اطلاعات سفر آرامگاه آتاتورک در آنکارا؛ یکی از مهمترین چهره های تاریخ ترکیه - اطلاعات سفر

آرامگاه آتاتورک در آنکارا یکی از قابل توجه ترین و مهمترین نمونه های معماری مدرن بشمار می رود. این مجموعه توسط معمار ترک، امیل اونات Emil Onat طراحی و بین سالهای ۱۹۴۴ و ۱۹۵۳ ساخته شد تا به عنوان آرامگاه ابدی مصطفی کمال آتاتورک، موسس و اولین رئیس جمهور ترکیه مورد استفاده قرار بگیرد. قبل از اینکه ساخت معماری آرامگاه آتاتورک به پایان برسد، بقایای جسدش در موزه قوم نگاری آنکارا Ankara’s Ethnographic Museum نگهداری می شدند. براساس مقاله آرامگاه آتاتورک کجاست باید بدانید که در روز دهم نوامبر سال ۱۹۵۳ بقایای این مرد بزرگ به این مجموعه آورده شدند تا مراسم بزرگداشت پانزدهمین سالگرد مرگ او انجام گیرد.

مجموعه آرامگاه آتاتورک بسیار عظیم است، پلکانی بسیار بزرگ دارد که با عنوان مسیر غرور و افتخار Path of Honor شناخته می شود و تندیس شیرها اطرافش را در بر گرفته اند. این پلکان به سالن غرور و افتخار Court of Honor که مقبره آتاتورک و موزه مربوط به زندگی آتاتورک در آن قرار دارند، منتهی می شود. آنیت کابیر Anitkabir به معنی قبر یادمانی بوده و تصویرش در اسکناس های ترکیه دیده می شود. برای کسانی که به شهر آنکارا سفر می کنند، این مجموعه سمبل مهمی است که به افتخار آتاتورک و تولد حکومت جمهوری در ترکیه ساخته شد. در این نوشتار به بازدید از آرامگاه آتاتورک بزرگ می رویم و ویژگی های این مکان استثنایی را به شما معرفی می کنیم.

آرامگاه آتاتورک بزرگ

وقتی وارد مجموعه آنیت کبیر Anitkabir می شوید، پلکانی در مسیر شما قرار می گیرد که راه ورودی به آرامگاه آتاتورک در آنکارا است؛ پهنه عظیمی متشکل از ۳۳ پله که جنس آنها از سنگهای آتشفشانی کاپادوکیه Cappadocia بوده و به فاصله بین برج های دوقلوی آزادی Liberation و استقلال Independence منتهی می شوند. در هر دو طرف این مسیر پهن با عرض ۳۰ متر در معماری آرامگاه آتاتورک، تندیس گروهی متشکل از سه زن و سه مرد قرار گرفته که تبدیل ترکیه از سیستم سنتی دوره عثمانی به سیستم مدرن جمهوریت در زمان آتاتورک را به نمایش می گذارند. در انتهایی ترین قسمت بلوار هم ورودی محوطه این مجموعه توسط دو برج دیگر که سمبل ارتش ترکیه و دفاع از حقوق ملت هستند، تکمیل می شود.

محوطه روباز این مجموعه دارای سایه گذر بوده و برج هایی در هر گوشه آن واقع شده اند که سمبل صلح، پیروزی، انقلاب و جمهوری هستند. سالن واقع شده در قسمت شرقی محوطه روباز محل، موزه آتاتورک Atatürk Museum است و در آن می توانید مجموعه جالبی از یادگاری و یادبودهای این شخص بزرگ از جمله بسیاری از لوازم شخصی او را ببینید. نمایشگاه های این موزه شامل پوشاک، مبلمان و کلکسیون کتابهای کتابخانه آتاتورک نیز هستند. ساختمان واقع در بخش جنوبی آرامگاه آتاتورک در آنکارا نیز مقبره دومین رئیس جمهور ترکیه، عصمت اینونو بوده که اهمیت تاریخی در سیر تحولات جمهوری ترکیه داشت.

دید کلی بر این مجموعه

بخش اصلی آرامگاه در قسمت شمالی محوطه، یک نمونه درخشان معماری بوده که با مخالفت آتاتورک با تزئینات و شکوه دوره عثمانی مطابقت دارد. حس مدرن بودن این بنا با ظاهر سنتی و تاریخی بیشتر جاذبه های گردشگری ترکیه که گردشگران اغلب از آنها بازدید می کنند، بطور مستقیم در تضاد است و همین می تواند گواه محکمی بر مسیر درخشان مدرنیزاسیون انجام گرفته توسط آتاتورک باشد. این بنا با ۵۵ متر عرض و ۲۱ متر ارتفاع که می بایست بعد از پیمودن ۳۳ پله خود را به آن برسانید، در محوطه باز مجموعه می درخشد. اندازه بزرگ این مجموعه باعث شده تا وجود تزئینات متفرقه در آن غیر ضروری به نظر برسد.

در دو طرف تراس این مجموعه، نقش برجسته هایی قرار داده شده اند که صحنه هایی از جنگ استقلال ترکیه را به تصویر می کشند؛ در حالیکه شعله های ابدی بر فراز آنها می سوزند. کتیبه هایی در ورودی آرامگاه قرار دارند. براساس مقاله آرامگاه آتاتورک کجاست باید بدانید که در کتیبه سمت راست، بخش هایی از سخنرانی مشهور آتاتورک که در دهمین سالروز تاسیس جمهوریت اجرا گشت، نقش بسته و در کتیبه سمت چپ، پند و نصیحت آتاتورک که خطاب به جوانان ترکیه ایراد شد، نقش گرفته است.

بنایی دیدنی

در قسمت پشتی و در درون سالن آرامگاه آتاتورک، پیکر موسس جمهوریت در ترکیه یعنی آتاتورک بزرگ در مقبره ای مرمرین که ۴۰ تن وزن دارد، نهاده شده است؛ مقبره ای باشکوه که در شان یکی از مهمترین چهره های سیاسی اجتماعی تاریخ ترکیه است.

مقبره سنگی

تور آنکارا: تور اختصاصی آنکارا هر سه جاذبه گردشگری تماشایی شهر آنکارا را در چهار ساعت به شما نشان می دهد و به گردشگرانی که زمان زیادی برای بازدید از این شهر ندارند، این امکان را می دهد که کمی گشت و گذار داشته باشند و از وقت خود بهترین استفاده را ببرند. براساس مقاله آرامگاه آتاتورک کجاست باید بدانید که این تور علاوه بر بازدید از معماری آرامگاه آتاتورک، شامل بازدید از شهر قدیم آنکارا و بازدید از موزه تمدن آناتولی Museum of Anatolian Civilizations هست.

رسیدن به آرامگاه: اگر به تنهایی یا بدون وسیله نقلیه قصد بازدید از معماری آرامگاه آتاتورک را دارید، نزدیکترین ایستگاه مترو به این مجموعه، ایستگاه آنادولو Anadolu هست. اگر از پیاده روی در سربالایی خوشتان نمی آید، تاکسی های رایگان آرامگاه نیز بطور مداوم بین دروازه ورودی مجموعه و شروع مسیر غرور و افتخار Path of Honor در رفت و آمد هستند. براساس مقاله آرامگاه آتاتورک کجاست باید بدانید که وقتی در سالن غرور و افتخار Court of Honor در آرامگاه هستید، می توانید چشم اندازهای پانورامایی عالی از آنکارا را تماشا کنید و به تحسین این شهر بزرگ بپردازید.

نکته ها و تورها برای داشتن بهترین بازدید
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 237 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 5 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها