اطلاعات سفر ایجاد مسیر دسترسی و تامین روشنایی منار خسروگرد سبزوار - اطلاعات سفر

میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ایجاد مسیر دسترسی و تامین روشنایی منار خسروگرد سبزوار صورت پذیرفت.

محمد علی ابراهیمی دوست افزود: این اقدامات در راستای حفظ و احیای منار خسروگرد با همکاری ادارات برق، راهداری حمل و نقل جاده ای، رئیس و اعضای شورای اسلامی و دهیاری روستای خسروجرد سبزوار انجام شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار با بیان اینکه برنامه حفظ و احیای این اثر تاریخی در دستور کار این اداره قرار دارد، اظهار کرد: برای اجرای عملیات مسیر دسترسی مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال و برای تامین روشنایی مبلغ ۲میلیارد ریال هزینه شده است.

ابراهیمی دوست تصریح کرد: یک قطعه زمین به ارزش حدود ۲۰۲میلیارد ریال توسط سید حسین انوشا، عضو شورای اسلامی روستای خسروجرد برای ساخت سرویس بهداشتی و نمازخانه در کنار این اثر تاریخی به میراث فرهنگی واگذار شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار درباره اثر تاریخی منار خسروگرد اظهار کرد: قدمت مناره خسروگرد ۹۰۰ سال و مربوط به سال ۵۵۰ هجری قمری است که به دستور تاج الدوله ابوالقاسم بن سعید مصادف با حکومت سلجوقیان احداث شده است.

او با بیان اینکه این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، افزود: ارتفاع این میل تاریخی به ۳۸ متر می رسد که در بالای آن دو رشته کتیبه کوفی و تزئینات لوزی شکل دیده می شود، این اثر یکی از قدیمی ترین و مرتفع ترین منارهای تاریخی ایران در عهد خود بوده است، براساس کاوش های باستان شناسی مناره خسروگرد میل تک و منفردی است که به منظور راهیابی کاروانیان بر سر راه جاده موسوم به ابریشم احداث شده و مانند فانوس دریایی در کویر نقش راهنمایی کاروانیان را برعهده داشته است.

ایجاد مسیر دسترسی و تامین روشنایی منار خسروگرد سبزوار

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 133 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 16 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها