اطلاعات سفر تل خاکستری یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است - اطلاعات سفر

جاذبه ها/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، تل خاکستری یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است.

تل خاکستری در استان اصفهان و حاشیه غربی روستای مصر واقع است. وجه تمایز تل خاکستری با سایر تخت ها در منطقه جنوب کویر مرکزی در ارتفاع بلند آن و قرار گرفتن در مرز زیست بوم کویر و بیابان است. این موقعیت باعث شده تا در منظره شمالی زمین های صاف و یکدست کویر مرکزی قابل مشاهده باشد و در منظره غربی تپه های ماسه ای طولی (شمشیری) معروف به منطقه گله ریگ سرگردانی پایان می یابد.

این تل در اثر فرسایش شکلی پلکانی یافته و از این رو مناظر جالبی را ایجاد کرده است. پوشش گیاهی بر روی تل خاکستری گیاهانی همچون ریش بز و درمنه دشتی هست. بر روی راس تخت، سازمان جنگل ها و مراتع برای مهار بادهای سطحی منطقه اقدام به کاشت درختچه های تاغ کرد. جنس تپه از نوع خاکهای آهکی و مارن است. در سمت غرب مناظر گله ریگ سرگردانی و تخت بازو، در شرق مناظر دشت چیل کنده و در دور دست منطقه تخت عروس قابل رویت هست. علت نامگذاری منطقه به تل خاکستری، رنگ خاکستری تپه بوده که از فواصل دور قابل شناسایی است.

در هنگام شب، سو سوی نور خودروها در محور دامغان جندق در سمت شمال غرب و در فاصله ۵۰ تا ۸۰ کیلومتری قابل رویت بوده که منظره ای شبیه به نوار مارپیچ روشنی را در دل کویر ایجاد کرده است. برای دسترسی به تل خاکستری، باید از غرب روستای فرحزاد ۳ کیلومتر به سمت غرب بر روی یال چیل کنده حرکت کرد و سپس، ۸ کیلومتر به سمت شمال غرب تغییر مسیر داد تا به تل خاکستری رسید. برای دسترسی به این منطقه حتما از راهنمای آشنا به منطقه و تجهیزات ناوبری همچون جی پی اس استفاده نمایید.

تل خاکستری یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 101 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 15 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها