اطلاعات سفر مدارک لازم برای رزرو بلیط پروازهای داخلی و خارجی - اطلاعات سفر

هنگام خرید بلیط هواپیما به مدارک هویتی نیاز دارید که برای پرواز داخلی و خارجی متفاوت است. برای پرواز داخلی تنها به کد ملی نیاز دارید و در پروازهای خارجی علاوه بر کد ملی، شماره پاسپورت از شما درخواست می شود. همچنین هنگامی که در فرودگاه حاضر شدید تنها به کارت ملی نیاز دارید. البته در پروازهای خارجی علاوه بر پاسپورت به ویزای معتبر آن کشور و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور نیز نیاز پیدا خواهید کرد. البته این مدارک برای کشورهای مختلف متفاوت است که در ادامه مقاله بررسی شده است.

مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما

مدارک لازم برای پرواز داخلی

یکی از قوانین پرواز و مقررات بلیط پرواز که ایرلاین ها ملزم به رعایت آن هستند، الزام دریافت کد ملی مطابق با مشخصات مسافر است. هنگام خرید بلیط هواپیما نیاز است که شما کد ملی را وارد کرده و در فرودگاه با ارائه آن هویت شما تایید شود. همچنین باید نام و نام خانوادگی را به صورت لاتین وارد کنید. اطلاعات دیگری که باید در صفحه اطلاعات مسافرین وارد کنید، تاریخ تولد دقیق است.

کارت ملی برای خرید بلیط هواپیما

مدارک لازم برای پرواز خارجی

یکی از مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما خارجی پاسپورت است که باید شماره آن را علاوه بر کد ملی در قسمت اطلاعات مسافرین وارد کنید. علاوه بر این پس از خرید بلیط باید مدارک دیگری را در فرودگاه ارائه دهید که در ادامه بررسی شده است. مهم ترین مدارک لازم خروج از کشور به شرح زیر است.

  • کارت ملی
  • پاسپورت معتبر
  • ویزا (به جز برای ترکیه و ارمنستان و برخی کشورهای دیگر)
  • فیش عوارض خروج از کشور
  • کارت پرواز

فیش پرداختی عوارض خروج از کشور

در چند سال اخیر برای خروج مسافران از کشور مالیاتی مشخص شده که باید آن را پرداخت کرده و به همراه مدارک شناسایی خود همراه داشته باشید. این مبلغ به ازای هر نفر و تعداد دفعات خروج از کشور متفاوت بوده که به شرح زیر است.

تعداد خروج از کشور هزینه عوارض خروج از کشور
مرتبه اول ۴۰۰ هزار تومان
مرتبه دوم ۶۰۰ هزار تومان
مرتبه سوم بیشتر از ۸۰۰ هزار تومان

 

البته این موضوع برای حج عمره و تمتع اینگونه نیست. برای سفرهای حج مرتبه اول و دوم ملزم به پرداخت ۱۳۲ هزار تومان و ۱۹۸ هزار تومان هستید و برای دفعات بعدی ۲۶۴ هزار تومان به ازای هر نفر باید پرداخت کنید. مسافران می توانند این هزینه را در فرودگاه مبدا و قبل از دریافت کارت پرواز واریز و فیش آن را به قسمت دریافت کارت پرواز تحویل دهند. همچنین امکان پرداخت عوارض خروج از کشور به صورت آنلاین نیز وجود دارد.

پاسپورت، مهم مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما خارجی

یکی از مدارک لازم برای خروج از کشور، پاسپورت است. پس از خرید بلیط هواپیما خارجی، باید پاسپورت خود را پس از عبور از گیت پرواز به کارشناس مربوطه نشان دهید تا اعتبار و صحت آن را چک کند. البته پاسپورت شما باید معتبر باشد و بیشتر از ۷ ماه اعتبار داشته باشد. در غیر این صورت باید قبل از رزرو پرواز پاسپورت خود را تمدید کنید. همچنین در صورتی که شماره پاسپورت را اشتباه وارد کرده اید، به منظور تغییر شماره پاسپورت در بلیط باید بلیط را کنسل کرده و مجددا بلیط دیگری رزرو کنید.

پاسپورت برای خرید بلیط هواپیما

ویزا از مداک لازم برای خرید بلیط هواپیما خارجی

بسیاری از کشورهای خارجی ورود مسافر از ایران را ملزم به ارائه ویزا نموده اند که قبل از خرید بلیط باید آن را تهیه کنید. برای دریافت ویزا برای بعضی کشورها ابتدا باید رسید خرید بلیط رفت و برگشت را تهیه کرده و سپس به سفارت مراجعه کنید. در صورتی که هدف شما از سفر خارجی، سفر تفریحی است باید ویزای گردشگری را از سفارت مربوطه دریافت کنید. این ویزا مدت مشخصی داشته و باید قبل از تاریخ مشخص شده به کشور بازگردید.

برخی از کشورها مانند ترکیه و ارمنستان ورود ایرانیان با هدف گردشگری را ملزم به ارائه ویزا نکرده و تنها با پاسپورت می توان به مدت ۹۰ روز در کشور مقصد اقامت داشت. در صورتی که قصد اقامت و یا سفر کاری به این کشورها را دارید باید از قبل با مراجعه به سفارت آن کشور، ویزا درخواست کنید.

قبل از رسیدن به فرودگاه چه مدارکی باید آماده کنیم؟

پیش از بستن چمدان لیستی از مدارک مورد نیاز برای ارائه به بخش بازرسی فرودگاه را آماده کنید و آن ها را داخل چک لیست مربوطه بنویسید. مهم ترین مدارکی که برای ارائه به گیت فرودگاه لازم دارید، بلیط پرواز و کارت ملی شما است. اگر این کار را فراموش کردید و آن را به اشتباه داخل چمدان خود قرار دادید، باید کلی از زمان خود را صرف پیدا کردن این مدارک در داخل فرودگاه و ارائه به قسمت گیت فرودگاه کنید.

بهتر است قبل از حرکت به سمت فرودگاه از تمام مدارک مورد نیاز خود عکس بگیرید یا فایل پی دی اف بلیط را در موبایل خود ذخیره داشته باشید تا در مواقع ضروری در صورت فراموشی بلیط، بتوانید آن را در فرودگاه پرینت بگیرید.

کارت پرواز از مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما

کارت پرواز مدرکیست که از سوی ایرلاین و در فرودگاه برای مسافران صادر می شود که اطلاعات مسافران و پرواز در آن درج شده است. پس از ورود به فرودگاه و هنگام عبور از گیت پرواز و بررسی مدارک شناسایی، کارتی صادر می شود که باید در طول پرواز همراه داشته باشید. سپس با تحویل چمدان، رسیدی به شما تحویل داده می شود که هنگام پیاده شدن باید با ارئه آن، چمدان خود را تحویل بگیرید.

دریافت کارت پرواز

آیا با کپی شناسنامه میشه سوار هواپیما شد؟

همانطور که گفته شد هنگام رزرو بلیط هوایپما باید شماره ملی خود را وارد کنید. در صورتی که شماره ملی و شماره شناسنامه شما یکسان است می توانید با ارائه کپی شناسنامه نیز، سوار هواپیما شوید. در غیر این صورت باید کارت ملی همراه خود داشته باشید.

تست کرونا برای پرواز داخلی

در دو سال گذشته با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا مسافران پس از مراجعه به فرودگاه باید بلیط هواپیما ارائه می دادند. بطوریکه یکی از مدارک موردنیاز برای خرید بلیط هواپیما، ارائه کارت واکسن و یا تست منفی کرونا بود. اما با توجه به کنترل این همه گیری، این قانون دیگر وجود نداشته و مسافران می توانند بدون ارائه تست کرونا بلیط هواپیما رزرو کنند.

ورود به ایران با کارت واکسن

طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشور مسافران برای ورود به ایران باید کارت واکسن و یا تست pcr منفی در ۹۶ ساعت گذشته داشته باشند. در صورتی که فرد مسافر خارجی بوده و این موارد را همراه نداشته باشد، از ورود وی به کشور ممانعت شده و در صورتی که مسافر ایرانی باشد باید به مدت ۱۴ روز با هزینه شخصی قرنطینه شود. در صورتی که از ایران به کشور ترکیه سفر می کنید نیازی به ارائه کارت واکسن ندارید زیرا محدودیت های سفر به ترکیه حذف شده است. اما برای ورود باید کارت واکسن همراه داشته باشید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 315 views بار دسته بندی : مقالات آموزشی تاريخ : 4 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها