اطلاعات سفر قوانین ازدواج ایرانیان با اتباع خارجی - اطلاعات سفر

بر اساس آمار رسمی ازدواج مرد و یا زن ایرانی با اتباع خارجی در ایران سالانه روند صعودی دارد ، بخش کثیری از این آمار را استان های مرزی کشور به خود اختصاص داده اند از این رو واجب است که شرایط قانونی ثبت ازدواج شهروندان ایرانی با اتباع بیگانه مورد بررسی همه جانبه قرار گیرد. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر قصد دارد در این مقاله قوانین ازدواج ایرانیان با اتباع خارجی را به صورت کامل برای شما بررسی نماید. همچنین شما نیز می توانید با شماره ۰۹۱۲۴۷۲۶۶۴۱ تماس گرفته و سوالات خود را پیرامون ازدواج ایرانیان با اتباع خارجی پرسیده و از مشاوره رایگان با بهترین وکیل تهران بهره مند شوید.

قانون ازدواج با اتباع خارجی

در قانون مدنی کشور ما نسبت به قانون ازدواج با اتباع خارجی سخت گیری بیشتری شده است ، ما در ماده ۱۰۶۰ این قانون در این باره می خوانیم که ازدواج زن ایرانی با تبع خارجی در مواردی هم که مانع قانونی ندارد موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است اما باید ابتدا ببینیم منع قانونی که در این ماده قانونگذار بیان می دارد چیست؟ با توجه به شرایط عمومی قرارداد ها برای صحت عقد ازدواج نیز باید قصد و رضای طرفین احراز شود و همچنین موانع شرعی مثل قرابت و خویشاوندی وجود نداشته باشد.

همینطور باید مرد بیگانه از طرق قانونی به کشور وارد شده باشد. اما یکی از شرایط اصلی تساوی مذهبی بین زن ایرانی و مرد بیگانه است و همانطور که می دانیم بر اساس قوانین وفقهی و اسلامی ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان به طور کل ممنوع است، با همین نگاه وفقهی ماده ۱۰۵۹ قانون مدنی عنوان کرده است که : (نکاح مسلمه با غیر مسلم جایز نیست )

بر همین اساس چنانچه مرد غیر مسلمانی قصد ازدواج با زن ایرانی مسلمان را داشته باشد باید نسبت به اخذ گواهی تشرف به اسلام از یکی از مراکز اسلامی یا مراجع تقلید در داخل یا خارج کشور اقدام کند.

مراحل درخواست ثبت قانونی ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی:

آیین نامه زناشویی بانوان ایرانی رعایت یک سری شرایط خاص قانونی را برای ثبت ازدواج زن ایرانی و مرد بیگانه در نظر گرفته است که گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در ادامه به بررسی این شرایط خاص امور حقوقی ایرانیان خارج از کشورپرداخته و آن را برای شما شرح می دهد:

۱-  درخواست طرفین مبنی بر تقاضای صدور پروانه اجازه زناشویی

۲-  گواهی مشخص کننده وضعیت تاهل یا تجرد مرد صادره از مراجع رسمی محلی یا ماموران کنسولی و سیاسی کشور متبوع

۳-  گواهی عدم سو پیشینه و محکومیت کیفری از مراجع رسمی کشور متبوع مرد همچنین در صورتیکه که مرد مقیم ایران بوده اخذ گواهی سوپیشینه از مراجع ایران الزامی است.

۴-  گواهی توانایی مالی مرد از مراجع کشور متبوع به همراه تعهدنامه رسمی مرد در خصوص پرداخت نفقه زن و اولاد.

در خصوص اخذ گواهی تجویز ثبت ازدواج این نکته قابل توجه است که مرجع صالح به صدور این گواهی وزارت کشور است . بنابراین زوجین درخواست کتبی خود مبنی بر تجویز ثبت نکاح را باید به این وزارت خانه تحویل دهند.

این گواهی پروانه صدور زناشویی نام دارد که بدون وجود آن دفترخانه اسناد رسمی هیچ حقی در ثبت ازدواج یک زن ایرانی با مرد تبعه خارجی را نخواهد داشت.

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این قسمت به نکات حائز اهمیتی اشاره می کند:

ازدواج اتباع ايرانى با اتباع افغانى داراى كارت آبى رنگ به صورت كامل ممنوع می باشد.

ازدواج اتباع ايرانى با اتباع عراقى داراى كارت سبز بعد از انجام مراحل مندرج در دستورالعمل شماره‎/۵۲۶۸م پ مورخه ۷۰‎/۶‎/۲۳ ارسالى به تمامی استانداري ها بلامانع می باشد.

مطابق با دستورالعمل ذکر شده در بالا رسيدگى به درخواست هاى ثبت ازدواج تا صدور پروانه بر عهده استانداري ها می باشد.

 

ازدواج مردان ایرانی با اتباع خارجی:

یک مرد ایرانی برای ازدواج با اتباع خارجی نیاز به دریافت اجازه کتبی از وزارت کشور ندارد و طبق وفقه و قانون ایران مرد ایرانی مسلمان می تواند با هر زن مسلمان یا غیر مسلمان اهل کتاب ازدواج موقت برقرار کند اما ازدواج دائم با زن غیر مسلمان برای مرد مسلمان ایرانی ممنوع می باشد.

بنابراین وحدت دین بین مرد و زن خارجی شاید تنها شرایط ثبت ازدواج برای آنها باشد، اما مراحل ثبت ازدواج آنان باید از طریق بخش امور اتباع خارجی نیروی انتظامی انجام شود .

طبق قانون ایران به استناد بند ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی به زوجه تابعیت ایرانی اعطا می گردد و اولاد حاصل از این ازدواج ایرانی شناخته می شود.

 

مراحل و مدارک لازم برای ازدواج مرد ایرانی با اتباع خارجی

۱-  درخواست نامه ثبت ازدواج که توسط زن و مرد تکمیل شده است.
۲-  اصل شناسنامه عکس دار زن و مرد.
۳-  اصل گذرنامه معتبر خارجی زن و مرد.
۴-  معرفی نامه از اداره کل امور اتباع ناجا، امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور یا واحدهای مربوطه تابعه آن ها در شهرستان ها به انضمام دو قطعه عکس تائید شده توسط مرجع معرفی کننده.
۵-  گلاسه آثار انگشتان.
۶-  اصل گواهی بهداشتی زن و مرد مبنی بر داشتن سلامت کامل و نبود هرگونه بیماری واگیردار و مانع از ازدواج که شامل ایدز، هپاتیت، بیماری های مقاربتی، اعتیاد و تالاسمی می باشد.
۷-  اصل شناسنامه مرد که واقعه ازدواج در صفحه مخصوص آن در شناسنامه توسط دفترخانه اسناد رسمی ثبت شده باشد.
۸-  درصورتی که زن غیر مسلمان باشد، گواهی تشرف زن به دین اسلام واجب است.
۹-  اصل سند ازدواج زن و مرد.
۱۰-  اصل گواهی ازدواج محلی طرفین، صادره مقامات ذی صلاح کشور متوقف فیه.
۱۱-  پرداخت هزینه مطابق تعرفه کنسولی.
۱۲-  اصل گواهی تولد زن و مرد.
۱۳-  سه قطعه عکس مرد و شش قطعه عکس زن.

 

شرایط فرزندان حاصل از ازدواج فرد ایرانی با اتباع خارجی

با توجه به قوانین جمهوری اسلامی ایران تابعیت فرزندان زنی که پدرشان ایرانی می باشد، ایرانی خواهد بود و تابعیت مادر در تابعیت گرفتن فرزند اهمیتی نخواهد داشت. اما فرزندان متولد شده از مادر ایرانی و پدر خارجی، تابعیت ایرانی نخواهند داشت و برای این فرزندان حقوق شهروندی خاص و قانون های سختی مطرح خواهد شد.

مطابق قانون مدنی فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی که در ایران به دنیا بیایند می‌توانند بعد از سن ۱۸ سال تمام تابعیت ایرانی را درخواست کنند.

مدارک لازم برای دریافت شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج فرد ایرانی با اتباع خارجی

۱.  گرفتن گواهینامه متولد شدن نوزاد در ایران
۲. ارائه اصل شناسنامه معتبر ایرانی همسر
۳. مدارک تولد نوزاد شامل تعیین جنسیت او و نام خانوادگی پدر و مادر
۴. نسخه کامل از گذرنامه

 

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله تمامی قوانین مربوط به ازدواج ایرانیان با اتباع خارجی را بررسی و به توضیح کامل آنها پرداخت. در صورتی که شما نیاز به مشاوره حضوری در خصوص قوانین ازدواج با اتباع خارجی با وکیل مجرب و متخصص در این زمینه دارید می توانید پس از هماهنگی به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک ۴۷۵، طبقه پنجم، واحد ۵۷ مراجعه فرمایید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 174 views بار دسته بندی : جالب انگیز تاريخ : 3 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.