اطلاعات سفر کرونا نباید مانع پیگیری و درمان بیماران سرطانی شود - اطلاعات سفر

ایرنا/ دکتر آسیه سادات فتاحی معصوم افزود: در ایام بحران کرونا اگر افراد دچار علائم مشکوک به سرطان شوند باید بلافاصله با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش برای بررسیهای اولیه و معاینه پزشک به مراکز تخصصی سرطان مراجعه کنند و شرایط کرونایی نباید باعث عدم مراجعه آنان شود.

وی ادامه داد: اگر علائم خطر یا مشکوک سرطان مانند تغییر وزن ناگهانی، تغییر وضعیت گوارشی، اشکال بلع غذا، مشاهده خون در خلط یا محتویات گوارش یا هرگونه توده یا ضایعه جدید در پوست بافت نرم پستان مشاهده شود باید با پزشک مشورت کرد تا تشخیص احتمالی بیماری به دلیل محدودیت های ایجاد شده دچار تأخیر نشود.

فلوشیپ جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بسیاری از پزشکان و مراکز درمانی به دلیل همه گیری ویروس کرونا مشاوره تلفنی، مجازی یا از طریق سایت را فعال کرده اند و امکان درخواست اولیه برای مراجعان و اطلاع از نیاز به مراجعه یا عدم مراجعه به مراکز درمانی برایشان فراهم شده است که یک نمونه آن مرکز خود مراقبتی و آموزش به بیمار بیمارستان تخصصی بیماران سرطانی امید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

فتاحی افزود: درصورتی که تشخیص سرطان برای نخستین بار داده شد لازم است اقدامات درمانی مانند جراحی یا شیمی درمانی یا پرتو درمانی صورت پذیرد پزشک معالج ابتدا بررسیهای مقدماتی برای کووید ۱۹ را درخواست می کند و در صورت شک به وجود کرونا تست های تخصصی ویروسی یا تصویربرداری انجام شده و در صورت تأیید، بیماران مثبت کووید ۱۹ به مراکز معین کرونا اعزام می شوند تا پس از بهبودی کرونا، درمان سرطان را از سر گیرند.

وی ادامه داد: در صورتی که بیمار سرطانی برای درمان نیاز به بستری داشته باشد توصیه می شود که این کار را بدون تأخیر انجام دهد.

دانشیار گروه جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که اخیراً مطالعات نشان داده استفاده از ۲ تا ماسک و حتی ماسک پارچه ای روی ماسک ۳ لایه تا ۹۵ درصد از ورود ویروس به بدن جلوگیری می کند حتی اگر طرف مقابل ماسک نداشته باشد.

فتاحی افزود: توصیه می شود که در مراکز درمانی از ۲ ماسک استفاده شود ضمن این که شست و شوی دست یا ضدعفونی کردن آن با الکل را بعد از تماس با سطوحی چون میز، صندلی اتاق انتظار یا پزشک در مراکز درمانی نباید فراموش کرد.

دبیر انجمن علمی جراحان شاخه خراسان گفت: اگر بیمار برای معاینه به پزشک مراجعه و پزشک برای وی آزمایش یا عکس تجویز کرد از نزدیکان خود درخواست کند نتایج را برای پزشک ببرند یا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی آن را ارسال کند که تعداد دفعات مورد نیاز به حضور وی در مطب کاهش یابد.

فتاحی افزود: توصیه می شود حتی اگر بیمار مرحله حاد جراحی یا شیمی درمانی را پشت سر گذاشت از حضور در تجمعات و فضاهای شلوغ بپرهیزد چون کاهش ایمنی تا مدتی بعد از درمان های سرطان باقی است و شانس ابتلا به کووید این افراد بیشتر از افراد معمول است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 142 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها