اطلاعات سفر مرمت مدرسه تاریخی ایرانشهر در یزد شروع شد - اطلاعات سفر

ایلنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، مرمت مدرسه تاریخی ایرانشهر در یزد شروع شد.

قضیه چیست؟

محمدرضا فلاحتی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد از آغاز مرمت دبیرستان تاریخی ایرانشهر خبر داد. او با اعلام این خبر گفت: دبیرستان ایرانشهر نخستین دبیرستانی است که در یزد تأسیس شد و قدمت بنای آن به دوران پهلوی مربوط می شود.

او با اشاره به اینکه مصالح اصلی به کار رفته در ساخت این بنا آجر، گچ، آهک، کاشی و کاهگل است، در خصوص ویژگی های معماری آن گفت: طرح دبیرستان ایرانشهر کاری از یک معمار فرانسوی بوده و فرم کلی این بنا به شکل u است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد ادامه داد: دیوارهای این بنا با آجر چیده و نماسازی شده و در نمای آن بیش از ۱۱هزار متر کاشی رنگی لعاب دار به کار رفته است.

او بیان کرد: پنجره های باریک و بلند در نمای بنا و قوس های استوانی در سر در ورودی سالن اجتماعات آن، از ویژگی های خاص معماری این بنا است. قوس های تخم مرغی مشخصه معماری عصر ساسانی و قوس های خیزدار ویژگی عصر صفوی بوده که این دو نوع سبک قوس و طاق بندی در دبیرستان ایرانشهر مشهود است.

فلاحتی مهمترین اقدامات مرمتی در این بنای باارزش را جمع آوری لایه های فرسوده پشت بام، اندود کاه گل، آجرفرش و مرمت ناودان های پشت بام، جمع آوری موزاییک و بتن کف حیاط، شفته ریزی و کف سازی حیاط و بندکشی سطوح آجری عنوان کرد.

مرمت مدرسه تاریخی ایرانشهر در یزد شروع شد
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 90 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها