اطلاعات سفر قدمت 500 ساله اسکو در چاپ کلاقه ای - اطلاعات سفر

ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، قدمت ۵۰۰ ساله اسکو در چاپ کلاقه ای مشاهده می شود.

جریان چیست؟

امیر جدایی افزود: هنر چاپ کلاقه ای از جمله رشته های صنایع دستی است که امروزه می توان به عنوان یک شغل و حرفه خانگی و یک هنر و صنعت به آن پرداخت.

وی با بیان اینکه کلمه کلاقه در قدیم با عنوان کَل ایاقی و یاییلیق نام برده می شد، گفت: کَل به معنی گاو نر بوده و طرح های موجود در آن نیز به دلیل شباهت به رد پای گاو از آن به نام کل ایاقی یاد می شد، ضمن اینکه یاییلیق نیز به عنوان پوشش تابستانی طلایی رنگ در میان عشایر و ایلات بوده که هر دو به مرور زمان به کلاقه ای تغییر نام یافتند.

وی اظهار کرد: شهرستان اسکو مرکز اصلی چاپ باتیک بوده و اخیرا نیز به عنوان شهر ملی باتیک کشور ثبت ملی شد.

جدایی با بیان اینکه امروزه از چاپ کلاقه ای به عنوان سوغات اصلی این شهرستان یاد می شود، گفت: چاپ کلاقه ای در شهرستان اسکو جز مشاغل اصلی بحساب آمده و قدمت چندین سال در این شهرستان دارد.

وی افزود: با توجه به جایگاه ویژه این شهرستان در چاپ کلاقه ای در سی تیر سال ۹۹ و با حضور متفکر آزاد نماینده مردم تبریز اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، رضی منش فرماندار شهرستان اسکو، قنبری شهردار اسکو، حمزه زاده مدیر کل میراث استان و خانم پویا محمودیان معاون صنایع دستی و میراث گردشگری کشور، شهرستان اسکو به عنوان شهر ملی “باتیک” ثبت و معرفی شد.

وی میزان تبلیغات، تشکل های غیردولتی، المان های شهری، تعداد بومگردی های شهرستان و بناهای ثبتی را از معیارهای اصلی این انتخاب دانست.

رئیس اداره میراث، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسکو هدف نهایی از ثبت ملی این شهر را توسعه اشتغال پایدار، انتقال و ارتقای فرهنگ این شهرستان به مناطق دیگر و برندسازی و تجاری سازی رشته صنایع دستی در عرصه جهانی دانست و خاطرنشان کرد: اکنون ۱۷۵ نفر در این رشته فعالیت می کنند که از این مجموعه ۱۴۵ نفر به صورت انفرادی با ۱۵ کارگاه و ۱۴ نفر با کارت شناسایی و شغل دوم مشغول بکار هستند.

قدمت 500 ساله اسکو در چاپ کلاقه ای
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 159 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها