اطلاعات سفر تفاوت اقامت و مهاجرت قبرس شمالی و جنوبی - اطلاعات سفر

تا چند سال پیش قبرس یک کشور جزیره‌ای واحد در حوزه مدیترانه بود که بخش شمالی (ترک‌نشین) این جزیره با دخالت دولت ترکیه در سال ۱۹۷۴ خواهان جدایی از بخش جنوبی (یونانی تبار) آن شد و سرانجام بخش شمالی در سال ۱۹۸۳ تحت عنوان جمهوری ترک قبرس شمالی اعلام استقلال کرد.

بنابراین این دو کشور هنوز هم در محدوده یک جزیره و در کمترین فاصله جغرافیایی از یکدیگر قرار دارند با این تفاوت که قبرس شمالی توسط دولت ترکیه به رسمیت شناخته شده و مردم آن ترک هستند درحالی که قبرس جنوبی جزئی از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و مردم آن تبار یونانی هستند.

در هر حال ویژگی‌های مثبت قبرس شمالی و قبرس جنوبی سبب شده است که امروزه مهاجرت و درخواست اقامت در این دو کشور نرخ بالایی داشته باشد و درصد بسیاری از مهاجرین این دو کشور ایرانی هستند.

اگر شما هم به فکر مهاجرت هستید و در انتخاب بین کشور قبرس شمالی و جنوبی تردید دارید بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید چراکه قصد داریم مفصلا به مسئله مهاجرت و اقامت در قبرس شمالی و قبرس جنوبی ببپردازیم

 

تفاوت قبرس شمالی و جنوبی

همانطور که گفتیم قبرس شمالی تحت حمایت کشور ترکیه و دارای فرهنگ شرقی است و قبرس جنوبی جزء اتحادیه اروپا و تحت قوانین غربی می‌باشد بنابراین در مورد مهاجرت و اقامت بین این دو کشور تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد که در ادامه سعی کرده‌ایم به شکل موارد مقایسه‌ای، با زبان ساده این تفاوت‌ها را بیان کنیم.

 

  • مهاجرت به قبرس شمالی نیازی به اخذ ویزا ندارد و شما با ورود به این کشور اجازه اقامت ۹۰ روزه را دارید و در صورت تمایل به بیشتر ماندن در این کشور باید برای اخذ اقامت موقت و سپس دائم اقدام کنید.

این در حالی است که قبرس جنوبی جزء کشورهای شینگین محسوب شده و حتما برای ورود به آن ابتدا باید ویزای این کشور را اخذ کنید.

 

 

  • اخذ اقامت قبرس شمالی از روش اقامت کاری، تحصیلی و سرمایه‌گذاری انجام‌پذیر است اما روش‌های اخذ ویزا و اقامت قبرس جنوبی شامل فرزندآوری، ازدواج، سرمایه‌گذاری، اشتغال، تحصیل، پناهندگی، ویزای هنرمندان و افراد بسیار موفق است.

 

  • در مورد قوانین اقامتی، پیچیدگی شرایط اقامت و پروسه ادارای اخذ ویزا و اقامت، کشور قبرس شمالی شرایط راحت‌تر و همکاری و سازش بیشتری با مهاجرین خود دارد این در حالی است که قوانین اقامتی قبرس جنوبی برگرفته از قوانین اتحادیه اروپا و قطعا سخت‌گیری بیشتری دارد.

 

  • شرایط تمدید اقامت موقت در قبرس شمالی برای مهاجرین نسبت به قبرس جنوبی راحت‌تر است و حتی در صورت اقدام به اخذ اقامت دائم از طریق خرید ملک و سرمایه‌گذاری نیازی نیست که مهاجرین تا زمان اخذ اقامت پیوسته در قبرس شمالی حضور داشتا باشند و می‌توانند به کشورهای دیگر سفر کنند.

 

  • پس از اخذ اقامت دائم و دریافت پاسپورت قبرس شمالی شما تنها می‌توانید به هفت کشور دنیا بدون داشتن ویزا سفر کنید اما در صورت اقامت دائم قبرس جنوبی و اخذ پاسپورت این کشور می‌توانید بدون ویزا به ۱۷۶ کشور مختلف سفر کنید چراکه پاسپورت قبرس جنوبی دارای رتبه ۱۵ اعتبار جهانی است.

 

  • مهاجرت و اخذ اقامت قبرس جنوبی باتوجه به اروپایی بودن این کشور بطور کل از هزینه بالاتری در تمام جوانب برخوردار است اما هزینه مهاجرت، اقامت و زندگی در قبرس شمالی به شکل قابل توجهی پایین‌تر است.

 

در مجموع می‌توان ادعا داشت که از نظر کلی شرایط مهاجرت و اخذ اقامت قبرس شمالی بسیار راحت‌تر و انعطاف و سازش مراجع قانونی این کشور با مهاجرین خود بهتر است در حالی که سخت‌گیری دولت قبرس جنوبی و پیچیدگی قوانین اقامتی آن بیشتر است اما باید در نظر گرفت که با اخذ اقامت قبرس جنوبی شما پاسپورت یک کشور اروپایی را دریافت می‌کنید.

 

بیشتر بخوانید: قیمت ملک در قبرس شمالی

 

نحوه مهاجرت به قبرس شمالی و جنوبی

برای افرادی که تجربه مهاجرت به کشورهای خارجی را ندارند شاید اولین سوالی که پیش بیاید این است که برای مهاجرت به قبرس شمالی و جنوبی چگونه باید اقدام کرد و شرایط و روال ابتدایی مهاجرت به این دو کشور چیست و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

در قدم اول برای مهاجرت به کشور قبرس شمالی شما نیازی به اخذ ویزا ندارید بلکه با تهیه بلیط و مهاجرت به این کشور شما در بدو ورود به فرودگاه قبرس شمالی ویزای توریسیتی ۹۰ روزه دریافت می‌کنید و پس از گذشت این زمان در صورت تمایل باید برای تمدید ویزا و اخذ اقامت موقت این کشور از طریق مراجع قانونی اقدام کنید.

اما برای مهاجرت به قبرس جنوبی شما علاوه بر داشتن پاسپورت معتبر کشور خود باید از طریق کنسول‌گری قبرس جنوبی در کشور خود اقدام کرده و درخواست اخذ ویزا به یکی از روش‌های ذکر شده دهید و پس از بررسی مدارک و رزومه شما در صورت تایید از سمت کشور قبرس جنوبی ویزای شما صادر شده و پس از دریافت ویزا حق مهاجرت به این کشور را خواهید داشت.

 

 

مهاجرت و اقامت قبرس شمالی بهتر است یا قبرس جنوبی؟

سوال فوق یکی از متداول‌ترین سوالاتی است که برای اکثر افرادی که قصد مهاجرت بین این دو کشور را دارند پیش می‌آید و پاسخ این سوال هرگز در یک کلمه نمی‌گنجد چراکه از جوانب مختلف می‌توان مهاجرت و اقامت این دو کشور را مقایسه کرد و برای آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را مطرح کرد.

هردو کشور قبرس شمالی و جنوبی از نظر آب‌ و هوا و جاذبه‌های طبیعی تفاوت خاصی با یکدگیر ندارند چراکه در اصل در محدوده یک جزیره بوده بنابراین از این لحاظ هردو کشور بسیار زیبا و خوش آب و هوا هستند.

از نظر فرهنگ مردم بومی باید گفت که فرهنگ مردم قبرس شمالی فرهنگی شرقی و دارای نقاط فرهنگی مشترک بسیار با کشور ترکیه و حتی فرهنگ ما ایرانیان هستند و قطعا در این کشور احساس غربت کمتری خواهید داشت اما فرهنگ مردم قبرس جنوبی اروپایی و به زبان یونانی صحبت می‌کنند.

از نظر مالی نیز باید در نظر داشته باشید که باتوجه به اروپایی بودن قبرس جنوبی هزینه زندگی در این کشور در جوانب مختلف بسیار بیشتر از هزینه زندگی در قبرس شمالی است و زندگی در قبرس شمالی برای افرادی که تمکن مالی یا درآمد چندانی ندارند بسیار راحت‌تر خواهد بود.

هزینه مهاجرت و اقامت به قبرس شمالی و جنوبی

بدون شک یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که به فکر مهاجرت هستند هزینه مهاجرت و اقامت است و بین دو کشور قبرس شمالی و قبرس جنوبی هزینه مهاجرت و زندگی روزمره در قبرس شمالی پایین‌تر است.

از طرفی حداقل هزینه لازم جهت اخذ اقامت قبرس شمالی از طریق تحصیل، سرمایه‌گذاری و یا شروع کسب‌وکار نسبت به حداقل هزینه لازم در قبرس جنوبی کمتر است و از این نظر نیز دریافت پاسپورت قبرس شمالی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است.

البته باید در نظر داشته باشید که شما در قبرس جنوبی در مقابل هزینه‌های جاری از امکانات رفاهی یک کشور اروپایی بهره‌مند هستید اما در صورت توافق قبرس شمالی و جنوبی افرادی که اقامت قبرس شمالی را اخذ کرده‌اند از همه نظر سود قبال توجهی خواهند برد.

 

منابع:

cyprussky.com

wikipedia.org

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 130 views بار دسته بندی : رپرتاژ آگهی تاريخ : 7 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.