اطلاعات سفر معرفی شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی گرجستان - اطلاعات سفر

گرجستان که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، کشوری غرق در رمز و راز است. گرجستان بین کوه های قفقاز در شمال، دریای سیاه در غرب و بیابان های جنوبی قرار دارد و با روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه هم مرز است. این کشور نه تنها محل تقاطع فرهنگ های مختلف هست، بلکه غنی از چشم اندازهای خارق العاده هم است. تا همین اواخر، بسیاری از گردشگران حتی جای دیدنی های معروف گرجستان روی نقشه جهان را نمی دانستند و برای پیدا کردنش روی نقشه در کشمکش بودند. حتی، گاهی نام این کشور را با نام ایالت آمریکایی هم نامش اشتباه می گرفتند. اما، گرجستان بتازگی بیشتر شناخته شده و به عنوان یک مقصد گردشگری عالی و متفاوت شهرت پیدا کرده است. در مطلب معروف ترین جاذبه های دیدنی گرجستان با ما همراه شوید تا شما را با زیباترین جاذبه های گردشگری گرجستان آشنا کنیم.

گرجستان

تفلیس Tbilisi شهری فوق العاده الهام بخش است؛ از بالکن های معلق در منطقه شهر قدیم تفلیس Tbilisi و حمام های گوگرد سبک پارسی با موزاییک های آبی تا بناهای منحصر بفرد با سبک معماری آرت نوو که در کنار بناهای شیشه ای مدرن قرار گرفته اند، همه این ویژگی ها باعث شده اند تا تفلیس شهری متفاوت و شگفت انگیز باشد. این شهر در کنار رودخانه متکواری Mtkvari River واقع و از سه طرف دیگر با کوه ها احاطه شده است. باستان شناسان اعتقاد دارند اولین نشانه های استقرار انسان ها در تفلیس به چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. موقعیت این شهر در مسیر جاده ابریشم Silk Road آن را به یک مرکز چند فرهنگی تبدیل کرد و این ویژگی را می توانید در تنوع قومی امروز این شهر و معماری فوق العاده زیبا و جالبش مشاهده کنید.

حمام های واقع در منطقه آبانوتوبانی Abanotubani به سبک پارسی هستند؛ با این تفاوت که آب گرم حمام بطور طبیعی از زیر زمین می جوشد. در حقیقت شهر تفلیس نام خود را از واژه قدیمی گرجستانی، «تْبیلی» به معنای گرم گرفت و آن هم بخاطر چشمه های آب گرم و گوگرد موجود در این شهر است. وقتی از منطقه آبانوتوبانی Abanotubani دور می شوید و به شهر قدیم وارد می شوید، کلیساهای گرجستانی و ارمنی قدیمی، مسجدهای مسلمانان و کنیسه های یهودیان و حتی ویرانه های شمالی ترین آتشگاه زرتشتی ها را می توانید ببینید. همین ویژگی های فوق العاده تفلیس Tbilisi را به یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی گرجستان تبدیل کرده اند.

تفلیس Tbilisi

روستای کوچک اوشگولی Ushguli بر بالای کوه های قفقاز و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا، مرتفع ترین محل زندگی دارای سکنه در اروپا بشمار می رود. اوشگولی Ushguli در دامنه کوه شخارا Mount Shkhara قرار دارد و مرتفع ترین نقطه گرجستان است. این روستا بخاطر برج های دفاعی قرون وسطایی که به همه خانه ها متصل هستند، شهرت دارد. این روستا در منطقه سوانتی Svaneti واقع شده و بخاطر فرهنگ منحصر بفردش که در گذشته به مدت طولانی از سایر بخش های کشور جدا بود، شناخته می شود. شهر کوچک مستیا در مسیر تبدیل شدن به مکانی مشابه با مراکز تفریحی سوئیس است؛ اما چیزی که به اوشگولی کمک کرد، مسیرهای سخت رفت و آمد به آن هستند که به حفظ خاصیت بی زمان بودن این روستا کمک کرده اند و باعث شهرت و محبوبیت بیشترش شده اند.

مردان جوان این روستا مسیرهای خاکی بین برج های آن را سوار بر اسب می پیمایند و از کنار حیوانات اهلی که در روستا پراکنده هستند، عبور می کنند. اوشگولی Ushguli و منطقه سوانتی Svaneti هر دو در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته اند و اهمیت فرهنگی بسیار بالایی در بین زیباترین جاذبه های گردشگری گرجستان دارند.

اوشگولی Ushguli

گرجستان جایگاه برخی از غیرمعمول ترین و عجیب ترین شهرهای غاری شکل در قاره اروپا است. این شهرهای جالب مهمترین دلیل هستند برای اینکه باید به گرجستان سفر کنید. قدیمی ترین این شهرها اوپلیستسیخه Uplistsikhe است؛ شهری باستانی که منظره آن به مناظری که از کره ماه دیده ایم شباهت دارد. سایر این شهرهای غاری شکل شامل داوید گارجا Davit Gareja و واردزیا Vardzia هستند. در زمانهای گذشته نزدیک به ۲۰۰۰ راهب در این بخش از دیدنی های معروف گرجستان زندگی می کردند.

شهرهای غاری اسرارآمیز

یکی از بهترین راه های شناختن یک کشور، شناخت غذاهای آن کشور است. این نکته بویژه در مورد گرجستان بسیار صدق می کند. در حقیقت، اگر به گرجستان سفر کرده باشید و سوپرا Supra را امتحان نکنید، این کشور را به درستی و بطور کامل نمی شناسید و همه چیزهایی که برای ارائه کردن دارد را تجربه نکرده اید. به ضیافت سنتی گرجستانی که بخشی از فرهنگ اجتماعی این کشور است، سوپرا Supra می گویند. پنیر محلی گرجستان خاچاپوری khachapuri نام دارد و مشهورترین نوعش متعلق به منطقه آجارستان Adjara است. خاچاپوری khachapuri در حقیقت تکه نانی شبیه به قایق بوده که با پنیر آب شده چسبناک و تند سولگونی sulguni، زرده تخم مرغ و مقداری کره پر می شود.

این خوراکی سنتی گرجستانی بنظر فوق العاده ناسالم و چرب می آید؛ اما بهرحال بسیار خوش طعم و لذیذ است. کوفته خینکالی Khinkhali نیز یک نوع خوراکی دیگر است که با گوشت و ادویه زیاد پر می شود و زمانیکه در حال پختن است، آب گوشت در داخل خمیر می ماند؛ بنابراین هنگامیکه شروع به خوردن می کنید، می بایست آب درون کوفته را همان ابتدا بخورید تا کوفته وا نرود. خوراکی های دیگر سالاد با تزئین گردو، خورشت لوبیای پخته شده با عطر گشنیز و کباب شیشلیک هستند که همگی در کنار هم یک سوپرا Supra را شکل می دهند.

سوپرا Supra

مناطق دورافتاده توشتی Tusheti و خوسورتی Khevsureti در کوه های قفقاز جایگاه روستاهای قرون وسطایی خارق العاده و جوامع کوچکی است که هنوز سنت های روستایی باستانی خود را حفظ کرده اند. جاده هایی که به این بخش از معروف ترین جاذبه های دیدنی گرجستان منتهی می شوند، آنقدر سخت و پرهیجان هستند که پیمودن آنها باعث ترشح آدرنالین خون مسافران می گردد. ویرانه های دژ موتسو Mutso و مجموعه مسکونی کم جمعیت شاتیلی Shatili در خوسورتی شبیه به مکان هایی در داستان های جی. آر. آر. تالکین، نویسنده و شاعر بریتانیایی هستند؛ داستانهایی مانند هابیت و ارباب حلقه ها. این مکانهای شگفت انگیز که در کوهستان ها واقع شده اند، آنچنان به چچن نزدیک هستند که می توانید نگهبان های مرزی را در حال قدم زدن بر لب مرز این دو کشور ببینید.

توشتی Tusheti مجموعه ای از جوامع کوچک و بخشی از زیباترین جاذبه های گردشگری گرجستان است؛ کمی تا قسمتی شبیه به شانگری لا Shangri La؛ مملو از برج ها و کلیساهای قدیمی، روستاها و چشم اندازهای کوهستانی خارق العاده با گل ها و درختانی که برگ های آنها به نظر طلایی می آیند. توشتی Tusheti دارای مسیرهای کوهنوردی بیشمار و چشم نواز بوده و مردم محلی بخاطر میهمان نوازی و دست و دلبازیشان شهرت دارند.

روستاهای دورافتاده کوهستانی

به بازدید از موزه عجیب جوزف استالین Joseph Stalin Museum بروید تا در مورد زندگی او بیشتر بدانید، از زادگاه او گوری Gori دیدن کنید و تجربه بازدید از سورئال ترین موزه اروپا را داشته باشید. در این موزه هیچ اشاره ای به تصفیه سیاسی جوزف استالین نشده و توضیح این قضیه بخشی از توری که در آن شرکت می کنید نیست؛ اما تعداد بسیار زیادی از تصاویر جوزف استالین موجود هستند؛ از جمله تصویر آن لحظه که در حال رای دادن به خودش است. همچنین، مجسمه های متعدد، ماسک مرگ، فرش های متعدد و نقاشی های دیواری از صورت این رهبر سابق، کابین قطار شخصی و مهمترین بخش موزه که خانه یک خوابه زمان بچگیش است و آن را در همان حالت گذشته حفظ کرده اند.

اغلب اوقات از این موزه به دلیل “تحریف تاریخ” و عمل کردن به عنوان “تبلیغات اتحاد جماهیر شوروی” انتقاد می شود. برنامه هایی برای تبدیل این موزه به موزه تهاجم روسیه در دست اقدام بود؛ اما فعلا تنها یک اتاق مخفی نزدیک به ورودی موزه این عنوان را به خود اختصاص داده است. توصیه می کنیم از این بخش از دیدنی های معروف گرجستان بازدید کنید، چرا که هویت جوزف استالین را به نمایش می گذارد و افتخارات و تبلیغات مرتبط با حکومت او را نشان می دهد؛ بنابراین بسیار عبرت آموز است.

سورئال ترین موزه اروپا

گرجستان در سال ۳۲۴ میلادی مسیحیت را به عنوان مذهب پذیرفت و شاید به همین دلیل، این کشور مملو از کلیساها و نیایشگاه های خارق العاده است. برای مثال کلیسای جامع سوتیخوولی Svetitskhoveli Cathedral یا کلیسای جامع باگراتی Bagrati Cathedral یا موقعیت عالی کلیسای واقع در منطقه کازبگی Kazbegi بر بالای تپه، همگی کلیساهای گرجستان تصویر بسیار زیبایی برای بازدیدکنندگان را ترسیم می کنند. منطقه کازبگی Kazbegi همچنین جایگاه یکی از بهترین و خارق العاده ترین مسیرهای ماراتن در جهان و یکی از دیدنی های معروف گرجستان بوده و به همین دلیل شهرت دارد.

کلیساهای زیبا و باستانی

وقتی به زیباترین جاذبه های گردشگری گرجستان سفر می کنید، ممکن است در ابتدا به نظرتان برسد که مردم این کشور کمی خشک و جدی هستند. برای مردم گرجستان میهمان بسیار مقدس است و اغلب بخاطر کمک کردن به میهمانان خود به هر کاری دست می زنند. دست و دلبازی و میهمان نوازی مردم گرجستان اغلب به شکل غذای بسیار زیاد و نوشیدنی های متعدد خود را نشان می دهد. آنطور که خود گرجستانی ها می گویند: گامارجوس! (به سلامتی!)

مردم مهربان و میهمان نواز گرجستان
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 142 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها