اطلاعات سفر بررسی روند بازسازی خانه میرزا سلیمان خان در دانشگاه سوره - اطلاعات سفر

ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بررسی روند بازسازی خانه میرزا سلیمان خان در دانشگاه سوره صورت گرفت.

داستان چیست؟

به همت دانشکده معماری و شهرسازی سوره و با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، وبیناری تحت عنوان “روند بازسازی خانه میرزا سلیمان خان اصفهان” با ارائه مهندس محمدمهدی کلانتری بصورت مجازی برگزار شد.

محمدمهدی کلانتری، مدرس دانشگاه سوره و دانشگاه معماری و هنر پارس تهران در ابتدای جلسه درباره عمارت میزرا سلیمان خان گفت: نام اصلی عمارت راه نجات است. عمارت میزرا سلیمان خان با نامهای دیگر عمارت قصر سلیمان و نام تجاری عمارت نمکدان شناخته شده است. موقعیت این عمارت در اصفهان، میدان نقش جهان، گذر پشت مطبخ است. مساحت زمین ۶۰۰ متر و در دوره پهلوی اول حدفاصل ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۴ شمسی ساخته شده است. سبک معماری عمارت؛ کوشک، برونگرا، نئوکلاسیک اروپایی و مصالح آن لاشه سنگ و شفته آهک، آجر و ملات گچ خشک و ملات گل و چوب است.

وی در ادامه افزود: عمارت میرزا سلیمان خان از ابتدای سال ساخت تا سال ۱۳۸۰ به صورت مسکونی بود و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۶ متروکه است و از پاییز ۱۳۹۶ تا تابستان ۱۳۹۷ مرمت و احیا شد. اکنون به مکان گردشگری شامل کافه، رستوران و گالری تبدیل شده است.

کلانتری موارد مهم در مرمت و احیای راه نجات را به شرح ذیل نام برد:

۱_حفظ اصالت بنا در سازه و نظام قضایی

۲_کمترین دخل و تصرف در پلان طبقات

۳_بازسازی پنجره های حذف شده در تعمیرات اشتباه گذشته و ایجاد نورگیری مناسب تر

۴_مرمت تیرهای چوبی در سقف بنا و جابه جایی با چوب های سالم

۵_مرمت کره چینی های درها و پنجره های بنا

۶_اتصال لوله به ناودان ها برای هدایت آب باران از پای دیوار به چاه وسط حیاط

۷_اندود کردن کامل تمام دیوارها با ملات گچ

۸_توجه به قابلیت های حیاط بزرگ بنا برای فضاسازی جهت استفاده رستوران و کافی شاپ

کلانتری درباره بافت دولت خانه صفوی شهر اصفهان در گذر تاریخ افزود: مقر حکومتی یا دولت خانه شهر اصفهان در عصر صفویه در حدفاصل میدان نقش جهان تا خیابان چهارباغ قرار داشته و شامل کاخ ها، عمارت ها، تالارها و باغ های بسیار باشکوهی بوده است. متأسفانه بسیاری از این بناها و باغ ها در گذر زمان و بخصوص در دوره قاجاریه به دستور مسعود میرزا، پسر ناصرالدین شاه نابود شد و امروزه تعدادی از آنها به صورت پراکنده در این بافت حفظ شده است. آثار حفظ شده از زمان صفویه در این بافت ارزشمند شامل کاخ عالی قاپو و مجموعه میدان نقش جهان، کاخ و باغ چهلستون، کاخ هشت بهشت و باغ بلبل، تالار اشرف و تالار تیموری هستند.

وی در آخر تصاویری از قبل و بعد مرمت عمارت میرزا سلیمان خان نشان داد و در انتهای وبینار، سوالات دانشجویان مطرح و به تمامی آنها پاسخ داده شد.

دوره آموزشی روند طراحی تا اجرا پروژه

جلسه چهارم از جلسات پنج گانه دوره آموزشی روند طراحی تا اجرا پروژه در دفاتر معماری با حضور میثم مزروعی، معمار، طراح و ناظر پروژه های معماری و ساختمانی به صورت مجازی برگزار شد.

مزروعی در این نشست گفت: تفاوت طرح های مختلف در این است که هرشخص ماحصل کار خود را برای رسیدن به نقطه عمل متفاوت می داند و پروژه های موفق وابسته به فرآیندی است که طی می شود.

وی همچنین ادامه داد: برای اجرایی شدن، باید پارامترهای پروژه را سنجید که آیا قابلیت اجرایی دارد؛ پروژهایی که در نهایت به مرحله انجام می رسند و تحویل کارفرما می شوند، به این خاطر است که یک معمار، نقطه ضعفی در آشنایی با اصول اجرایی دارد. کارفرما در این مرحله، از نقطه ضعف معمار استفاده و در این میان ادعای رد طرح می کند و آن را دستخوش تغییر و تحول قرار می دهد.

همچنین مزروعی تصریح کرد: اولین مورد در رشته معماری، ترسیم پلان است. آن مواردی که در کتب دانشگاهی در مورد پلان دیده می شود، مانند عرض رایج دیوارها، سقف وکاشی ها، کاملأ و بدون شک متفاوت است. زیرا باید متناسب با ابعاد طرح، تصمیم نهایی گرفته شود. همچنین در ساخت یک ساختمان باید گام اول را معمار بردارد و از مهندسان مرتبط مانند مهندس تأسیسات و مهندسان سازه کمک بگیرد و پیشنهادات خود را مطرح کند تا طرح به بهترین نحو اجرا شود.

وی خاطر نشان کرد: در بحث نما، پنجره بسیار حائز اهمیت است؛ باید نوع، شکل، مواد ساختمانی و نحوه قرارگیری در پلان مشخص تا در نتیجه توان تجسم پیدا شود و نیز در بحث طراحی جدا از نقوش منظم ومدون، همزمان باید به مواد ساختمانی توجه کرد زیرا هرگونه از آنها نیاز به زیرساختی متفاوت در اصول اجرایی دارد و معمار فقط نباید زیبایی کار را ببیند بلکه زیر بنا بسیار قابل اهمیت است. مزروعی گفت: در تمامی طرح های ساختمانی و تجاری از بحث تهویه، نور و تراس نباید غافل شد، زیرا برای کاربران به خصوص در متراژهای کم، امتیاز ویژه محسوب می شود.

بررسی روند بازسازی خانه میرزا سلیمان خان در دانشگاه سوره
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 180 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها