اطلاعات سفر وضعیت خانه نقاش شهیر ایرانی در خراسان رضوی - اطلاعات سفر

ایسنا/ این خبر پیرامون وضعیت خانه نقاش شهیر ایرانی در خراسان رضوی برای شما نگارش شده است.

خانه ای که بوی نقش و رنگ می دهد

منزل کمال الملک در روستای حسین آباد و در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شهر فیروزه قرار دارد. این بنا در سال ۸۲ ثبت فهرست آثار ملی شده است.

از دور که می آیی دیوارهای کاهگلی و درب چوبی این بنا تو را جلب می کند؛ دلت می خواهد بی پروا کلون در را بزنی و سرت را خم کنی و وارد حیاط شوی؛ تقریبا رو به روی درب ورودی یک حوض کوچک است از آن حوض هایی که تو را یاد قدیم می اندازد.

سمت راست یک ساختمان همکف است اینجا مطبخ خانه بوده؛ یک بخش مطبخ خانه تنوری خودنمایی می کند. تنوری که با گِل ساخته شده از همان تنورها که هیزم می ریختند و خمیر را به دیواره هایش می زدند تا بپزد. تنور را که می بینی بوی نان داغ تو را به گذشته می برد.

از مطبخ خانه بیرون می آیی؛ درست رو به روی ساختمانِ مطبخ خانه چند پله بالاتر ساختمانی است که روزی کمال الملک در آن می زیسته… از پله ها بالا می روی اتاق ها با ورودی های قوسی شکل به هم پیوند می خورند؛ اینجا بوی نقش و رنگ می دهد…

آن زمان که کمال الملک به این منطقه آمد؛ هنوز اینجا بخشی از نیشابور بود. او ۱۲سال آخر زندگی خود را در نیشابور گذراند؛ البته حالا این خانه که کمال الملک در آن زندگی می کرده در جغرافیای شهرستان فیروزه قرار دارد و چندین سال می شود که فیروزه از نیشابور جدا شده و به شهرستان ارتقا یافته است.

نوه دختر برادر کمال الملک درباره حضور این نقاش در روستای حسین آباد گفت: «کمال بعد از مشورت با دوستان با سالار معتمد گنجی در نیشابور آشنا می شود و به پیشنهاد سالار، روستای حسین آباد نیشابور را خریداری می کند و برای ساخت قلعه نیز هزینه و به نیشابور مهاجرت می کند.»

آری اینطور می شود که کمال الملک ساکن روستای حسین آباد شده و سالها در آن زندگی می کند، اما این خانه و یا بهتر است بگوییم قلعه بسیار بزرگتر و زیباتر از حال حاضر بود؛ چندی پیش وقتی با یکی دیگر از نوادگان دختر برادرِ کمال الملک صحبت می کردم و از او پرسیدم که آیا از بنای اصلی خانه کمال الملک چیزی به یاد دارد؛ این گونه پاسخ داد: “خیلی کوچک بودم، اما به یاد دارم که پنجره های ساختمان رو به غروب خورشید بود و به باغ بزرگ و مصفایی باز می شد که نهر آبی در جلوی آن جاری بود و حوضی زیبا با آجرهای آبی رنگ لعاب خورده دیده می شد؛ در طرف دیگر، حمامی به صورت زیر زمینی ساخته شده بود که ابتدا صاحب خانه و سپس کارگران از آن استفاده می کردند.”

اگرچه حالا از آن نهر و شکوه، چیز زیادی باقی نمانده، اما همین ساختمان و همین اثر به جا مانده نیز خود به اندازه کافی شکوهمند و زیباست؛ چراکه هنوز پس از سالهای سال همچنان بوی نقش و رنگ و هنر می دهد…

محمد غفاری معروف به کمال الملک در کاشان زاده شد. او در سال ۱۳۰۷ به حسین آباد نیشابور که حالا در جغرافیایی سیاسی شهرستان فیروزه قرار دارد، کوچ کرد. این خانه در دوره پهلوی اول ساخته شده و مشتمل بر حیاط مرکزی، ساختمان های یک طبقه شمالی و جنوبی و باغ وسیعی در ضلع جنوبی است؛ بنای سمت جنوبی محل کار و اقامت استاد کمال الملک بوده است.

وضعیت خانه نقاش شهیر ایرانی در خراسان رضوی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 5 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها