اطلاعات سفر مسجد جامع ارومیه متشکل از نقوش دلفریب و روح نواز اسلامی است - اطلاعات سفر

خبرگزاری تسنیم/ براساس آخرین اخبار واصله، مسجد جامع ارومیه متشکل از نقوش دلفریب و روح نواز اسلامی است.

مسجد جامع ارومیه بعد از گذشت قرن ها از احداث آن هنوز هم محلی برای راز و نیاز بندگان مسلمان با ایزد یکتا و محیطی بسیار زیبا برای بازدید گردشگران است. مسجد جامع ارومیه در مجاورت بازار ارومیه و در نزدیکی مسجد اعظم ارومیه قرار دارد. این بنا در محله قدیمی و تجاری قرار داشته که بعدا بر اثر نوسازی شهر ترکیب بافتهای مجاور آن تا حدی دستخوش تغییر و تحول شده است.

تاریخچه بنا

بنابر روایاتی محل مسجد قبلا جایگاه معبدی از دوره ساسانی بوده که بعدها تبدیل به مسجد شد ولی تاکنون در این خصوص هیچگونه کاوش عملی صورت نگرفته است. ابوعبدالله محمد بن احمد مقدسی در قرن چهارم هجری در “احسن التقاسیم فی معرفته الاقالیم” می نویسد: “ارومیه زیباست و دژی آباد دارد، جامعش در میان بزازان است باور و نهری دارد”.

مشخصات بنا

این مسجد شامل مجموعه فضاهایی است که در دوره های مختلف پیرامون صحن مسجد شکل گرفته اند. مجموعه آثار پیرامون صحن به شرح زیر است:

شبستان

شبستان گنبددار قدیمی یا گنبدخانه که هسته اولیه بنا را تشکیل می دهد و به احتمال قریب به یقین و با مقایسه آن با نمونه های مشابه قدمت آن به دوره سلجوقی می رسد. این شبستان پلانی مربع شکل به اضلاع ۶ در ۱۰ متر دارد که با گوشه سازی هایی به فرم فیلپوش و تبدیل پلان چهار ضلعی به هشت و شانزده، گنبد آجری به ارتفاع داخلی ۱۶٫۵ متر بر آن استوار شد. آنچه که از ویژگی های معماری سلجوقی در این بنا بارز به نظر می رسد، تبعیت از الگوی پلان چهار طاقی، توجه به استحکام بنا و استفاده از مصالح مقاوم در ساخت بناست.

چهل ستون

در ضلع غربی گنبد خانه شبستان چهل ستون مسجد واقع شده که پس از شبستان گنبد دار قدیمی ترین بخش کالبد موجود مسجد جامع ارومیه است. پلان چهل ستون مستطیلی به ابعاد ۱۳ در ۴۶ متر است که ۱۸ ستون سنگی در دو ردیف نه تایی پلان این قسمت را به سه ناو تقسیم کرد و ۳۰ گنبد پوششی آجری برروی آنها استوار گشته است.

حجرات اطراف صحن

براساس کتیبه های موجود در سردر ورودی چهل ستون، در اوایل دوره زندیه حجرات اطراف صحن توسط رضا قلی خان حاکم ارومیه در زمان کریم خان زند احداث گشته است.

مسجد جامع ارومیه متشکل از نقوش دلفریب و روح نواز اسلامی است
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 163 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 4 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.