اطلاعات سفر معرفی شماری از زیباترین شگفتی های طبیعی ایران - اطلاعات سفر

ایران یکی از قدیمی ترین تمدن های روی کره زمین است؛ جایی که مسجدها با گنبدهای آبی، قصرهای زیبا و درخشان و آرامگاه های شاعران بسیار قدیمی، اسرار و جذابیت های دوران باستان را تداعی می کنند. اما خارج از همه اینها، مناطق طبیعی و وحشی ایران هستند که با اشکال خارق العاده زمین شناسی، جنگ های باستانی و زیبایی های طبیعی دیگر کشور را به جهانیان شناسانده اند. با ما در مقاله زیباترین شگفتی های طبیعی ایران همراه باشید تا سما را با تعدای از دیدنی ترین شگفتی های طبیعی ایران آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با بهترین شگفتی های طبیعی ایران برایتان جالب خواهد بود.

زیباترین نقاط طبیعی وحشی در ایران

باداب سورت، چشمه پلکانی تراورتنی بی نظیری بوده که در دامنه کوهستان واقع شده و پس از دماوند، به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. شکل های سنگ آهکی پله پله این جاذبه طبیعی تماشایی در طول هزاران سال و توسط جاری و خنک شدن آبی که از دو چشمه آب گرم معدنی سرچشمه می گیرد، خلق شده اند. چشمه های پلکانی تراورتنی در نقاط دیگر دنیا نیز دیده می شوند مانند چشمه ماموث Mammoth در پارک یلواستون و چشمه پاموک قلعه ترکیه.

رنگ آمیزی برجسته و رنگ های متفاوت بخش های مختلف چشمه باداب سورت بخاطر عنصر معدنی ویژه ای بوده که در آب های این چشمه موجود هستند. باداب سورت به عنوان دومین چشمه آب شور جهان شناخته می شود و نه تنها دارای چشم اندازهای رویایی است، بلکه یکی از چشمه های این مورد از دیدنی ترین شگفتی های طبیعی ایران بدلیل حجم بالای مواد معدنی، خاصیت شفابخش دارد.

باداب سورت

دماوند در فاصله ۶۵ کیلومتری از تهران واقع شده و همچون نمادی باشکوه با ارتفاع ۵۶۷۱ متر سر در میان ابرها فرو برده است؛ ارتفاعی که باعث می شود آن را به عنوان مرتفع ترین قله خاورمیانه بشناسند. این آتشفشان خاموش ۱٫۸ میلیون ساله در رشته کوه البرز واقع شده و آنچنان شکوه و خاصیت اسطوره ای دارد که در حماسه و شعرهای پارسی از آن به وفور نام برده می شود. کوهنوردان می توانند یکی از ۱۶ مسیر اصلی این کوه را بین دو تا پنج روز بپیمایند و ضمن پیمودن مسیر صخره ای، با بازدید از چشمه های آب گرم و تماشای پوشش گیاهی زیبا به قله برسند. کوه دماوند یکی از میراث ملی ایرانیان و میراث جهانی بشر بشمار می رود و تمامی ایرانیان به این مورد از زیباترین شگفتی های طبیعی ایران افتخار می کنند.

کوه دماوند

در استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، و خراسان جنوبی دشت لوت با شن های روان خود یک اثر هنری زنده بشمار می رود. بین ماه های ژوئن و اکتبر بادهای نیمه استوایی بر روی این دشت می وزند و شکل های خارق العاده بسیار زیبایی خلق می نمایند. همچنین، فرسایش بادها باعث خلق صخره ها با شکل های بسیار زیبایی شده است. پدیده مشابه این در سایر سیاره ها مانند مریخ نیز دیده شده و همین باعث می شود تا دشت لوت خاصیت فرازمینی داشته باشد. این دشت به عنوان اولین و تنها جاذبه طبیعی ایران که بطور منحصر بفرد و استثنایی دارای پروسه زمین شناسی در حال تغییر بوده، در فهرست میراث جهانی یونسکو برای بشریت قرار گرفته است. طبق گزارش ناسا، این مورد از بهترین شگفتی های طبیعی ایران یکی از گرمترین نقاط روی زمین بشمار می رود.

دشت لوت

دریاچه ارومیه بین استان های آذربایجان غربی و شرقی قرار دارد و در گذشته، یکی از بزرگترین دریاچه های آب شور در خاورمیانه بشمار می رفت. در طول ۴۵ سال گذشته و به علت کاهش بارش باران و اقدامات غیر مسئولانه کشاورزی و محیط زیستی، حجم این دریاچه باشکوه به یک دهم حجم اصلی آن کاهش یافته است؛ مسئله ای که اعتراض بسیاری از فعالان محیط زیست و اقدامات مختلف دولت را در برداشت. بخاطر بخار شدن بیش از اندازه آب و باقی ماندن یک عنصر معدنی خاص، رنگ این دریاچه به رنگ سرخ بسیار روشن گرایش پیدا کرد.

دریاچه ارومیه

تپه های سرسبزی که با نام ترکمن صحرا شناخته می شوند، محل زندگی ایرانی ترکمن های نیمه روستایی هستند. از نقاط قابل توجه این منطقه میتوان از قبرستان خالد نبی نام برد؛ قبرستانی که بخاطر شکل عجیب و جالب توجه آرامگاه ها و قبرهای خود شهرت دارد و از گنبد کاووس برجی که به قرن یازدهم تعلق دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته است. این برج به عنوان گواهی بر تبادل فرهنگی بین المللی شناخته می شود و نمونه ای برجسته از معماری ابتدایی اسلام است.

ترکمن صحرا

نوار ساحلی قشم در نزدیکی سواحل هرمز، روستاهای بندر و آرامگاه های باستانی قرار گرفته است. اهمیت جزیره قشم که بزرگترین جزیره خلیج فارس محسوب می شود، در این است که قدمت آن به دوره پیش از اسلام می رسد؛ زمانیکه یک مرکز تجاری و پایگاه جابجایی بین نقاط مختلف اطراف خلیج فارس بشمار می رفت و در نتیجه، بطور مداوم تحت حمله مستعمران قرار می گرفت. امروزه، بیشتر مردم این جزیره ماهیگیر، معدنکار و کشاورزان تولید کننده خرما و خربزه هستند. این مورد از زیباترین شگفتی های طبیعی ایران دارای غارهای نمکی، مانگروها، صخره های مرجانی، نقاط مخصوص تخم ریزی لاکپشت ها و جنگل های حراست.

قشم

شیراز تا ابد به عنوان محل تولد و آرامگاه محبوب ترین شاعر شعر پارسی یعنی حافظ شناخته می شود. اما در فاصله کمتر از یک ساعت از غرب این شهر، آبشار مارگون با ارتفاع ۶۰ متر جایگاه خود را تصاحب کرده است. نام این آبشار که در زبان فارسی مانند مار معنی می شود، به این علت به آن داده شد که آب به سبکی مارپیچ از صخره های این آبشار سرازیر شده است. این منطقه همچنین شامل پوشش گیاهی متنوع و حیات وحش پر تنوع از جمله عقاب ها، خرس ها، کفتارها و گرازها هست. دانشمندان هشدار داده اند که گردشگری بی حساب و کتاب و نامعقول باعث فرسایش این اکوسیستم ها شده و می بایست اقدامات محافظتی بیشتری برای حفاظت از این مورد از بهترین شگفتی های طبیعی ایران صورت گیرند.

آبشار مارگون در استان فارس

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 163 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 5 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها