اطلاعات سفر نوروز یکی از محبوب ترین و رنگارنگ ترین جشنها در ازبکستان است - اطلاعات سفر

ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، نوروز یکی از محبوب ترین و رنگارنگ ترین جشنها در ازبکستان است.

تاریخچه نوروز به بیش از ۳۰۰۰ سال قبل بر می گردد که از استان خراسان در شمال شرقی ایران به آسیای غربی و مرکزی گسترش یافت.

نوروز ریشه در آیین باستانی دارد که زمانی در سراسر ایران و آسیای مرکزی رواج داشت. نوروز برای اولین بار در قرن چهارم و پنجم قبل از میلاد در زمان سلسله هخامنشیان به رسمیت شناخته شد و در آن زمان از یک آیین کشاورزی به یک جشن زرتشتی تبدیل شد. نوروز از دیرباز برای ترکها و ایرانی ها همچنین برای برخی اروپایی ها به عنوان سال نو سنتی تلقی میشده و خود نام نوروز در فارسی به عنوان «روز نو» ترجمه می شود. نوروز با تولد دوباره طبیعت، زندگی جدید، شادی و مهربانی همراه شده است.

نوروز یکی از تعطیلات رسمی سال است. جشن ها می توانند ۲ تا ۳ روز ادامه داشته باشند، اگرچه بیشتر رویدادهای عمومی در ۲۱ مارس برگزار می شود اما جشنواره های محلی پرجنب و جوش در خیابانهای روستایی با تزئینات مجلل همراه می شوند، در حالی که در نمایشگاه های شهری میتوان انواع سوغاتی ها را خریداری کرد. در مناطق روستایی، مسابقات ورزشی سنتی، تماشاگران مشتاقی را به خود جذب می کند. مسابقات سوارکاری، کشتی اسب سواری و بازی ملی کوپکاری (بزکشی) که در آن دو تیم سوار بر اسب بر سر لاشه بز به نبرد می پردازند، بسیار محبوب هستند.

نوروز در ازبکستان با امیدها و انتظارات جدیدی همراه است. بسیاری بر این باورند که کارهای خوب در سال آینده نیکبختی به ارمغان می آورد بنابراین همه سعی می کنند دشمنان خود را ببخشند، از بحث و جدل دوری کنند و در طول تعطیلات به نیازمندان کمک کنند. در نوروز پذیرایی از میهمانان در خانه خود و دید و بازدید مرسوم است.

یکی دیگر از نمادهای مرتبط با سال نو سنتی ازبکستان فراوانی است، خصوصیتی که بیشتر با پخت و به اشتراک گذاشتن خوراکی ها در تعطیلات تجربه می شود. هنگامی که تعطیلات فرا می رسد، میزها پر از غذاهای خانگی مخصوص می شود؛ کیک های پای خوش طعم، خمیرهای سامسا پر شده با اسفناج و پلو معطر. بطور سنتی، هفت غذای خاص به عنوان نماد دیگری از نیکبختی برای ماههای بعد سرو می شود.

از میان این هفت غذا، غذاهای منتخبی است که فقط در تعطیلات نوروز در ازبکستان تهیه می شود. یکی از این خوراکی ها نیشالدا، دسر شیرینی از سفیده تخم مرغ است که با شکر و ریشه های معطر درست می شود. یک گزینه دلچسب خالیصاست، مجموعه ای از ۷ غلات و گوشت که با هم آب پز می شوند.

با این حال، محبوب ترین و غیرمعمول ترین غذای نوروزی در ازبکستان، سومالک است، خوراکی تافی مانند که از جوانه گندم و آرد تهیه می شود. اگرچه بطور معمول از شب قبل از نوروز پخته می شود اما میتوان در هر زمانی در اوایل بهار آن را درست کرد. این فرآیند خسته کننده شامل پختن گندم تازه جوانه زده در یک دیگ بزرگ در طول ۲۴ ساعت است. در این مدت مخلوط باید مدام هم زده شود و برای انجام کار از دوستان، اقوام و همسایگان دعوت می شود که بیایند و کمک کنند. جمعیت بیشتر زنان در اطراف دیگ جمع می شوند تا شعر بخوانند، بخندند، غذا بخورند و به نوبت دیگ را هم بزنند و در حین انجام این کار آرزویی بکنند.

روز و شب مملو از شادی، تصویر کاملی از جوامع صمیمی و متحد ازبک است؛ جایی که مردمی که در کنار هم زندگی می کنند، با میل به یکدیگر کمک کرده و در شادی یکدیگر سهیم هستند. پس از پخته شدن، کوزه های سومالک گرم بین بسیاری از مردم توزیع می شود تا در دوران نوروز از آن لذت ببرند.

نوروز یکی از محبوب ترین و رنگارنگ ترین جشنها در ازبکستان است

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 88 views بار دسته بندی : گردشگری تاريخ : 15 مارس 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها