اطلاعات سفر پایگاه دائمی پژوهشی شهر استخر راه اندازی شد - اطلاعات سفر

ایسنا/ براساس سخنان مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، پایگاه دائمی پژوهشی شهر استخر راه اندازی شد.

قضیه چیست؟

حمید فدایی با بیان اینکه شهر استخر از بزرگترین و مهمترین محوطه های تاریخی ایران و استان فارس بشمار می رود، گفت: بدلیل اینکه بخشی از رویدادهای دوران پس از هخامنشی و پس از از بین رفتن شهر پارسه را میتوان در این محوطه جستجو و دنبال کرد راه اندازی این پایگاه در این مجموعه را پر اهمیت خواند.

فدایی گفت: با توجه به وجود آثار متعدد از دوره های بعد از هخامنشی به صورت ممتد تا دوره های متاخر اسلامی در شهر استخر و نیز کاوش آثار مستند که نشان دهنده سکونت در هزاره ۴ و ۵ قبل از میلاد در این محوطه است، ضرورت و اهمیت حفاظت، نگهداری و مستند نگاری در این محوطه را ضروری کرده است.

وی با اشاره به وسعت ۷۰ هکتاری محوطه تاریخی استخر، افزود: مستند نگاری شامل تهیه نقشه های توپوگرافی این منطقه و مستند نگاری آثار کاوش شده و آثار سنگی موجود با استفاده از فناوری های نوین مثل اسکنرهای نوری و اسکن لیزرها از شاخص ترین فعالیت های در حال انجام در این محوطه است.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید همچنین ساماندهی و احیای مسیر بازدید، برای دسترسی به آثار موجود و نور پردازی و مانیتورینگ در شب و مرمت آثار سنگی شاخص در این مجموعه را از دیگر فعالیت های حفاظتی و مرمتی در این محوطه ذکر کرد.

کارشناس باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: استخر در لغت به معنای انبار آب یا شهر شاه است و اولین بار این نام در متون پهلوی به نام شهرستان های ایران شهر و نیز در کتیبه ای در کاخ تچر تخت جمشید حک شده است.

فضل الله حبیبی خاطرنشان کرد: رشد و شکوفایی شهر استخد مربوط به دوره قبل از ساسانی و فرا هخامنشی است و براساس احتمالات مرکزیت پارس را در آن دوران داشته است.

وی به جرز سنگی و قلمه ستون با سرستون گاو که تنها آثار شاخص و بازمانده در محوطه هست اشاره و اضافه کرد: به اعتقاد برخی مورخان این دو اثر مربوط به قدیمی ترین مسجد ایران است و متعلق به دوره فراهخامنشی است.

این باستان شناس گفت: این دو اثر تنها بخش باقیمانده از شبستان ۴۹۰۰ متر مربعی مسجدی بوده که بالغ بر ۱۲۸ ستون داشته است.

وی افزود: براساس کاوش های انجام شده در بازه زمانی ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ توسط هرتسفلد و اشمیت در شمال و شمال غربی محوطه و آثار سنگی و سفالی بدست آمده در این محوطه، دوره ساسانی دوران شکوفایی شهر استخر بوده که تا دوره های اسلامی ادامه داشته است.

کارشناس باستان شناسی پایگاه جهانی تخت جمشید همچنین گفت: براساس همان مستندات، شهر استخر بخش عامه نشین دوران هخامنشی بوده است.

پایگاه دائمی پژوهشی شهر استخر راه اندازی شد
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 126 views بار دسته بندی : خبر تاريخ : 4 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها