اطلاعات سفر معرفی تعدادی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری گرجستان - اطلاعات سفر

گرجستان کشور کوچکی است؛ اما با این وجود موقعیت جغرافیایی فوق العاده و زیبایی های طبیعی دارد که این کوچک بودن را جبران می کنند. در غربش جنگل نیمه استوایی درختان مرکبات قرار گرفته که تا دریای سیاه ادامه دارد و در شرقش تاکستان های بزرگ به جلگه بی درختی می رسند که مملو از صومعه خانه هایی با قدمت هزار سال است. همچنین، سه عدد از بلندترین کوههای اروپا در میان جاذبه های گردشگری معروف گرجستان قرار دارند. در این کوهها حیات وحش منطقه قفقاز به زیست می پردازد؛ جانورانی چون خرسها، عقابها و گرگها که با برخی از تماشایی ترین روستاهای کوهستانی منطقه و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری گرجستان همزیستی دارند. این کشور نه تنها محل تقاطع فرهنگهای مختلف است، بلکه غنی از چشم اندازهای خارق العاده و محبوب ترین دیدنی های گرجستان هست.

در مطلب جاذبه های گردشگری معروف گرجستان قصد داریم تا دیدنی ترین جاذبه های گردشگری گرجستان را به شما معرفی کنیم. پس، با ما همراه شوید.

زیباترین و رویایی ترین جاذبه های گردشگری گرجستان

موتسو Mutso یک شهر محصور است که روی سه صخره بلند در مرز بین گرجستان و چچن قرار دارد و در قرون وسطی به عنوان رسوخ ناپذیرترین سنگر گرجستان شمالی شناخته می شد. اما این شهر در قرن بیستم میلادی بدلیل کمبود آب و زوال امکانات زندگی به حالت متروک در آمد. در هزاره جدید تنها ۲۲ نفر خوسورتی در این منطقه زندگی می کنند. در نهایت، در سال ۲۰۱۴ بیش از یک میلیون دلار از طرف کمیته ملی حفظ میراث فرهنگی گرجستان برای این منطقه صرف شد تا از این حالت در بیاید. برج های باستانی این بخش از جاذبه های گردشگری معروف گرجستان بازسازی شدند، خانه ها مورد بازسازی قرار گرفتند و کابل های برق کشیده شدند و همه اینها طوری انجام گرفتند که ارزش تاریخی و قومی روستا حفظ شود.

امروزه موتسو Mutso آمادگی پذیرایی از گردشگران را دارد و کل جهان نظاره گر این اتفاق است. در سال ۲۰۱۹، موتسو Mutso برنده جایزه نوسترا در اروپا Europa Nostra Award شد؛ مطلوب ترین و رشک برانگیزترین جایزه مربوط به میراث فرهنگی در این قاره.

موتسو Mutso

اوشگولی Ushguli در ارتفاع ۲۱۰۰ متر یکی از مرتفع ترین نقاط دارای سکنه در اروپا بشمار می رود. این مورد از زیباترین جاذبه های گردشگری گرجستان در اعماق حیات وحش منطقه قفقاز Caucasus قرار دارد و در حدود هشت ماه از سال از برف پوشیده شده است. اوشگولی Ushguli بدلیل انزوا و موقعیت جغرافیایی دورافتاده اش توانسته است تا فرهنگ هزار ساله خود را که با اسب سواری بدون زین، آیین های زنده انگاری و زبان ۴۰۰۰ ساله خود شناخته می شود، حفظ نماید. در کل، نمیتوان به درستی قضاوت کرد کدام یک خیره کننده تر است: برج های مراقبت مستحکم اوشگولی Ushguli که همگی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته اند و برخی از آنها بیش از هزار سال قدمت دارند یا پس زمینه بسیار چشم نواز این شهر که در کنار یخچال طبیعی شخارا Shkhara قرار گرفت.

اوشگولی Ushguli

شهر سنگی واردزیا Vardzia، یک مجموعه غاری نه طبقه بوده که در دامنه کوههای منطقه سامتسخه-جاواختی Samtskhe-Javakheti قرار گرفت. این شهر از تعداد زیادی خانه های غار مانند و یک صومعه تشکیل شده که در دامنه های کوه اروشتی Erusheti و در سمت چپ ساحل رودخانه کورا Kura در ۳۰ کیلومتری آسپیندزا Aspindza قرار دارند. با وجود تاریخچه شگفت انگیز واردزیا Vardzia و زیبایی ناب این بخش از زیباترین جاذبه های گردشگری گرجستان، بیشتر گردشگران نمی توانند خودشان را به این شهر برسانند. دلیل آن هم مسیر پنج ساعته سرگیجه آور برای رسیدن به این شهر از تفلیس Tbilisi بوده که بنظر آنها سخت و ترسناک می رسد. اما آنها که شجاعت پیمودن این مسیر را دارند، پاداش فوق العاده ای را دریافت می کنند.

واردزیا Vardzia توسط پادشاه گیورگی سوم Giorgi III و در دوران طلایی گرجستان ساخته شد و آنقدر کامل بود که بطور کلی از هر چیزی بی نیاز بود. اما زلزله ای ویران کننده در قرن سیزدهم میلادی رخ داد که نقطه شروع نابودی واردزیا Vardzia بود و در سال ۱۵۷۸ آخرین ساکنان این شهر که عده ای راهب بودند، بدلیل هجوم عثمانی ها از واردزیا Vardzia فرار کردند و این شهر به یک شهر متروکه تبدیل شد. بازدیدکنندگان می توانند در مسیرهای این مجموعه شهری قدم بزنند تا به نیایشگاه های دارای نقاشی های دیواری جالب برسند و سپس، به محله هایی که مخصوص زندگی بوده اند و دارای درب های مخفی و پله های سنگی هستند، راه پیدا کنند. در بازدید از واردزیا Vardzia وقتی وارد کلیسای تعهد Church of the Assumption می شوید، حتما به بالا نگاه کنید تا تمثال ملکه تامار را ببینید.

واردزیا Vardzia

صومعه گلاتی Gelati Monastery یک صومعه ارتدکس گرجی واقع در کوتایسی Kutaisi بوده که از میراث جهانی یونسکو و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری گرجستان بشمار می آید. وقتی قدم به درون کلیسای جامع باکره Cathedral of the Virgin در صومعه گلاتی Gelati Monastery می گذارید، در دریایی از نقاشی های دیواری سبک بیزانس غرق خواهید شد. اینکه این آثار هنرمندانه اینگونه سالم مانده اند و خسارت بسیار بسیار کمی دیده اند، یک معجزه محسوب می شود، چرا که بیشتر نقاشی های دیواری در کلیساهای گرجستان توسط اشغالگران روس در قرن نوزدهم میلادی از بین رفته اند.

وقتی به این مورد از محبوب ترین دیدنی های گرجستان می رسید، حتما مهمترین و تاثیرگذارترین ویژگی آن را ببینید؛ آن هم یک اثر هنری دیواری شامل سه میلیون کاشی است که به قرن دوازدهم میلادی تعلق دارد و مریم باکره و فرزندش عیسی مسیح را به نمایش می گذارد.

صومعه گلاتی Gelati Monastery

کلیسای گرگتی ترینیتی Gergeti Trinity Church کلیسای بسیار مشهور گرجستان است که روی جلد بسیاری از مجله های سفر و کتاب های راهنمای سفر قرار گرفت. این کلیسا به لطف موقعیت فوق العاده اش بر روی یک تپه و در سایه کوه کازبک Mount Kazbek و زیبایی پس زمینه اش این محبوبیت و شهرت را کسب نموده است. اینکه روستاییان قرن چهاردهم میلادی چطور توانسته اند سنگهای آنچنان عظیم را از کوه بالا ببرند و این کلیسای چشم نواز را بسازند، مایه تعجب است؛ کلیسایی که بخاطر گنبد مخروطی شکل و برج ناقوسی که با گلسنگ های نارنجی رنگ پوشیده شد، جذاب و منحصر بفرد است. امروزه، چندین راهب با لباسهای سرتاسر سیاه در کلیسای گرگتی ترینیتی Gergeti Trinity Church زندگی می کنند.

اگر در حالیکه شلوارک و کلاه یا هر گونه لباس نامناسب دیگر پوشیده اید وارد این کلیسا شوید، این راهب ها عصبانی خواهند شد. پس، توصیه می کنیم لباس مناسب همراه داشته باشید.

کلیسای گرگتی ترینیتی Gergeti Trinity Church

اگر مقامات اتحاد جماهیر شوروی سابق قدرت انجام تخریب آنانوری Ananuri را داشتند، شما مجبور می شدید برای تماشای این بخش از جاذبه های گردشگری معروف گرجستان به زیر آب بروید و غواصی کنید. این مجموعه کلیسایی در فاصله ۴۰ مایلی از شمال شهر تفلیس واقع شده و ممکن بود توسط این مقامات زیر آب یک سد غرق شود. خوشبختانه، برج ساعت قرن دوازدهمی آنانوری Ananuri، بخش اصلی قلعه و دو کلیسای قرن هفدهمی آن با وجود گذشت زمانهای طولانی سالم و بدون هیچ خسارتی باقی مانده اند. توصیه می کنیم بعد از اینکه در بازدید از آنانوری Ananuri از کلیسای کنار دریاچه عکس انداختید، حدود ۱۵ مایل به سمت شمال جاده اصلی رانندگی کنید تا به رستوران پاساناری برسید و بهترین کوفته یا کینکالی گرجستان را در این رستوران بچشید.

