اطلاعات سفر گردشگری مجازی جایگزینی برای سفر در روزهای کرونایی است - اطلاعات سفر

ایسنا/ براساس آخرین گزارشهای بدست آمده، گردشگری مجازی جایگزینی برای سفر در روزهای کرونایی است.

قضیه چیست؟

واقعیت مجازی یک بخش نوظهور در پیشرفت فناوری است که هدف از آن از میان برداشتن مرزهای بین دنیای واقعی و فضای مجازی است. واقعیت مجازی یک فناوری نوین است که کاربر به کمک آن در محیطی شبیه سازی شده با دنیای واقعی قرار می گیرد. در واقع، هنگامیکه کاربر عینک واقعیت مجازی را بر روی چشمان خود قرار می دهد، محیطی را مشاهده می کند که براساس موقعیت بدنش تغییر می کند، بنابراین ذهن انسان پس از مدتی حس می کند که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.

فضای مجازی رابطه ناگسستنی با فعالیت گردشگری دارد. امروزه استفاده از تکنیک های واقعیت مجازی در توسعه گردشگری، نگرش جدیدی را نسبت به این حوزه و بازدیدکننده مجازی به وجود آورده است. با بوجود آمدن این امکان فرد می تواند از مکان های مختلفی از قبیل موزه ها، مناظر طبیعی، زیارتگاه ها و آثار باستانی دور از دسترس بطور مجازی دیدار کند. حس شعف به عنوان شکلی از رضایت یکی از دلایل عمده برای استفاده افراد از دنیای سه بعدی در گردشگری محسوب می شود.

این موضوع جالب، مورد توجه گروهی از محققان کشور از دانشگاه پیام نور قرار گرفته تا آن را به شکل دقیق تری ارزیابی کنند. در این مطالعه، اثر گردشگری مجازی بر رفاه ذهنی بررسی شده است. در این پژوهش، اطلاعات موردنیاز برای تحلیل از طریق ۳۸۴ نفر از گردشگران اروپایی و به کمک شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک جمع آوری شده است.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که سهولت درک شده، سودمندی درک شده و لذت درک شده با گردشگری مجازی بر رضایت از زندگی، کیفیت زندگی، شادکامی و سلامت روان تأثیر مثبت و قابل توجهی دارند.

بر این اساس، مزایای گردشگری مجازی نظیر عدم محدودیت زمانی و مکانی، در دسترس بودن و ارزان بودن باعث شده است که گردشگران زیادی جذب این فناوری شوند و بدنبال آن، برای سفر واقعی نیز ترغیب گردند.

یزدان شیر محمدی، استادیار و پژوهشگر مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور تهران و دیگر همکارانش در این پژوهش می گویند: «پذیرش فناوری گردشگری مجازی بر رفاه ذهنی اثرگذار است، بنابراین برنامه ریزان، فعالان و سیاست گذاران صنعت گردشگری می بایست قابلیت های گردشگری مجازی را در نظر بگیرند، زیرا دنیای امروز بسیار متفاوت از دنیای گذشته شده و به تبع آن مفهوم رفاه ذهنی نیز اهمیت و معنای متفاوت از گذشته پیدا کرده است».

به گفته آنها، «بر این اساس و با توجه به محدودیت های مختلفی که ممکن است افراد در گردشگری واقعی با آن مواجه باشند، گردشگری مجازی این فرصت را برای افراد فراهم می کند که در منزل خود یا در هر مکانی که حضور دارند به گردشگری مجازی بپردازند و از مزایای آن من جمله رفاه ذهنی بهره بگیرند».

همچنین براساس اطلاعات ارائه شده در این مطالعه پژوهشی، گردشگری مجازی این فرصت را فراهم کرده است که برنامه ریزان و سیاست گذاران اجتماعی و گردشگری از قابلیت های این فناوری جدید استفاده کنند و از آن بتوانند در جهت توسعه گردشگری واقعی استفاده کنند، چراکه به گفته شیرمحمدی و همکارانش، «هزینه های گردشگری مجازی بسیار پایین بوده و قابل مقایسه با گردشگری واقعی نیست و از طرف دیگر گردشگری مجازی می تواند همان هیجانات و لذت سفر و تجربه واقعی را تا حد زیادی در بر داشته باشد و از این طریق، رضایت افراد از زندگی را افزایش داده و همچنین کیفیت زندگی، شادکامی و سلامت روان آنها را ارتقا بخشد».

گردشگری مجازی جایگزینی برای سفر در روزهای کرونایی است
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 162 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 5 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها