اطلاعات سفر سرو کهنسال روستای کاج درخت در فهرست آثار طبیعی ثبت شد - اطلاعات سفر

ایرنا/ براساس سخنان مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، سرو کهنسال روستای کاج درخت در فهرست آثار طبیعی ثبت شد.

داستان چیست؟

ابوالفضل مکرمی فر گفت: بعد از طی مسیر ۱۴ کیلومتری از تربت حیدریه به سوی جنوب غرب و جاده بین شهری تربت حیدریه – گناباد به جاده روستایی کاج درخت می رسیم و از جاده بین شهری تا روستای کاج درخت نیز سه کیلومتر فاصله است.

وی افزود: از ورودی روستا به سوی جنوب غرب در داخل معبر به سرو کهنسالی می رسیم که با ارتفاع ۱۵ متر و سایه اندازی بیش از ۱۵ متر درخت با قطر تنه بیش از ۲ متر خودنمایی می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: درخت سرو روستا با نام محلی کاج درخت که در بین اهالی به درخت سوز معروف است، بدلیل همجواری با واحدهای مسکونی و متاثر از ساخت وساز مسکونی و اثرات نامطلوب آن و همچنین قرار گرفتن در داخل معبر بسیار آزرده گردیده و طراوت و شادابی قبل را ندارد.

وی گفت: شاخه های درخت کهنسال تُنُک است. قسمتی از ریشه های درخت به دلایلی از جمله شستشوی خاک و تردد از پای درخت از زیر خاک بیرون آمده است. همچنین قسمتی از شاخه های جنوبی درخت به دلیل مجاورت ساختمان مسکونی از بین رفته یا بریده شده است.

مکرمی فر افزود: این درخت حدود ۹۰۰ سال قدمت دارد و در بین اهالی قدیمی روستا از ارزش و احترام بسیار برخوردار است و به گفته معتمدان و ریش سفیدان روستا، در گذشته در پای درخت شیربرنج و گاهی شیر یک یا دو روز را نذر می کردند و هیچکس اجازه نداشت شاخه های درخت را بریده و از آن کنده و آتش مهیا کند و مراسم سیزده بدر پای این درخت برگزار می شده و کودکان در اطراف آن به شادی و بازی می پرداختند.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز گفت: سرو کهنسال روستای کاج درخت در سالهای اخیر با تهدیدهای انسانی و محیطی شدید دست و پنجه نرم کرده است و همچنان با تمام توان پابرجاست.

محمد طغرایی افزود: این درخت کهنسال در بین اهالی روستا و بخصوص قدیمی ها از ارزش و احترام بسیار برخوردار است. وی ادامه داد: اهمیت تاریخی کاج درخت نقش مهمی در جذابیت گردشگری آن دارد و در صورت شناساندن درخت می تواند پذیرای گردشگران باشد.

سرو کهنسال روستای کاج درخت در فهرست آثار طبیعی ثبت شد
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 139 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 5 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها