کارگری” تظاهراتی برپا کرده بودند، یورش برده و آنها را به خاک و خون کشید. پس از آن نیز رهبران این کارگران محاکمه و به مرگ محکوم شدند. آنها کشته شدند، ولی صدایشان به گوش مردم گوشه و کنار جهان رسید.

کارگران دریافتند که می توانند با اتحاد، همبستگی و مبارزه بر مشکلات خود غلبه کنند و به همین دلیل است که کارفرمایان با تمام قوا تلاش دارند تا اتحاد کارگران را بر هم بریزند و آنها را به خاک و خون بکشند. “ما کارگران برای گرفتن حق خود اعتراض کرده بودیم، ولی سر از زندان و محاکمه در آورده ایم. این است معنای حقیقی عدالت و برابری؟! شاید امروز صدای حق طلبانه ما در گلو خفه می شود، ولی حقیقتا این صدا هیچوقت خاموش شدنی نیست و هر روز محکم تر از دیروز و رساتر می شود.” آنها کشته شدند، ولی صدایشان جاودانه شد. در سال ۱۸۸۹، کنگره بین المللی کارگران پاریس روز اول می را به عنوان روز کارگر برگزید و در پی آن، سایر کشورها نیز این روز را گرامی داشتند. اینگونه بود که تاریخ روز کارگر را بخاطر سپرد!

روز جهانی کارگر

روز جهانی کارگر تعطیل رسمی است

براساس مقاله روز کارگر چه روزی است باید بدانید که براساس قانون شصت و سه قانون کار، در روز جهانی کارگر تمامی کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، تعطیل بوده و این روز مشمول اضافه کار روز تعطیلات رسمی برایشان خواهد بود، مگر آنکه کارفرما با توافق خود کارگر و مشروط به پرداخت اضافه کاری از نیروی کار خود استفاده کند. در قوانین اسلامی و ایران نیز حقوق کارگر بر کارفرما بطور خلاصه و مفید در پنج جمله قید شد: خوراک و لباس او باید تامین شود، بیش از اندازه بنیه کارگر از او کار کشیده نشود، متکبرانه با او رفتار نشود، از خطاهای کارگر بگذرند و دستمزد و حقوق او را کاملا پرداخت کنند.

باز هم مورچه در رهگذر است
منتظر در صف قند و شکر است

منتظر در صف طولانی و باز
نوبتش بعد هزاران نفر است

من دلم ران ملخ می خواهد
مادرم گفته برایت ضرر است

پدرت دانه گندم بر دوش
باز آورده که خوشمزه تر است

شش برابر شده سنگینی هر
بار دانه که به دوش پدر است

پدرم مثل پر کاه است آه
وزن هر دانه از او بیشتر است

هرچه سنگین شود او باز آن را
می برد لانه که خیلی هنر است

شش عدد دانه گندم مائیم
بار سنگین و پدر در خطر است

و پدر آه یکی یک دانه ست
شش عدد ما و پدر مختصر است

ریز دیدند پدر را … له شد
پس سبک بار به فکر سفر است

گریه کردیم که جان شیرین
دارد او گرچه فقط اینقدر است

پس میازار که او دانه کش است
او فقط مورچه ای کارگر است

روز تشییع همان مورچه است
چقدر مورچه این دور و بر است

“شاعر: مریم آریان”

روز جهانی کارگر تعطیل رسمی است
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 146 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها