اطلاعات سفر مسیر حدفاصل آرامگاه کوروش تا کاروانسرای مظفری ساماندهی می شود - اطلاعات سفر

میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، مسیر حدفاصل آرامگاه کوروش تا کاروانسرای مظفری ساماندهی می شود.

افشین ابراهیمی اظهار کرد: هدایت باقاعده بازدیدکنندگان در اماکن تاریخی، خاصه محوطه هایی نظیر پاسارگاد که دارای وسعت زیاد و تعداد پرشمار مراجعه کننده هستند، همواره از دغدغه های اصلی متولیان حفاظت بوده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد: برخورداری از زیرساخت مناسب، این امکان را فراهم می سازد تا گردشگر بدون سردرگمی و اتلاف وقت، بازدیدی امن و مفید را تجربه کند و آثار نیز در معرض آسیب های احتمالی کمتری قرار گیرند.

او بیان کرد: در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد هرچند مسیرهای دسترسی وضعیت قابل قبولی را نشان می دهند اما همچنان میتوان شرایط بهتری را برای مجموعه رقم زد که مسیر سنگفرش ایجادشده از ورودی مجموعه تا آرامگاه کوروش در سال ۱۳۹۸ با ویژگی های ممتاز بصری و کارکردی خود که آن را به محوری فاخر بدل کرده است، رضایت هر بازدیدکننده ای را برمی انگیزد.

ابراهیمی با بیان اینکه پلکان تازه تأسیس تل تخت، امکان رضایتمندی گردشگران را بر فراز صفه و بام پاسارگاد فراهم کرده، افزود: در مورد برج سنگی، کاخ ها، آبراهه ها و دیگر تأسیسات نیز شرایط دسترسی تا حدود زیادی مساعد و مطلوب است که البته نباید به این سطح قناعت کرد و در این بین مسیر آسفالته حدفاصل آرامگاه کوروش تا تل تخت هر چند از دهه های گذشته تاکنون محور اصلی ارتباطی مجموعه بوده و گره از بار ترافیکی محوطه گشوده است، اما به شکل گزیرناپذیری به اصلاح و ساماندهی نیاز دارد که این مهم پیشتر نیز در شورای فنی و شورای راهبردی پایگاه مطرح و ضرورت آن به تایید رسیده است.

او ادامه داد: در اواخر سال ۱۳۹۹ با اختصاص اعتبار استانی برای تقویت زیرساخت های گردشگری پاسارگاد، این فرصت فراهم آمد تا در نخستین گام، پروژه ساماندهی و مناسب سازی مسیر بازدید حدفاصل آرامگاه کوروش تا بنای کاروانسرا اجرایی شود، در این مرحله نسبت به احداث مسیری به پهنای تقریبی ۲٫۵ متر از ورودی صفه آرامگاه تا ورودی کاروانسرا و از آنجا تا مسیر آسفالته فعلی با استفاده از کف پوش های بتنی اقدام خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: با نهایی شدن مطالعات طرح و تکمیل نقشه های عملیاتی، مقرر است این پروژه تا پیش از فرارسیدن نوروز به بهره برداری برسد و مراحل بعدی پروژه بهسازی مسیر اصلی ارتباطی مجموعه، بسته به تخصیص اعتبار از حوالی کاروانسرا تا تل تخت را در بر خواهد گرفت.

او ادامه داد: این پروژه شامل دو قسمت است که لبه گذاری و اصلاح وضعیت کنونی راه آسفالتی و پیاده روسازی به پهنای تقریبی سه متر با استفاده از کف پوش های بتنی در حاشیه مسیر آسفالتی برای تردد امن و آسوده افرادی که به هر دلیل تمایلی به استفاده از ماشین های برقی ندارند با انجام این پروژه، طولانی ترین محور ارتباطی مجموعه (به طول تقریبی ۲۲۰۰ متر) که جنوب و شمال محوطه را به یکدیگر متصل می سازد، به شکل زیبنده ای سامان خواهد گرفت.

مسیر حدفاصل آرامگاه کوروش تا کاروانسرای مظفری ساماندهی می شود
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 180 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 22 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.