آنانوری Ananuri

گوریا Guria یک منطقه کوچک روستایی در غرب گرجستان است که بخاطر مزارع چای، غذای خوش طعمی به نام خاچاپوری khachapuri (نان پنیری افسانه ای گرجستان که در حقیقت تکه نانی شبیه به قایق است که با پنیر آب شده چسبناک و تند سولگونی sulguni، زرده تخم مرغ و مقداری کره پر می شود)، کریمانچولی (موسیقی و آواز گرجستانی) و جاذبه های کوهستانی فوق العاده زیبا مانند گومیسمتا Gomismta شهرت دارد. گومیسمتا Gomismta نقطه جالبی است که چوپان ها گوسفندان خود را برای چریدن در تابستان به آنجا می برند.

این منطقه که از مناطق کوهستانی محبوبی مانند استپانتسمیندا Stepantsminda، برجومی Borjomi و مستیا بسیار فاصله دارد، بهشت گمشده ای است که در آن می توانید در میهمانخانه ای اتاق بگیرید و در کنار مردم محلی گرجستان که به تعطیلات آمده اند، روزهای خود را بگذرانید. کلبه های رنگارنگ چوپان ها و نمایش زیبای طبیعت کوهستان مهمترین جاذبه های گومیسمتا Gomismta هستند؛ اما مسجد روستا که در یک کانتینر نفت دوران شوروی سابق قرار گرفته، بسیار جالب است. در این مورد از محبوب ترین دیدنی های گرجستان هیچگونه آدرس یا نام خیابان وجود ندارد؛ بنابراین می بایست برای پیدا کردن هر نقطه ای از مردم روستا سوال کنید تا جهت مناسب را پیدا نمایید.

گومیسمتا Gomismta

برای رسیدن به دارتلو Dartlo نیاز به یک خودروی آفرود، یک راهنمای سفر گرجی زبان و حس ماجراجویی قوی نیازمند خواهید داشت. این منطقه بهشتی از برج های سنگی، دشتهای پوشیده شده از گلهای وحشی و خانه های قدیمی بسیار زیبا و جذاب است که بوی چوب سوخته شده در شومینه و غذای خانگی را می دهند. اگر به دارتلو Dartlo سفر کرده اید، حتما خاتبی (کلبه های سنگی) مردم توش Tush را که از آنها برای پرستش خدا و قربانی کردن حیوانات استفاده می کنند، ببینید. توشتی Tusheti مجموعه ای مملو از برج ها و کلیساهای قدیمی، روستاها و چشم اندازهای کوهستانی خارق العاده است با گلها و درختانی که برگهای آنها به نظر طلایی می آیند. توشتی Tusheti همچنین دارای مسیرهای کوهنوردی بیشماری است و مردم آن بخاطر میهمان نوازی و دست و دلبازی شهرت دارند.

دارتلو Dartlo

برای ردیابی کردن سرمنشا مجموعه صومعه خانه های داوید گارجا Davit Gareja که مجموعه بزرگی از صومعه خانه های دارای نقاشی های دیواری زیبا هستند و درون صخره های کوه گارجا Mount Gareja تراشیده شده اند، می بایست در زمان سفر کنید و به قرن ششم میلادی بروید؛ زمانیکه داوید مقدس یا همان سنت داوید St. David پروژه ساخته شدن این صومعه خانه ها را برای ایجاد محلی جهت سکونت و عبادت راهبان آغاز کرد. در این مجموعه تا زمان قرون وسطی جامعه ای روحانی در حدود ۶۰۰۰ راهب زندگی می کردند؛ تا اینکه توسط شاه عباس کبیر نابود شدند.

امروزه، تنها سه صومعه خانه در این بخش از محبوب ترین دیدنی های گرجستان باقی مانده و تعداد بسیار کمی راهب گرجستانی در آنها زندگی می کنند. غارهای صومعه خانه لاورا Lavra Monastery که بسیار زیبا هستند و در قرن ششم میلادی ساخته شده اند، در قلب این مجموعه قرار دارند و آرامگاه داوید David نیز در همین بخش واقع شد.

داوید گارجا David Gareja
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 119 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها