اطلاعات سفر بقعه پیربکران یکی از جاذبه های دیدنی استان اصفهان به شمار می رود - اطلاعات سفر

ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته، بقعه پیربکران یکی از جاذبه های دیدنی استان اصفهان به شمار می رود.

عمارت پیربکران که به بقعه پیربکران نیز معروف است، یکی از بناهای بجا مانده از قرن هفتم هجری و مربوط به دوره حکومت ایلخانان که به سبک آذری بنا شده و در شهر تاریخی پیربکران، یکی از شهرهای شهرستان فلاورجان در استان اصفهان قرار دارد. محمد بن بکران یکی از شخصیت های عرفانی این منطقه بود که بیش از ۷۵۰ سال قبل در این مکان زندگی و تدریس میکرد و پس از فوت در همین مکان به خاک سپرده شد. در نهایت مقبره آن به بقعه ای متبرکه تبدیل شد و تا حدود ۸۰ سال قبل محل زیارت بسیاری از زائران منطقه و حتی خارج از منطقه بوده است.

قدیمی ترین بخش این بنا یعنی «چله خانه» که در زمان ساخت اولیه با خشن ساخته شده بود، در چند دوره مختلف مرمت شده است. برای ساخت مقبره پیربکران تمام مصالح رایج در معماری ایرانی در آن بکار رفته است. از دیگر شاخصه های مهم بقعه پیر بکران، وجود همه شاخصه های معماری دوره اسلامی در این بنا و انواع تزئینات گچ بری، کاشی کاری، نقاشی و تزئینات سنگی است. این بقعه در دامنه کوهی به نام «کوه موسی» قرار دارد که در جنوب آن یک معدن سنگ آهک با سابقه حدود ۶۰ سال فعالیت در این منطقه است.

حافظ کریمیان، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان می گوید: مهمترین آسیب وارده به عمارت پیر بکران به دلیل انفجارهایی است که برای استخراج سنگ آهک در معدن انجام می شود و هرچه مرمت کنیم وقتی منبع آسیب قطع نشود، عملاً بی فایده است. بنابراین باید منبع لرزش ها از بین برود. این بنا در دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۰۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

عکس از: پیمان شاه سنایی

بقعه پیربکران یکی از جاذبه های دیدنی استان اصفهان به شمار می رود

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 61 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 6 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها