اطلاعات سفر مدرسه دارالفنون می تواند به هنرستان هنرهای سنتی تبدیل شود - اطلاعات سفر

خبرگزاری مهر/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی کشور، مدرسه دارالفنون می تواند به هنرستان هنرهای سنتی تبدیل شود.

قضیه چیست؟

علی اصغر مونسان گفت: یکی از موضوعاتی که از سال گذشته به منظور صیانت هرچه بهتر از آثار و ابنیه فرهنگی تاریخی به آن ورود پیدا کردیم، طرح میراثبانان افتخاری است. این طرح البته بدلیل حساسیت هایی که دارد با ملاحظاتی در دستور کار است و صدور کارت میراثبان افتخاری تنها برای تعدادی از افراد شناخته شده انجام شد، با این حال به نظر می رسد از ظرفیت های دانش آموزان در این طرح میتوان استفاده کرد.

او در این نشست که معاونان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند و مدیران کل آموزش و پرورش ۳۱ استان کشور و ۷۶۰ رئیس آموزش و پرورش مناطق و شهرستان های مختلف نیز به صورت ویدئوکنفرانسی مشارکت داشتند، بیان کرد: اقدامات مشترکی بین این وزارتخانه و وزارت آموزش و پرورش می تواند انجام شود که اجرای صحیح آنها به موفقیت هرچه بیشتر دو دستگاه کمک خواهد کرد. همچنین با توجه به گستردگی و پراکندگی آثار و بناهای تاریخی در کشور و بودجه اندک برای نگهداری از آنها، نیازمند همکاری های عموم مردم و سایر دستگاه ها هستیم. براساس بودجه ای که برای صیانت از آثار تاریخی به ما تعلق گرفته سرانه نگهداری و پاسداشت هر اثر حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان است که بسیار ناچیز است. از این رو باید برای نگهداری هرچه بهتر از آثار فرهنگی تاریخی از ظرفیت های موجود در سایر بخش ها استفاده کرد.

او در ادامه به برخی از ظرفیت های وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: برخی از مدارس و اماکن وزارت آموزش و پرورش ظرفیت های خوبی هستند که باید از آ ها استفاده کرد به عنوان مثال مدرسه دارالفنون یک ظرفیت بسیار خوب برای ایجاد هنرستان هنرهای سنتی است. با ایجاد هنرستان های صنایع دستی می توان نیروهای ماهر برای این حوزه تربیت کرد که به تولید و فروش صنایع دستی کمک کند. در کنار هنرستان های صنایع دستی، احداث هنرستان های مرمت آثار تاریخی نیز ایده خوبی است و می تواند به تقویت همکاری های دو دستگاه کمک کند.

محدودیتی برای صدور مجوز موزه علوم و فنون نداریم

او در ادامه با اشاره به اهمیت آشنایی دانش آموزان با موزه ها، اضافه کرد: بازدید دانش آموزان از موزه ها باید تقویت شود، اکنون بازدید دانش آموزان رایگان است. ضمن اینکه ایجاد موزه های علوم و فنون نیز می تواند به شناخت هرچه بیشتر دانش آموزان با مفاهیم حوزه میراث فرهنگی کمک کند. در این خصوص هیچ محدودیتی برای صدور مجوز نداریم.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه آموزش های مهارتی، تجهیز و غنی سازی فضاهای فرهنگی، تقویت حوزه گردشگری به عنوان عنصر مهم یادگیری، تأمین فرصت برای دانشجو و معلمان با مفاهیم میراث فرهنگی، برگزاری دوره های تخصصی، تقویت آموزش های صنایع دستی، مشارکت در راه اندازی هنرستان های تخصصی می تواند از جمله اقدامات مشترک بین این دو دستگاه باشد.

او خاطرنشان کرد: مطالب ارائه شده در این نشست تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ جمع بندی نهایی خواهد شد و در قالب یک تفاهم نامه همکاری به امضای وزرای دو دستگاه خواهد رسید.

مدرسه دارالفنون می تواند به هنرستان هنرهای سنتی تبدیل شود
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 140 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها