اطلاعات سفر زیبایی های دریاچه گهر؛ منطقه ای در لرستان که باید بکر بماند - اطلاعات سفر

ایران مملو از پدیده های طبیعی بوده که تعدادی از آنها هنوز هم زیبایی های خود را دارند. دریاچه گهر در منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار داشته و آب این دریاچه شیرین گوارا، زلال و شیشه ای است. این دریاچه زیبا مشهور به نگین زاگرس بوده و زیبایی های دریاچه گهر شباهت زیادی به دریاچه کوه گل کهگیلویه و بویراحمد دارند. با ما در این مقاله جالب و خواندنی همراه باشید تا از مسیر پیمایش دریاچه گهر و تنوع حیوانات دریاچه گهر آگاهی یابید.

دریاچه گهر

دریاچه گهر دو بخش دارد؛ یکی گهر بزرگ یا کله گهر با طول ۱۷۰۰ که حدود ۸۵ هکتار می شود و بخش دیگر گهر کوچک یا کره گهر. دریاچه بزرگ هم ساحلی صخره ای و هم ساحلی ماسه ای در شرق و غرب دارد که برای شنا کردن مناسب هستند. آب دریاچه بزرگ از چشمه های کوهستانی می آید و آب دریاچه کوچک از تاپله سرازیر می شود.

گهر بزرگ و گهر کوچک

زمین شناسان عقیده دارند این دریاچه بر اثر یک زلزله عظیم ایجاد شده و روی گسل اصلی رشته کوه زاگرس قرار دارد. پوشش گیاهی این منطقه از درختان مختلف و زیبا همچون درختان بلوط، پسته وحشی، بادام، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو و انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز و موی وحشی و همچنین گلهای زیبایی همچون لاله واژگون، شقایق، زنبق، لاله وحشی، تاج خروس و اختر شکل گرفته که زیبایی این منطقه را صد چندان کرده اند.

پوشش گیاهی دریاچه

این دریاچه منزلگاه آبزیانی همچون مارماهی، لاکپشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز بوده و قسمت کوهستانی این منطقه حیوانات متنوعی مانند بز، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و حتی خرس قهوه ای و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین و تیهو را در خود جای داده است. مسئولان منطقه باید در حفظ و نگهداری حیوانات دریاچه گهر بسیار تلاش و از شکار و صید جلوگیری کنند تا این چرخه طبیعی همچنان پابرجا باشد.

باغ وحش طبیعی دریاچه

ایزابلالوسی بیشوپ در سال ۱۸۹۰ از انگلیس به ایران سفر و در سفری ۳ ماهه حدود ۱۰۰۰ کیلومتر پیاده روی کرد تا در این منطقه تحقیقاتی را انجام دهد. این بانوی انگلیسی زیبایی های دریاچه گهر را در تحقیقات خود دریاچه ایران معرفی کرد و به همین علت، برخی از گردشگران این دریاچه را با نام دریاچه ایران می شناسند. در سال ۱۸۸۸ این منطقه توسط زمین شناسی اتریشی معرفی و نام این فرد به عنوام کاشف ثبت شد.

دریاچه ایران
  • قایق سواری: قایق سواری یکی از تفریحات مفرح در این منطقه بوده که فقط با قایق های بادی امکان پذیر است و شما را به دیدن منظره ای زیبا در زیر آب کریستالی دریاچه دعوت می کند.
  • ماهیگیری: ماهیگیری در این دریاچه با مجوز صید از محیط زیست در غرب دریاچه امکان پذیر است، آن هم به صورت تک قلاب.
  • کوه پیمایی: اگر از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی هستید، مسیر پیمایش دریاچه گهر لحظات خوشی را برای شما به ارمغان می آورد.
  • شنا ممنوع: در ابتدای این مقاله ذکر کردیم که قسمتی از ساحل گهر ماسه ای بوده و مناسب برای شنا کردن، اما اداره محیط زیست لرستان اجازه شنا به افراد را نمی دهد.
  • شکار ممنوع: شاید این موضوع که این منطقه زیستگاه حیوانات بسیار متنوعی بوده، کمی برای شکارچیان وسوسه کننده باشد. اما، به همت حفاظت محیط زیست استان لرستان شکار در میان حیوانات دریاچه گهر ممنوع است.
تفریحات دریاچه

بهترین زمان سفر به دریاچه گهر لرستان، فصل بهار تا اواسط تابستان است. در کنار دریاچه، امکانات رفاهی برای گردشگران شامل سرویس بهداشتی، پاسگاه و کمپ محیط زیست و هلال احمر هستند. با اتومبیل ۳ ساعت و پیاده یک ساعت و نیم تا روستای طیان فاصله داشته و در این مسیر کوهستانی مناظر چشم نوازی وجود دارند که خستگی مسیر را از تن شما خارج می کنند. در روزهای شلوغ تعداد گردشگران در این قسمت زیاد است. پس، توصیه می شود در ایام هفته و روزهای غیر تعطیل به این منطقه سفر کنید تا در کمال آرامش بتوانید از طبیعت لذت ببرید. کفش مناسب و وسایل کوهنوردی را نیز با خود همراه داشته باشید.

امکانات گردشگری و مسیر دسترسی
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 215 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 16 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها